Criticism of the use of memory as a learning resource during the 19th century in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.9776

Keywords:

Journal History of Latin American Education; memory; learning; didactics; model; education

Abstract

The purpose of this article is to elucidate how, during much of the 19th century, in Chile, the type of teaching that used to be transmitted began to be discussed, mainly that oriented towards the mechanic transfer of information, having as its sole purpose the development of memory to repeat concepts and phrases. For this reason, we carried out historiographic revisionism of primary sources from that time, in order to analyze the positions and criticisms against the clerical educational strategies, but also, to identify the pedagogical orientations that should begin to be adopted to generate changes in education. 

 

Consequently, the contribution of this study is to demonstrate that the concern for the restructuring of the teaching-learning processes, focused on the development of higher-order skills in students, has an ongoing background throughout the nineteenth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Moisés Lara, Universidad Austral de Chile

Doctor en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México, académico de tiempo completo de la Universidad Austral de Chile, sede Puerto Montt, investigador invitado del Instituto Dominico de Investigaciones Históricas.

References

Amunátegui, Domingo. Los primeros años del Instituto Nacional 1813-1835. Santiago de Chile: Imprenta Cervantes, 1889.

Anales de la Universidad de Chile, tomo XX, correspondiente al primer semestre de 1862. Santiago de Chile: Imprenta del Ferrocarril, 1862.

Anguita, Ricardo. Leyes promulgadas en Chile desde 1810 hasta el 1.o de junio de 1913. Santiago de Chile: Imprenta, Litografía i Encuadernación Barcelona, 1913.

Campos, Fernando. Desarrollo educacional 1810-1960. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, 1960.

Carbonell, Jaume. Pedagogías del siglo XX. Barcelona: Editorial CISSPRAXIS, 2000.

Carrillo, Paul. “Sistemas de memoria: reseña histórica, clasificación y conceptos actuales. Primera parte: Historia, taxonomía de la memoria, sistemas de memoria de largo plazo: la memoria semántica”, Salud Mental, 33, n.° 1 (2010).

Conejeros, Juan. La influencia cultural francesa en la educación chilena, 1840 - 1880. Santiago de Chile: Universidad Católica Cardenal Raúl Silva Henríquez, 1999.

Cox, Cristián. “Política y políticas educacionales en Chile 1990-2010”. Revista Uruguaya de Ciencia Política 21, n.° 1 (2012): 25.

Danziger, Kurt. Does memory have a history? En Marking the Mind a History of Memory, New York: Cambridge University Press, 2008. “La memoria, ¿tiene una historia?”. Traducción de Hernán Scholten y Sebastián Benítez. Cátedra I de Historia de la Psicología. Buenos Aires: Facultad de Psicología, UBA, 2012.

González, Guillermo. Memoria histórica de la Educación Pública en Chile, 1810-1900. Santiago de Chile: Imprenta de Meza Hermanos, 1913.

Klafki, Wolfgang. “La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepción de la educación general hoy”. Revista de Educación, n.° 291 (1990): 105-127.

Labarca, Amanda. Historia de la enseñanza en Chile. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria, 1939.

Lara, Jesús. “La influencia dominica en la Universidad Real de San Felipe y el traspaso a un modelo borbónico de educación”. En Saberes y poder. Colegios y universidades durante el reformismo borbónico, edición de Benito Moya. Córdoba: Ediciones Universidad Católica de Córdoba, 2015.

Lara, Jesús. “Aproximación histórica-educativa al primer sistema de evaluación usado en Chile: los exámenes para acceder el grado de bachiller, licenciado, maestro y doctor en Teología en la Universidad Pontificia Santo Tomás de Aquino”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, n.° 9 (2018): 52-80.

Latorre, Gonzalo. La vida ejemplar de José Abelardo Núñez Murúa 1840-1910. Santiago de Chile: Escuela Nacional de Artes Gráficas, 1944.

Mantovani, Juan. Juan Enrique Pestalozzi. Guatemala: Universidad San Carlos de Guatemala, 1946.

Matte, Claudio. Nuevo método (fonético, analítico-sintético) para la enseñanza simultánea de la escritura y la lectura. Leipzig: Imprenta de F. A. Brockhaus, 1884.

Medina, José. Historia de la Real Universidad de San Felipe de Santiago de Chile. Santiago de Chile: Imprenta y Litografía Universo, 1928.

Muñoz, José. Historia elemental de la pedagojía chilena. Santiago de Chile: Sociedad Imprenta y Litografía Universo, 1918.

Narváez, Eleazar. “Una mirada a la escuela nueva”. Educere 10, n.o 35 (2006).

Núñez, José A. Consejos sobre educación, tomados de M. Th. H. Barrau. Santiago de Chile: Imprenta Nacional, 1868.

Núñez, José A. Estudios sobre educación moderna. Organización de Escuelas Normales. Santiago de Chile: Imprenta de la Librería Americana, 1883.

Ortiz, Alexander. “Configuración epistémica de la pedagogía. Tendencias que han proliferado en la historia de la educación”. Revista historia de la educación latinoamericana, 19, n.° 24 (2017).
https://doi.org/10.19053/01227238.7570

Pérez, Ramón. El curriculum y sus componentes. Hacia un modelo integrador. Barcelona: Oikos-Tau, 1994.

Pestalozzi, Juan Enrique. Cómo Gertrudis enseña á sus hijos. Traducido por José Tadeo Sepúlveda. Coatepec: Tipografía de Antonio M. Rebolledo, 1889.

Pita, Roger. “Fundar escuelas para consolidar la República y formar ciudadanos. Una aproximación para el caso colombiano”. Revista historia de la educación latinoamericana, 17, n.° 25 (2015).
https://doi.org/10.19053/01227238.3813

Pradenas, Luis. Teatro en Chile. Huellas y trayectorias. Siglos XVI- XX. Santiago de Chile: LOM, 2006.

Rossig, Eduardo. Manual de práctica escolar. Santiago de Chile: Imprenta Roma, 1896.

Retamal, Orlando. “Una educación para reconciliar al hombre con la tierra. Solo la educación holística hará posible la continuidad de la vida”. Estudios pedagógicos, n.o 24 (1998) (29/9/2018).
https://doi.org/10.4067/S0718-07051998000100009

Serrano, Sol. Universidad y nación. Chile en el siglo XIX. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 1994.

Serrano, Sol, Macarena Ponce y Francisca Rengifo (editoras). “La educación nacional (1830-1930)”. En Historia de la educación en Chile (1810-2010). Tomo II. Santiago de Chile: Penguin Random House, 2013.

Published

2019-09-26

How to Cite

Lara, J. M. (2019). Criticism of the use of memory as a learning resource during the 19th century in Chile. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 21(33). https://doi.org/10.19053/01227238.9776

Metrics