DeSoftIn: A methodological proposal for individual software development

Juan Sebastián González-Sanabria, Juan Antonio Morente-Molinera, Alexander Castro-Romero

Abstract


Different Computer Engineering undergraduate programs over the world are demanding the students to present individual works and, particularly, to present a degree project, which in most cases is related to software development. However, when planning the projects, students find themselves with the problem of choosing a method to develop the software, since existent methods involve team work, but the degree project is supposed to be done individually, in order to evaluate the student’s acquired knowledge. This difficulty leads to projects that fail either to achieve the proposed objectives or to finish on the expected time, among other difficulties. This paper presents a methodological proposal for the development of individual software projects, mainly in academia, named "DeSoftIn", which will contribute to accomplish the project objectives, and will allow the students to approach development methodologies since the beginning of their studies. 

 


Keywords


Agile Methods; Development Methodology; Software Quality; Software Engineering

Full Text:

PDF

References


J. S. González-Sanabria, "Propuesta metodológica para el desarrollo individual de proyectos de software," Thesis Master in Software Engineering and Information System, Universidad Internacional de La Rioja, La Rioja, Spain, 2017.

J. P. Gamboa, and A. Rosado, “Diseño de un método ágil de desarrollo de software basado en XP, SCRUM, OPENUP y validado con la herramienta de análisis 4-DAT,” Ingenio, vol. 8, pp. 19-31, 2015.

E. Gottberg, G. Noguera, and M. A. Noguera, “Propuesta pedagógica: Una metodología de desarrollo de software para la enseñanza universitaria,” Universidades, vol. LXI (50), pp. 49-57, 2011.

C. J. Madariaga-Fernández, Y. Rivero-Peña, and A. R. Leyva-Téllez, “Propuesta metodológica para desarrollo de software educativo en la Universidad de Holguín,” Ciencias Holguín, vol. XXII (4), pp. 1-17, 2016.

J. Cervantes, and M. C. Gómez, “Taxonomía de los modelos y metodologías de desarrollo de software más utilizados,” Universidades, vol. LXII (52), pp. 37-47, 2012.

E. Parra, “Propuesta de metodología de desarrollo de software para objetos virtuales de aprendizaje -MESOVA,” Revista Virtual Universidad Católica del Norte, nº 34, pp. 113-137, 2011.

A. F. Loboguerrero, L. Castañeda Bueno, and H. F. Arboleda, “Metodología Ágil para equipos pequeños usando plataformas Microsoft,” Sistemas & Telemática, vol. 9 (18), pp. 83-99, Sep. 2011. DOI: http://doi.org/10.18046/syt.v9i18.1078.

I. Marcano, and G. Benigni, “Análisis de alternativas metodológicas para el desarrollo de software educativo,” SABER - Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, vol. 26 (3), pp. 297-304, 2014.

J. Texier, M. De Guisti, and S. Gordillo, “El desarrollo de software dirigido por modelos en los repositorios institucionales,” Dyna, vol. 81 (184), pp. 186-192, Apr. 2014. DOI: http://doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37164.

O. Pérez, and Y. Zulueta, “Proceso para gestionar riesgos en proyectos de desarrollo de software,” Revista Cubana de Ciencias Informáticas, vol. 7 (2), pp. 206-221, 2013.

J. Bernardo-Quintero, and J. F. Duitama-Muñoz, “Reflexiones acerca de la adopción de enfoques centrados en modelos en el desarrollo de software,” Ingeniería y Universidad, vol. 15 (1), pp. 219-243, 2011.

L. F. Botero, and M. E. Álvarez, “Last planner, un avance en la planificación y control de proyectos de construcción Estudio del caso de la ciudad de Medellín,” Ingeniería y Desarrollo, nº 17, pp. 148-159, 2005.

A. Alarcón-Aldana, J. S. González-Sanabria, and S. L. Rodriguez-Torres, “Guía para pymes desarrolladoras de software, basada en la norma ISO/IEC 15504,” Revista Virtual Universidad Católica del Norte, nº 34, pp. 285-313, 2011.

E. Avila-Domenech, A. Abad, and V. De la Cruz, “Delfdroid: metodología ágil de desarrollo de software para dispositivos móviles,” Revista Ingeniería UC, vol. 20 (3), pp. 59-70, 2013.

A. Qumer, and B. Henderson-Sellers, “Measuring agility and adoptability of agile methods: a 4-Dimensional Analytical Tool,” in IADIS International Conference Applied Computing, San Sebastián, Spain, 2006.

A. Qumer, and B. Henderson-Sellers, “Comparative evaluation of XP and SCRUM using the 4d analytical tool (4-DAT),” in European and Mediterranean Conference on Information Systems (EMCIS), Costa Blanca, Alicante, Spain, 2006.




DOI: https://doi.org/10.19053/01211129.v26.n45.2017.6061

Article Metrics

Abstract Views
238




Metrics Loading ...
_

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Revista Facultad de Ingeniería

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

__________________________________________________________________________________________________________________

Revista Facultad de Ingeniería (Rev. Fac. Ing.) - ISSN: 0121-1129 - ISSN: 2357-5328 (Online)

Indexed and registered by: Emerging Sources Citation IndexSciELORedalycPublindex(Categoría A2)REDIBDOAJDialnetSHERPA/RoMEOLatindex.

__________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

Licencia de Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International

UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA Y TECNOLÓGICA DE COLOMBIA
Sede Central Tunja–Boyacá–Colombia
Avenida Central del Norte 39-115
PBX: (57+8) 7405626
portalweb@uptc.edu.co Comentarios de este sitio
Horario de atención y servicio telefónico
8:00 a.m. a 12:00 m y 2:00 p.m a 6:00 p.m.

Atención al Ciudadano
Línea Gratuita: 01 8000 942024
Tel: (57+8) 7428263
quejas.reclamos@uptc.edu.co
Notificaciones Judiciales
Notificaciones de aviso

Institución de Educación Superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional
Sistema OJS - Metabiblioteca |