History of coeducation and its dissemination in the western formal education

Authors

  • Enrique Gordillo Universidad Católica San Pablo (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3814

Keywords:

Journal History of Latin American Education, history of education, single-sex schooling, coeducation.

Abstract

In the context of the current public debate about the superiority single-sex schooling versus coeducation, critics of the latter often argue that coeducation spread in western formal education not specifically because of research-proven benefits, but rather due to ideological sociological reasons. The following study presents a historical route along some of the milestones that led to coeducation in the Western system as we know it (with a final emphasis on the Peruvian process). It concludes that the expansion of coeducation was not due to scientifically-proven benefits but to sociological or economic pressures. The paper concludes that the debate mentioned above can legitimately take up its sustenance in that demonstrated lack of empirical evidence.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Gordillo, Universidad Católica San Pablo (Perú)

Licenciado en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literatura por la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Cuenta con una segunda especialidad profesional en Docencia Universitaria por la Universidad Católica San Pablo, de Arequipa
(UCSP). Actualmente, se desempeña como docente-investigador de tiempo completo con dedicación exclusiva en la UCSP, donde
es titular de los cursos Metodología de la Investigación, Teología y Ética. Es director del Grupo de Investigación Educativa Schola
e investigador adscrito al Instituto para el Matrimonio y la Familia de la UCSP. Dirige la revista de investigación Educationis
Momentum, y es miembro de la Sociedad de Investigación Educativa Peruana (SIEP).

References

Amar y Borbón, Josefa. Discurso en defensa del talento de las mugeres, y de su aptitud para el gobierno, y otros cargos en que se emplean los hombres. Antología del ensayo ibero e iberoamericano. S. d. [1786]), http://www.ensayistas.org/antologia/XVIII/amar-bor/ (20/02/2008)

Aradillas, Antonio y Jesús Puente. Coeducación. Madrid: Studium, 1970.

Aréchaga, Ignacio. La otra enseñanza diferenciada. S. l: El Sónar, 2013. http://blogs.aceprensa.com/elsonar/la-otra-ensenanza-diferenciada (30/07/2013)

Asociación Española Guías y Scouts de Europa. Los scouts: alternativa moderna a la generación de la Playstation. Roma, Asociación Española Guías y Scouts de Europa, 2008. http://scouts-de-europa.org/index.php?option=com_content&task=view&id=163&Itemid=135 (20/02/2008)

Austin Independent School District. Single Gender Education: A Review of Current Issues and Practices. Austin (Texas): Austin Independent School District, 2011.

Bartolomé, Margarita. La coeducación. Madrid: Narcea, 1980.

Breuse, Édouard. La coeducación y la enseñanza mixta. Traducido por José de Lucas. Madrid: Marova, 1972.

Burke, Barry. Mary Wollstonecraft on Education. Londres: The Encyclopedia of Informal Education, 2004. http://www.infed.org/thinkers/wollstonecraft.htm (17/02/2008)

Confederación Nacional de Escuelas Particulares A. C. Comenio 1592-1670. Ángel de La Paz. Frantisek Kosík [Kozik]. Resumen. S. d. http://www.cnep.org.mx/Informacion/teorica/educadores/Comenio.htm (16/02/2008)

Delibes, Alicia. El rastro de Condorcet. Cádiz: Libertad Digital, 2001. http://revista.libertaddigital.com/articulo.php/25 (26/05/2015)

Diagonal/Santillana. Diccionario de las Ciencias de la Educación. Madrid: Diagonal/Santillana, 1983.

Diferenciada.org. Single-Sex Education: The Key to Girls' and Boys' Success? S. l.: Diferenciada.org, 2013. http://www.diferenciada.org/section.php?id=56&id_element=919 (30/07/2013)

Fonseca, Juan. “Educacion para un país moderno: el ‘Lima High School’ y la red educativa protestante en el Perú (1906-1945)”. En XXIV International Congress of the Latin American Studies Association. Dallas (Texas), 2003.

Galli, N. y F. Canes Garrido. “Coeducación”. En Diccionario de las Ciencias de la Educación, editado por Giuseppe Flores d'Arcais e Isabel Gutiérrez Zuloaga. Madrid: Paulinas, 1990, 324-334.

Garvers, Joel. Anna Maria Van Schurman. S. l.: Sacra Doctrina, 2006. http://sacradoctrina.blogspot.com/2006/05/anna-maria-van-schurman.html (16/02/2008)

Gordillo, Enrique G. “Agrupamiento escolar y frecuencia de conductas disruptivas en estudiantes de segundo grado de educación secundaria del Callao”. Educación 22, no. 43 (2013): 91-112.

Gordillo, Enrique G. “Experiencias de educación diferenciada en el Perú. Boletín de Doctrina Social de la Iglesia” [edición latinoamericana]. VII, no. 2 (2011): 54-57.

Gordillo, Enrique G., Renzo Rivera y Giancarlo J. Gamero. “Conductas disruptivas en estudiantes de escuelas diferenciadas, coeducativas e intereducativas”. Educación y Educadores 17, no. 3 (2014): 427-43.

Gorriti, Gustavo. Sendero. 2a. ed. Lima: Planeta, 2010.

Gruppo Scouts Pescara 2 F. S. E. Il problema dell' inter-educazione nelle prospettive morali E religiose della F. S. E. S. l.: PESCARA2FSE.IT. Sitio oficial del Grupo Scout Pescara 2 de la Federación de Escultismo Europeo, 2003. http://www.pescara2fse.it/paginehome/inter-educazione.htm (20/02/2008)

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio. Metodología de la investigación. 4a. ed. México D. F.: McGraw-Hill/ Interamericana, 2006.

