Afrocolombian Ethno- education: Concepts, obstacles, patriarchy and sexism, Apropos of the 20th anniversary of the General Law of Education 115 of 1994

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.5508

Keywords:

Afrocolombian ethno-education; racism; sexism; gender equality

Abstract

This paper presents a reflection about the Afrocolombian Ethno-education, which is firstly set out from the perspective of a new concept, but an ancient practice; taking into consideration the historical-traditional and ethno-educative strategies used by afrodescendant communities, which, currently, lead to particular practices, beliefs, ideas, knowledge, and particular worldviews. Secondly, it is proposed a debate from the popular and institutional constructions of the afrocolombian social movement on Ethno-education for considering difficulties and possibilities over the last 20 years. In this sense, the debate approaches the idea of an endogenous and exogenous ethno-education by mainly discussing teachers training and the role of ethno-education in relation to Racism, Racial Discrimination and the demand for other schools. Finally, it suggests a conceptual look of ethno-education against racism and sexism. It includes gender equality and sexual diversity as confronting proposals towards the transformation of the national educative system, in order to highlight and place human diversity, especially, the Afrocolombian diversity in the discourse of ethno-education.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yeison Arcadio Meneses Copete, Educational Institution Enrique Vélez Escobar

Ethno-educator and Afro-Colombian activist. University lecturer and educator at the Educational Institution Enrique Vélez Escobar. Researcher at the Expanded Collective of Afro-Colombian Studies, CADEAFRO. Degree in Modern Languages. Specialist in Teaching English and Magister in Education; Line teacher, thinking and training.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá, Informe de investigación, 2009. Bogotá D.C: Investigando el racismo y la discriminación racial en la escuela, 2009.

Apple, Michael, Política cultural y educación, Madrid: Ediciones Morata, S.L, 1996.

Bodnar en Rojas, Axel y Castillo, Elizabeth, Educar a los otros. Estado, políticas educativas y diferencia cultural en Colombia, Popayán: Universidad del Cauca, 2005.

Castillo Guzmán, Elizabeth, Hernández Bernal, Ernesto y Rojas Martínez, Axel, “Los etnoeducadores: esos nuevos sujetos de la educación colombiana”, Revista Colombiana de Educación, No. 48, (2005): 38-54.

Castillo Guzmán, Elizabeth, “Etnoeducación y políticas educativas en Colombia: la fragmentación de los derechos”, Educación y Pedagogía , 10, No.52, (2008): 15-26.

Castillo Guzmán, Elizabeth, ‘"La letra con raza, entra" Racismo, textos escolares y escritura pedagógica afrocolombiana’, Revista Pedagogía y Saberes,No. 34, (2011): 61-73. DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.34pys61.73

Castro-Gómez, Santiago y Grosfoguel, Ramón, (Eds.), El giro decolonial. reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, Bogotá, Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

Echeverri Sánchez, Jesús Alberto, “La tarde en que los niños detuvieron el sol”, Revista de educación y pedagogía, No. 11, (1999): 9-13.

Fanón, Frantz, Los condenados de la tierra, México D.C: Fondo de Cultura Económica, 1963.

Freire, Paulo, La educación como práctica de la libertad, Buenos Aires: Siglo XXI Editores S.A, 2011.

Garcés Aragón, Daniel, Desafíos y tensiones sobre la formación de etnoeducadores afrocolombianos. Ponencia presentada en el Foro etnicidad y desarrollo integral en Buenaventura, Universidad Del Pacífico. Panel: La Etnoeducación y la cultura en el Pacífico Colombiano, https://afrodescendientes.com/blog/2016/02/18/desafios-y-tensiones-sobre-la-formacion-de-etnoeducadores-afrocolombianos/ (2/04/2015).

Gómez Martínez, Alberto y Acosta Jiménez, Wilson, Diversidad cultural en la formación de maestros, Bogotá: Fondo Editorial Universidad Pedagógica Nacional, 2006.

Herrera, Maria Cecilia, Pinilla Díaz, Alexis y Suaza, Luz Marina, La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales. Colombia 1900-1950. Bogotá, D.C: Ediciones Antropos Ltda, 2003.

