The refoundation of the University of Guadalajara in 1925. The mystique of the revolution inhibits its autonomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.8014

Keywords:

Jose Guadalupe Zuno; Autonomy; student representations; Mexican Revolution; popular education; warlordism

Abstract

Don José Guadalupe Zuno, Governor of the State of Jalisco since 1923, gave higher education its university character again, because since the closing of the old nineteenth-century university and the Institute of State Sciences in 1865, the higher schools directly depended of the State. The foundation of the University of Guadalajara in 1925 was a great event for the country, especially for the northwestern region. This was the second university founded and although the philosophy that founded its existence was based on claiming its secular, popular, scientific character and away from any religious influence, it did not contain in its name nor in its regulations nor its operation the title of Autonomous , despite the fact that the influence of the struggle and conquest of Cordovan autonomy in 1918 was known throughout the continent and spread throughout the world - to the extent that a few years later, in 1829, the University of Mexico also conquered it. In fact, at the University of Guadalajara, this important autonomist antecedent was not taken into account. The influence of the Mexican Revolution, whose armed period had just ended (1910-1917), kept as one of its main claims to promote education and popular culture to the people.

In this context, Zuno materialized that great popular aspiration founding the university within that revolutionary paradigm, but he did it from a unipersonal perspective, where the government of the State and the rector were the ones who assumed the university direction, establishing in this way, a directivist model - since the directors took over the University Council, and additionaly they did not recognize the student representations, the democratic election of professors and they subjected the university to the regime, that is to say to the government in turn. The pretext was to link the model with the needs and claims of a society that sacrificed itself for the revolution, but that was assumed as a state battering ram.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando Martínez Moya, Universidad de Guadalajara

Doctor en Historia, actualmente profesor de la Universidad de Guadalajara – México, es integrante del grupo de investigación, Historia y prospectiva de la Universidad Latinoamericana – HISULA de la UPTC clasificado en COLCIECIAS CATEGORIA A.

References

FUENTES

Archivo Histórico de Porfirio Díaz, (AHPD)

Ley Orgánica de la Universidad de Guadalajara, (LOUDG)

Archivo Histórico de la Universidad de Guadalajara, (AHUDG)

Ley Orgánica de la Universidad de Guadalajara. (LOUG).

Ley del 25 se Septiembre de 1925, decreto 2721.

REFERENCIAS

Aldana Rendón, Mario. “Enrique Díaz de León y su circunstancia política”. En Enrique Díaz León: Filosofía y Acción Política, editado por Mario Aldana Rendón y Miguel Romero Morett.

Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1988, 11-55.

Aldana Rendón, Mario. Manuel M. Diéguez y la revolución mexicana. Jalisco: El Colegio de Jalisco, 2006.

Ayon Zester, Francisco. Universidad de Guadalajara. Guadalajara: Instituto Jalisciense de Antropología e Historia, 1986.

Brindis, Schulamit Goldsmit. “Jalisco”, en Contento y descontento en Jalisco, Michoacán y Morelos 1908-1911, editado por Graciela de Garay y otros. México, UIA, 1991, 27.

Camarena, Enrique Francisco. “La primera huelga de estudiantes universitarios”. En Narraciones Tapatías, De Guadalajara Jal., De 1900 a 1958 (Guadalajara: Librería el estudiante, s.f), 237-242.

Castañeda, Carmen. La Educación en Guadalajara durante la Colonia. 1552-1821.México: CIESAS, 2012.

Cordoba, Arnaldo. “México. Revolución burguesa y política de masas”. Cuadernos políticos, No. 13 (1977).

Cornejo, José Franco. Documentos referentes a la fundación, extinción y restablecimiento de la Universidad de Guadalajara. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1972.

Díaz Tepepa, María Guadalupe. “Técnica y Tradición. Etnografía-de la Escuela Rural y de su Contexto Familiar y Comunitario Investigación Administrativa”. Investigación y Postgrado, No. 83 (1999).

Ducoing, Patricia. La Pedagogía en la Universidad de México 1851-1954. Tomo 1. México: CESU. UNAM, 1990, 94-95.

Espeleta, Justa y Eduardo Weiss. “Las escuelas rurales en zonas de pobreza y sus maestros: tramas preexistentes y políticas innovadoras”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, No.1, 1996.

García Diego, Javier. “Movimientos estudiantiles durante la revolución mexicana (Estudio de caso de la participación de un grupo de clase media urbana)”. En Los estudiantes, trabajos de historia y sociología, editado por Renate Marsiske. México: CESU-UNAM, 1989, 144.

Gilly, Adolfo. “Los Dos Socialismos Mexicanos”. Revista Nexos (1986).

Gramy, Misael Gradilla. 1993. El juego del poder y del saber. Tesis doctoral. El Colegio de México. México.

