Narrative Research of Pedagogical Knowledge: A Sociocultural Perspective

Authors

  • Diego Mauricio Barrera Quiroga Docente Universidad de la Amazonia

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10238

Keywords:

narrative research, narrative rebuilding, pedagogical knowledge, experience (social activity), sociocultural approach

Abstract

This research work reconstructs the experience of a teacher from Universidad de la Amazonia in Florencia Caquetá who through historization and narrative rehistorization reconstructed her teaching practices. The objective was to reconstruct the pedagogical knowledge based on her teaching experiences. The methodology used was historization and rehystorization through a dialogic work in all research developments. The sociocultural approach allowed the participants to focus on the different moments of the process. It was taken into account that for a practice to be understood as experience, it should be endowed with meaning through the constructed narrative, whether oral, corporal or written, because the primary form as experience takes meaning for the human being is through narratives. With this approach it was possible to answer the question: What do the narratives of teaching experiences experience of a teacher-director of the Spanish Language and Literature program of the Universidad de la Amazonia reveal about her pedagogical knowledge, and the learning and teaching of the language?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baracaldo, M. (2007). Investigación de los saberes pedagógicos. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-345504_anexo_13.pdf

Biglia, B. & Bonet-Martí, J. (2009). La construcción de narrativas como método de investigación psico-social. Prácticas de escritura compartida. Forum, 10(1), 1-25.

Bisquerra Alzina, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Bolívar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográficonarrativa en educación. Revista Electrónica de investigación educativa, 4(1), 41-62.

Bolívar, A. & Jesús D. (2006). La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. In Forum: Qualitative Social Research (Vol. 7, Nº 4, pp. 1-43).

Bolívar, A., Fernández, M., & Molina, E. (2005). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencial. Forum: Qualitative Social Research (Vol. 6, No. 1, Art. 12). Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Antonio_Bolivar/publication/277054166_Researching_Teachers'_Professional_Identity_A_Sequential_Triangulation/links/5588522b08ae347f9bda96ff/Researching-Teachers-Professional-Identity-A-Sequential-Triangulation.pdf

Connelly, M. & Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En: J. Larrosa (ed.), Déjame que te cuente (pp.11-59). Barcelona: Laertes.

Creswell, J., W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches (Fourth Edition). Sage Publications.

Clandinin, D. J. (1985). Personal Practical Knowledge: A Study of Teachers’ Classroom Images. Curriculum Inquiry, 15(4), 361–385. doi:10.1080/03626784.1985.11075976

Clandinin, D., J. (ed.). (2012). Handbook of narrative inquiry: Mapping a methodology. Sage Publications.

De Fina, A., & Georgakopoulou, A. (2015). The handbook of narrative analysis. Wiley Blackwell.

De los Ríos, V. A. Y., Ramírez, M. R., Mejía, L. M. F., & Zapata, N. C. V. (2015). Narrativas de la educación especial en Medellín: una reconstrucción polifónica, 1966-2004. Medellín: Universidad de Antioquia.

Díaz, V. (2004). Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico. Telos, 6(2), 169-193.

______. (2006). Construcción del saber pedagógico. Fondo para el Fomento y Desarrollo de la investigacion. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Domingo, J. C., & de Lara Ferré, N. P. (2010). Investigar la experiencia educativa. Ediciones Morata.

Ducrot, O. & Todorov, T. (1983). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. Siglo XXI.

Expedición Pedagógica Nacional. (2001). Preparando el equipaje. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Ferraroti, F. (1990). La historia y lo cotidiano. Barcelona: Península.

Gallego-Badillo, R. (1992). Saber pedagógico: una visión alternativa. Cooperativa Editorial Magisterio.

Gergen, K., J. (2009). An invitation to social construction. Sage.


Goodson, I. (2001). The story of life history: Origins of the life history method in sociology. Identity: An International Journal of Theory and Research, 1(2), 129-142.
Gudmundsdottir, S. (1998). La Naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. En: H. McEwan, E. Heran. (comps). La Narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (pp. 52-71). Buenos Aires: Amorrortu.

Hatch, J. A., & Wisniewski, R. (Eds.). (1995). Life history and narrative. London: The Falmer Press.

Hühn, P.; Meister, J. C.; Pier, J.; Schmid, W., & Schönert, J. (2009). The living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University Press.

Leontiev, A. N. (1977). Actividad y conciencia. Moscú: Progreso.

Larrosa, J. (1995). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Laertes.

Luria, A. R. (1980). Pensamiento y lenguaje. Barcela: Editorial Tontanella.

Cunha, M. I. D. (1997). Conta-me agora!: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, 23(1-2).