Kincheloe, Joe. L, Describingthebricolage: Conceptualizing a new rigor in qualitativeresearch. QualitativeInquiry, 7(6), (2001): 679-672. DOI: https://doi.org/10.1177/107780040100700601

Lander, Edgardo, “¿Conocimiento para qué? ¿Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos”, En Santiago Castro-Gómez (ed.). La reestructuración de las ciencias sociales en América Latina, Bogotá: Centro Editorial Javeriano, Instituto Pensar, Pontificia Universidad Javeriana, 2000. DOI: https://doi.org/10.22201/cela.24484946e.1999.12-13.52369

Mayobre, Purificación, Micromachismos invisibles: los rostros del pariarcado, https://hernanmontecinos.com/2010/11/03/micromachismos-invisibles-los-otros-rostros-del-patriarcado/ (2/07/2015).

Mena García, María Isabel, La historia de las personas afrocolombianas a partir de las ilustraciones contenidas en los textos de Ciencias Sociales para la Educación Básica, Revista Enunciación, 11, No.1, (2006), 46-58. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.469

Meneses Copete, Yeison Arcadio, La educación colombiana: una óptica afrocolombiana, ponencia presentada en las memorias del Seminario Internacional Educación, Diversidad e Inclusión, Universidad de Antioquia, Asociación de Maestros de Medellín, 2009.

Meneses Copete, Yeison Arcadio, “Representaciones sociales sobre afrodescendientes: la aventura cultural, la violencia sexual-género y luchas multidimensionales”. Memoria y Sociedad, 18, No.37, (2015): 76-92. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.mys18-37.rssa

Millet en Luna Lola y Villareal Méndez, Norma, Movimiento de mujeres y participación política, Colombia del siglo XX al siglo XXI, Bogotá D.C: Editorial Gente Nueva, 2011.

Mosquera, Juan de Dios, La población afrocolombiana. Realidad, derechos y organización, Bogotá D.C: Sigma Editores Ltda, 2007.

Mosquera Rosero-Labbeé, Claudia y León Díaz, Ruby Esther, Acciones Afirmativas y ciudadanía diferenciada étnico-racial negra, afrocolombiana, raizal y palenquera. Entre Bicentenarios de las Independencias y Constitución de 1991", Colección Ces, Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional De Colombia, Bogotá, 2009.

Oscar Saldarriaga Vélez, “Del oficio del maestro, saber pedagógico y prácticas pedagógicas en Colombia 1870-2002”. Revista Memoria y Sociedad , 6, No.12, (2002): 121-150.

Pérez Gómez, Ángel, La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Editorial Morata S.A, 2003.

Restrepo, Eduardo y Rojas, Axel, Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Universidad del Cauca, 2010.

Rojas, Axel y Castillo, Elizabeth, Educar a los otros. Estado, políticas educativas y diferencia cultural en Colombia, Popayán: Universidad del Cauca, 2005.

Ruiz Morales, Maicol, Fernando Quintero, Hector y Gutierrez, Julián, Etnoeducación, una propuesta comunitaria para una sociedad diversa, Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira, 2009.

Saldarriaga Vélez, Oscar, “Del oficio del maestro ¿de intelectual subordinado a experto subordinador”, Revista Educación y Ciudad. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico , No. 11, (2006): 54-70.

Soler Castillo, Sandra, “La escuela y sus discursos. Los textos escolares como instrumentos de exclusión y segregación”. Revista sociedad y discursos, No. 15, (2009): 107-124.

Van Dijk, Teun. A, Racismo y discurso de las élites, Barcelona: Editorial Gedisa, S.A, 2003.

Vásquez González, Carmen Cecilia, "Aquí ellos también son iguales": una aproximación al racismo en el ámbito escolar”, en Afroreparaciones: Memorias de la esclavitud y justicia reparativa para negros, afrocolombianos y raizales, coords. Claudia Mosquera Rosero-Labbé, y Luis Claudio Barcelos. Bogotá D.C: Universidad Nacional de Colombia, 2007.

Published

2016-11-09

How to Cite

Meneses Copete, Y. A. (2016). Afrocolombian Ethno- education: Concepts, obstacles, patriarchy and sexism, Apropos of the 20th anniversary of the General Law of Education 115 of 1994. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(27), 35–66. https://doi.org/10.19053/01227238.5508

Metrics