Iguiniz, Juan B. La Antigua Universidad de Guadalajara. México: UNAM, 1959.

Loaeza, Soledad. “La rebelión de la Iglesia”. Revista Nexos (Junio de 1984):11-17.

Mantilla Trolle, Marina y Armando Martínez Moya. “La Universidad de Guadalajara a la hora de su fundación”. En Universidad de Guadalajara: más de dos siglos de historia, editado por Gloria Angélica Hernández Obledo. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2013.

Martínez, Ignacio. Pintura Mural Siglo XX. Jalisco en el Arte. Guadalajara: Editorial de Planeación y Promoción, 1960

Marsiske, Renate. “La autonomía universitaria. Una visión histórica y latinoamericana”. Perfiles Educativos XXXII, (2010): 9-26.

Marsiske, Renate. “El Movimiento Estudiantil de 1929 y la Autonomía de la Universidad Nacional de México”, Revista de Educación Superior 11, No. 44, (1982).

Mendoza Cornejo, Alfredo. Historia de la Universidad de Guadalajara. 1696-1994, Vol 2. Guadalajara: Edición del autor, 2005.

Mendoza Cornejo, Alfredo. Organizaciones y Movimientos Estudiantiles En Jalisco De 1900 A 1937. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1989.

Zaragoza Raso, José Luis. Crónica de la Real y Literaria Universidad de Guadalajara. Guadalajara: Instituto Jalisciense de Antropología e Historia, 1963.

Ortoll, Servando. “Turbas anti yanquis en Guadalajara en vísperas de la revolución del diez” Boletín histórico de Jalisco 1, 2ª.epoca, No. 2 (Mayo agosto 1983): 2-15.

Pacheco, Lourdes C. “Fuimos a sembrar cultura. Los maestros y la construcción de la escuela rural mexicana”. Investigación y Postgrado 28, No.1 (2013).

Pezet, José Luis. La Universidad Española. Siglos XVIII y XIX. México: Editorial Taurus, 1974.

Ramírez Flores, José. La revolución maderista en Jalisco. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1992.

Ruiz, Ramón Eduardo. La gran rebelión. 1905-1904. México: Editorial Era, 1982.

Salvador, Humberto. Prólogo a El movimiento artístico de México, por Salvador Navarro Aceves, 15-20. Quito: Editorial ELAN, 1935.

Semo, Ilán. “El cardenismo revisado: la tercera vía y otras utopías inciertas”. Revista Mexicana de Sociología 55, No. 2 (1993). DOI: https://doi.org/10.2307/3541109

Tamayo, Jaime. “Zunismo y movimientos sociales” y “El enfrentamiento Zuno-Calles” en La revolución en las regiones. Vol. 2. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1986.

Torres Sánchez, Rafael. Jalisco y la Revolución mexicana. Estructura, Economía y Cambio Institucional. México: Universidad Autónoma de México, 2001.

Pachecho Calvo, Ciriaco. “El Primer congreso internacional de estudiantes celebrado en México en 1921”. Revista Universidad de México, Tomo III, No. 14 (Diciembre de 1931): 187.

Valle, Rafael Heliodoro, Francisco Castillo Nájera y Alfonso

Alarcón. Añoranzas del primer congreso de Estudiantes (1910) (México: Instituto de Historia de Nicaragua y Centroamérica, 1943), 118.

Velazquez Albo, María de Lourdes. “El imaginario de la Universidad Nacional de México en 1910” (Ponencia presentada en el “X congreso Nacional de Investigación Educativa. Área 9, Historia e Historiografía de la Educación”, Veracruz, 21 al 25 de septiembre, 2009).

Zuno Hernández, José Guadalupe. Anecdotario del centro bohemio. Guadalajara: Pedro Rodríguez Lomelí, 1964.

Zuno, José Guadalupe. Reminiscencias de una vida. México: El Diario, 1972.

Zuno Hernández, José Guadalupe. La historia de la revolución en el Estado de Jalisco. México: Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana, 1964.

Zuno, José Guadalupe. Discurso inaugural de la Fundación de Guadalajara, AHUG, Fondo Universidad de Guadalajara en el XXXII Aniversario de la Fundación de la Universidad de Guadalajara, 16 de marzo de 2012.

Zuno, José Guadalupe. “Discurso pronunciado en el XXXIII aniversario de la fundación de la Universidad de Guadalajara”. En Reminiscencias de una vida, editado por José Guadalupe Zuno (Guadalajara: Biblioteca de autores jaliscienses, 1958), 173-188.

Published

2018-01-30

How to Cite

Martínez Moya, A. (2018). The refoundation of the University of Guadalajara in 1925. The mystique of the revolution inhibits its autonomy. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 20(30), 123–142. https://doi.org/10.19053/01227238.8014

Metrics

Most read articles by the same author(s)