Martínez, R. M. P. (2015). Práctica y experiencia. Claves del saber pedagógico docente. Bogotá: Universidad de La Salle.

Mendieta, J. A. (2013). Narrative research: An alternative approach to study language teaching and learning. Folios, (37), 135-147. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-48702013000100009&script=sci_arttext&tlng=en
Meneguzzi, A. (2004). Formación de profesores en la Universidad: Formación Pedagógica y Calidad en el desempeño profesional. VIII Congreso de Educación a Distancia CREAD MERCOSUR/SUL Córdoba–Argentina. Recuperado de http://biblo.una.edu.ve/docu.7/bases/anali/texto/Meneguzzi.pdf

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Argentina. (2007a). ¿Cómo editar pedagógicamente los relatos de experiencias? Buenos Aires: Colección de materiales pedagógicos.

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Argentina. (2007b). ¿Qué es la documentación narrativa de experiencias pedagógicas? Buenos Aires: Colección de materiales pedagógicos.

McEwan, H. (1998). Las narrativas en el estudio de la docencia. En: H. McEwan y K. Egan (comp.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (236-259). Buenos Aires: Amorrortu.

Moen, T. (2006). Reflections on the narrative research approach. International Journal of Qualitative Methods, 5(4), 56-69. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/160940690600500405.

Murillo, G. J. (ed.) (2008). Maestros contadores de historias. Medellín: Artes y Letras.

______________________. (2010). Los maestros contadores de historias: relato de una experiencia de formación y escritura. En: Raquel Lazzari, Leite Barbosa y Mónica Appezzato Pinazza (orgs.). Modos de narrar a vida: cinema, fotografía, literatura e educacâo. Sâo Paulo: Cultura Académica Editorial. Pp 69 – 85
______________________. (2015). (coord.). Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.

Molly, A; Shelley D., S.; Corinne, S. & Maria T. (2004). Narrative research. En: C. Seale; G. Gobo; J. Gubrium & D. Silverman (ed.), Quialitative research practice (pp. 97-112). London: Sage.

Sanz, A. (2005). El método biográfico en investigación social: Potencialidades y limitaciones de las fuentes orales y los documentos personales. Asclepio, 57(1), 99–115.

Suárez, D.; Ochoa, L.; Dávila, P. (2003). Narrativa docente, prácticas escolares y reconstrucción de la memoria pedagógica. Módulo I y II. Organización de los Estados Americanos Agencia Interamericana para la Cooperación y el Desarrollo [AICD]

Polkinghorne, D. E. (1988). Narrative knowing and human sciences. New York: State University of New York Press.

________________. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International journal of qualitative studies in education, 8(1), 5-23. http://dx.doi.org/10.1080/0951839950080103

Philpott, C. (2013). How is teacher knowledge shaped by the professional knowledge context? Minding our metaphors. Journal of Curriculum Studies, 45:4, 462-480, DOI: 10.1080/00220272.2013.796527

Parra, R. y Castañeda, E. (2014). La vida de los maestros colombianos: interculturalidad y ciudadanía en la escuela. Bogotá: Convenio Andrés Bello; Universidad de Ibagué; Universidad Externado de Colombia, 4 vols.

Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. Sage.

Rodríguez, V. G., Vera, G., & Vargas, A. M. (2011). Etnografía: una mirada desde corpus teórico de la investigación cualitativa. Omnia, 17(2),26-39. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/737/73719138003.pdf

Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Ediciones Morata.
Schön, D. (1983). El profesional reflexivo, como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona, España: Ediciones Paidós.

________. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona: Paidós

Tamayo, V., A. (2004). La formación pedagógica del docente universitario. Pedagogía y saberes, (21), 29-35.

Todorov, T. (1973). Gramática del Decamerón. Madrid: Taller de Ediciones Josefina Detancor

Vasco, E. (1997). El enseñar y la enseñanza. En: Ospina, H. y López, L. (Comps.). Pedagogías constructivistas, pedagogías activas y desarrollo humano (p.p. 303-314). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Vygotski, L., S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiors. Editorial Crítica, España.

______________. (1995). Pensamiento y lenguaje. Ediciones Fausto. Buenos Aires. Recuperado de http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf
Zuluaga, O., L. (1979). Por una historia de las prácticas pedagógicas en Colombia. Ponencia presentada en el II Congreso de Historia de Colombia.

Published

2020-04-17

How to Cite

Barrera Quiroga, D. M. (2020). Narrative Research of Pedagogical Knowledge: A Sociocultural Perspective. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (35). https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10238

Issue

Section

Language pedagogy

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.