Development and educational reform in Venezuela: the attempt to implement the semester-credit scheme in secondary education (1976-1986)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.8149

Keywords:

Journal History of Latin American Education; history of secondary education; education reform; development

Abstract

This paper aims to reconstruct thehis- torical process of the semester-creditregi- me attmept in the Venezuelansubsystem ofSecondaryEducationbetween1976and 1986 within the framework of theEdu- cational Reform. Here are alsorevealed unknown or little documentedelements related to the developmentalist theoryofeducation and its effective applicationin the Latin American region. Byadapting the method of Social History assynthe- sis history, total history, a wide reviewofdocumentary and bibliographicalsourceswas carried out with the purpose ofdes- cribing the historical process ofeducatio- nal reform; analyzing the process ofplan- ning, implemantation, developmentand cancellation of the semester-creditsche- me attempt within the framework ofthis reform. The relationship betweenEdu- cation and Development in thecontem- porary history of Venezuela wasfinallyassessed and it was possible toconcludethat the semester-credit systemattempt,despite its advantages, led tocomplicate the school administration because ofits regionalist and decentralized nature,and precisely for this reason, it wascanceledby the national administration in thelate eighties of the twentiethcentury.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jadhiel Alejandro Rodríguez Suárez, Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado

Magíster en Educación, mención Enseñanza de la Historia por la UPEL-IPB. Coordinador adjunto de la Cátedra Libre Historia de la Universidad perteneciente a la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado (UCLA). Estudiante del Doctorado en Cultura Latinoamericana y Caribeña en la UPEL-IPB.

References

Albornoz, Orlando. Sociedad y respuesta educativa. Caracas: Universidad Central de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca, 1991.

Atcon, Rudolph. La universidad latinoamericana: Clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en América Latina. Bogotá: Unibiblos, 2005.

Brito Figueroa, Federico. Venezuela Contemporánea ¿país colonial? Caracas: Universidad Central de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca, 1972.

Cardoso, Fernando Henrique y Faletto, Enzo. Dependencia y Desarrollo en América Latina. México: Siglo Veintiuno Editores, 1970.

Carnoy, Martin. La Educación como imperialismo cultural. México: Siglo XXI Editores, 1988.

Chacón, Alfredo. Cultura y Dependencia. Caracas: Monte Ávila Editores, 1975.

Di Tella, Torcuato S. (Supervisor). Diccionario de Ciencias Sociales y Políticas. Buenos Aires: PUNTOSUR Editores, 1989.

Fermín, Manuel. Momentos Históricos de la Educación Venezolana. Caracas: Editorial Romor, 1989.

Fernández Heres, Rafael. Regionalización de la Educación en Venezuela. Caracas: Instituto Nacional de Cooperación Educativa, 1982.

Germani, Gino. Política y Sociedad en una época de transición: De la sociedad tradicional a la sociedad de masas. Buenos Aires: Editorial Paidós, Buenos Aires, 1962.

Graffe, Gilberto José. Políticas Públicas Educativas frente a la Crisis, Reforma del Estado y modernización de la Educación Venezolana. Universidad Central de Venezuela, Ediciones Secretaría de la UCV, Ediciones Vicerrectorado Académico, 2005.

Guerra C., Alexis J. La Planificación en la Región Centro Occidental 1958-2005. Barquisimeto: Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, Cátedra Libre Banco Central de Venezuela, 2012.

Jaguaribe, Helio y otros. La dependencia político-económica de América Latina. México: Siglo XXI Editores, 1978.

Malavé Mata, Héctor. Formación Histórica del Antidesarrollo de Venezuela. Caracas: Ediciones Rocinante, 1975.

Márquez, Trino. El Estado social de derecho. Origen, evolución y situación actual. Caracas: Editorial PANAPO, 1998.

Maza Zavala, D. F. Los mecanismos de la dependencia. Caracas: Ediciones Rocinante, Fondo Editorial Salvador de la Plaza, 1973.

Medina, Ramón Daniel. La Pedagogía Tecnocrática a la Luz del Pensamiento Pedagógico Universal. Maracaibo: Ediciones de la Universidad del Zulia, 2005.

Mora García, José Pascual. Del Fin de la Historia a la Postmodernidad. S/L: Universidad de Los Andes, Vice-Rectorado de Extensión Universitaria, Núcleo Universitario del Táchira, 1996.

Muñoz L., Carlos A. El Estado Venezolano y su política regional. Mérida: Textos de la Universidad de Los Andes. Facultad de Ciencias Forestales, 1990.

Parsons, Talcott. Estructura y procesos en las sociedades modernas. Madrid: Instituto de Estudios Políticos, 1966.

Prebisch, Raúl. Hacia una dinámica del desarrollo latinoamericano. Uruguay: Colección Cuadernos de América. Ediciones de la Banda Oriental, 1967.

Prieto Figueroa, Luis Beltrán. El Estado y la Educación en América Latina. Caracas: Colección Estudios. Monte Ávila Editores, 1978.

Rangel, Domingo Alberto. La Crisis Económica Mundial. Valencia: Universidad de Los Andes, Vadell Hermanos Editores, 1987.

Rodríguez, Nacarid (Compiladora.). Historia de la Educación Venezolana. Seis Ensayos. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Facultad de Humanidades y Educación, Comisión de Estudios de Postgrado, 1996.

Rojas, Reinaldo. Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado: Una Historia de 50 años. Barquisimeto: Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, Ediciones del Rectorado, 2012.

Sunkel, Oswaldo. El subdesarrollo latinoamericano y la teoría del desarrollo. México: Siglo XXI Editores, 1970.

Published

2018-01-30

How to Cite

Rodríguez Suárez, J. A. (2018). Development and educational reform in Venezuela: the attempt to implement the semester-credit scheme in secondary education (1976-1986). Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 20(30), 243–259. https://doi.org/10.19053/01227238.8149

Metrics