Amanda Labarca Huberston: current legacy of an extraordinary teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.8476

Keywords:

Journal History of Latin American Education; Amanda Labarca; history of teaching; Escuela Nueva model.

Abstract

The aim of this paper is to reconstruct the personal, intellectual, and social trajectory of Amanda Labarca Huberston, one of the pioneers in the field of university teaching, devoted to the Chilean and Latin American schoolteaching. She was an outstanding political activist and fighter for universal suffrage, as well as for the rights of women. With this theoretical documentary analysis I intend to understand the biographical situation and the pedagogical proposal of Amanda Labarca. The method used was qualitative-descriptive, with a historiographic design developed with the methodological triangulation of primary and secondary sources. The results of this work may raise interest in an unexplored field of educational research in Chile: the life histories of Chilean teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Andrea Huaiquián Billeke, Universidad Católica de Temuco

Psicopedagoga. Doctora en Ciencias de la Educación. Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco. 

References

FUENTES
De la Fuente, Darío. “Sobre Amanda Labarca”. La Tribuna de Los Ángeles, 30 de junio de 1979, p. 3.

Labarca, Amanda. Mejoramiento de la vida campesina. Santiago: Edición Unión Republicana, 1936.

Labarca, Amanda. Bases para una política educacional. Buenos Aires: Editorial Losada, 1943.

Mardones, Luis. “Las ideas educacionales de Amanda Labarca Huberston”. Tesis para optar al grado de magíster en Educación. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, 1976.

Oñate, Romina. “Ser mujer y educadora. Análisis del discurso educativo de Amanda Labarca, Olga Poblete e Irma Salas entre 1930 y 1950”. Informe para optar al grado de licenciada en Historia. Facultad de Filosofía y Humanidades, Escuela de Pregrado, Departamento de Ciencias Históricas, Universidad de Chile, 2017.

REFERENCIAS
Caiceo, Jaime. “Amanda Labarca, Irma Salas y Mabel Condemarín, tres educadoras laicas y feministas del siglo XX en Chile”. Revista de Teoría e Práctica da Educação, vol. 13, n.o 1 (2010):105-116.

Eltit, Diamela. “Crónica del sufragio femenino en Chile”. Santiago: Servicio Nacional de la Mujer, 1994.

Guil, Ana y Sara Vera. “Amanda Labarca, pionera de la educación y la política de las mujeres en Chile”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 13, n.° 13 (2010):143-159.

Gutiérrez López, Miguel Ángel. “Las Escuelas Normales universitarias y el problema educativo en Michoacán, 1917-1930”, Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 18, no. 26 (2016): 137-156.

Klimpel, Felícitas. La mujer chilena (el aporte femenino al progreso de Chile) 1910-1960. Santiago: Editorial Andrés Bello, 1962.

Manny-Paul, Catharine. Amanda Labarca H.: Educator to the women in Chile. (The work and writings of Amanda Labarca H. in the field of Education in Chile). Cuernavaca, México: Cuaderno 1, Cidoc, 1968.

Mariangel, Paola y Ana Valladares. “‘Nosotras’: La lucha emancipadora del sufragio femenino en Chile”. Memoria para optar al título de profesor de Educación Media en Historia y Geografía. Chillán: Escuela de Pedagogía en Historia y Geografía, Universidad del Bío-Bío, 2016.

Munizaga, Roberto. “Amanda Labarca Hubertson”. Revista Societas, vol. 1, n.° 1 (1991): 307-310.

Núñez, Iván. “La historia de la enseñanza en Chile”. Páginas Didácticas, vol. 9 (2002): 91-93.

Palacios Mena Nancy, “Transformación y crisis de la escuela: algunas reflexiones sobre el caso colombiano” Revista Historia de la Educación Latinoamericana, vol. 15, n.° 21 (2013): 335-376.

Rojas, María. “Amanda Labarca: la participación femenina en la construcción de un discurso educativo. Chile (1900-1950)”. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, vol. 34, n.° 1 (2011): 179-199.

Salas, Gonzalo, Rodolfo Mardones, Miguel Gallegos y Fernando Ponce. “Amanda Labarca (1886-1975) y sus referencias psicológicas en el contexto educativo en Chile”. Revista Universitas Psychologica, vol. 13, n.° 5 (2014): 2059-2068.

Salas, Gonzalo. “La influencia europea en los inicios de la historia de la psicología en Chile”. Interamerican Journal of Psychology, vol. 46, n.° 1 (2012): 99-109.

Salas, Emma. Amanda Labarca. Dos dimensiones de la personalidad de una visionaria mujer chilena. Santiago: Ediciones Mar del Plata, 1996.

Soto Arango, Diana, Jesús Paniagua, José Rubens Lima Jardilino y María Cristina Vera de Flash, coords. Educadores latinoamericanos y del Caribe. De la Colonia al siglo XIX. Tomo III. Tunja, León, Sao Paulo, Córdoba: Colciencias; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Din; Rudecolombia; Universidad de León, España; Universidad Nove de Julho; Universidad Federal de Ouro Preto, Brasil; Universidad Nacional de Córdoba, Argentina; Universidad de Cuenca, Ecuador; Universidad de los Andes, Venezuela; Universidad de San Carlos de Guatemala; shela-hisula, 2011.

Published

2018-10-08

How to Cite

Huaiquián Billeke, C. A. (2018). Amanda Labarca Huberston: current legacy of an extraordinary teacher. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 20(31), 1–9. https://doi.org/10.19053/01227238.8476

Metrics