Holgado Barroso, Juan. “La educación moral condorcetiana”. Fuentes 7(2007): 132-45. http://institucional.us.es/revistas/fuente/7/art_9.pdf (01/04/2015)

Ibanez, Natalia. Best Practices in Single Gender Education. Austin: Department of Research and Evaluation, 2011.

Instituto de Estadística de la Unesco. Compendio mundial de educación 2007. Comparación de las estadísticas de educación en el mundo. Editado por Instituto de Estadística de la Unesco. Montreal: Instituto de Estadística de la Unesco, 2007.

Jost, Kenneth. “Single-Sex Education. Do All-Boy and All-Girls Schools Enhance Learning?” The CQ Researcher 12, no. 25 (2002): 569-592.

Kreis, Steven. Mary Wollstonecraft, 1759-1797. S. l.: The History Guide's Lectures on Modern European Intellectual History, 2012. http://www.historyguide.org/intellect/wollstonecraft.html (17/02/2008)

“Ley General De Educación 19326”. Lima: Congreso de la República ,1972. http://www.congreso.gob.pe/ntley/Imagenes/Leyes/19326.pdf. (12/12/2007)

Mediavilla Calleja, Mercedes. Mary Wollstonecraft. S. l.: Mary Shelley-Frankenstein, s. d. http://platea.pntic.mec.es/~mmediavi/Shelley/wollston.htm (17/02/2008)

National Archives and Records Administration (NARC), Washington D. C.-EE. UU. Title 34, volume 1, 62529-62543.

Océano, Grupo Editorial. “Educación no sexista”. En Enciclopedia general de la educación, 1398-1429. Barcelona: Océano, 2001.

Océano, Grupo Editorial. “La organización del profesorado y del alumnado”. En Enciclopedia general de la educación, op. cit., 160-197.

Plateau, Nadine. “La coeducación: un largo camino a recorrer”. En La formación científica de las mujeres, editado por Renée Clair. Madrid: Los Libros de la Catarata-Unesco, 1996, 61-70.

Rey de Castro, Óscar. “Agresión en adolescentes hombres de colegios segregados y mixtos a través del psicodiagnóstico de Rorschach”. Tesis de pregrado en Psicología, Pontificia Universidad Católica del Perú, 2003.

Riordan, Cornelius. “The Effects of Single-Sex Schools”. En II Congreso Latinoamericano de Educación Diferenciada, editado por Elisabeth Vierheller. Buenos Aires: Alced Argentina, 2009, 98-131.

Riordan, Cornelius. “The Emergent Problems of Boys in School and the Potential of Single-Sex Schools for Both Boys and Girls”. En Simposio Internacional sobre la Educación Masculina y Femenina en el Tercer Milenio [International Symposium on Male and Female Education in the Third Millenium]. Madrid, 2001.

Riordan, Cornelius. “Mejores resultados en escuelas diferenciadas”. La Vanguardia, Barcelona, 24, mayo, 2007.

Riordan, Cornelius. “Single-Gender Schools: Outcomes for African and Hispanic Americans”. Research in Sociology of Education and Socialization 10 (1994): 177-205.

Ródenas, Virginia. “El sexo del cerebro. No tenemos un cerebro unisex”. S. l.: Hacercamino.org, 2007. http://www.hacercamino.org/index.php?option=com_content&task=view&id=202&Itemid=4 (03/12/2007)

Rodríguez-Borlado, Fernando. “La crisis de los chicos y la escuela diferenciada”. S. l.: Aceprensa.com, 2011. http://www.aceprensa.com/articles/la-crisis-de-los-chicos-y-la-escuela-diferenciada/ (30/07/2013)

Rousseau, Jean-Jacques. Emile. Project Gutenberg, 2004.

Sánchez, Nora. “La coeducación: ¿una tercera vía de enseñanza?” Buenos Aires: Clarín.com, 2002. http://edant.clarin.com/diario/2002/05/18/s-04401.htm. (25/02/2008)

Sara-Lafosse, Violeta, Carmen Chira y Blanca Fernández. Escuela mixta: alumnos y maestros la prefieren. Lima: Fondo Editorial PUCP, 1989.

Tortuga Pedagógica. ¿Educación diferenciada o coeducación? Se abre el debate. S. l.: Tortuga pedagógica, 2005. http://www.nodo50.org/tortuga/article.php3?id_article=2479 (03/12/2007)

U. S. Department of Education. “Single-Sex Versus Coeducational Schooling: A Systematic Review”. Washington D. C.: U. S. Department of Education Office of Planning Evaluation and Policy Development, 2005.

Utrecht University Library. Anna Maria Van Schurman, Letter to André Rivet. Utrecht: Virtual Showcase. A Choice from the Special Collections of the Utrecht University Library, s. d. http://vitrine.library.uu.nl/wwwroot/en/texts/Hs8f19.htm (16/02/2008)

Wollstonecraft, Mary. A Vindication of the Rights of Woman. 10a. ed. Project Gutenberg, 2002.

Women-philosophers.com. Anna Maria Van Schurman 1607-1678. S. l.: Women-philosophers.com, s. d. http://www.women-philosophers.com/Anna-Maria-Van-Schurman.html. (16/02/2008)

Yapor Miguel, Antonio Juan Amós Comenio. Argentina: El Cid Editor, 2005.

Additional Files

Published

2015-07-07

How to Cite

Gordillo, E. (2015). History of coeducation and its dissemination in the western formal education. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(25), 107–124. https://doi.org/10.19053/01227238.3814

Metrics