Theoretical Contributions for the Approach of Media Discourse in High School

Authors

  • MARÍA BELÉN ROMANO Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8125

Keywords:

media education, media competence, critical literacy, critical analysis of discourse, didactic proposal

Abstract

Since its origins, the relationship between education and mass media has been complex. In recent years, this complexity has increased due to the emergence of new modes of knowledge that challenge traditional pedagogical models and that require taking into account new codes and communication channels. In this article we expose and devel- op basic concepts to address the problem of the incorporation of media discourse in high school, among which stand out media education and media competence. We present then a general proposal, to guide its teaching. This proposal is based on the theoretical-method- ological framework of the critical analysis of discourse -specifically in the three dimensions systematized by Fairclough (1995) of textual, discursive and social practice-, in the critical approaches on the media discourse and in the conceptions about of media education, media competence and critical literacy. It also considers some results of surveys applied to students and teachers in 2016. The ultimate purpose is to contribute to debate, reflection  and pedagogical action to enable the training of subjects capable of understanding and producing media messages from a critical, participatory and creative perspective

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

MARÍA BELÉN ROMANO, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina

Doctora en Letras por la Universidad Nacional de Tucumán, Argentina. Docente de la Facultad de Filosofía y Letras (UNT), investigadora del INVELEC. Becaria postdoctoral del CONICET

References

Albaladejo, T. (2007). Creación neológica y retórica en la comunicación digital. En R. Sarmiento & F. Vilches (eds.), Neologismos y sociedad del conocimiento (pp.8189). Barcelona: Ariel.

Álvarez, L. & Suárez, L.E. (2016). Análisis crítico del discurso en la apertura de los diálogos de paz en Colombia 2012. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 69-89. http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4909 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4909

Alvermann, D.E. & Hagood, M.C. (2000). Critical Media Literacy: Research, Theory, and Practice in New Times. Journal of Educational Research, 93, 193-205. DOI: https://doi.org/10.1080/00220670009598707

Avendaño, G.S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 207-232. http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4916 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4916

Beltrán, D. E. (2017). Redes sociales virtuales como dispositivos mediáticos contemporáneos. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 105-123. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6190 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6190

Berlanga, I. (2013). El discurso en los medios digitales. Principios de retórica clásica en las redes sociales. El caso Facebook. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Facultad de Comunicación y Documentación.

Buckingham, D. (2003). La educación en medios de comunicación y el fin del consumidor crítico. Monografías Virtuales Ciudadanía, Democracia y Valores en Sociedades Plurales, (1). Recuperado de http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia01/reflexion02.htm.

Buckingham, D. (2005). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.

Cassany, D. & Castellá, J. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. Perspectiva, 28 (2), 353-374. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p353

Charaudeau, P. (2003). El discurso de la información. La construcción del espejo social. Barcelona: Gedisa.

De Fontcuberta, M. (2003). Medios de comunicación y gestión del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, (32), 95-118. DOI: https://doi.org/10.35362/rie320922

De Fontcuberta, M. de & Guerrero C. (2007). Una propuesta para la educación en medios. Cuadernos de Información, (20), 87-97. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.20.115

Dussel, I. (2011). La escuela y los nuevos medios digitales. Notas para pensar las relaciones con el saber en la era digital. En I. Dussel, V. Minzi et al. (comps.), La educación alterada. Aproximaciones a la escuela del siglo XXI. (pp. 9-28). Villa María: Eduvim.

Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis. London: Logman.

Fairclough, N. (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. Discurso y Sociedad, 2(1), 170-185.

Fairclough, N. & Wodak, R. (2000). Análisis crítico del discurso. En Van Dijk, T. (comp). El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria (pp.367-404). Barcelona: Gedisa.

Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19 (38), 75-82. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Flower, L. & Hayes, J. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, 32, 365- 87. DOI: https://doi.org/10.2307/356600

Gálvez, M. (2005). La educación en medios en Iberoamérica: la visión de expertos. Comunicar, (24), 35-40. DOI: https://doi.org/10.3916/C24-2005-06

García, F. (2010). Educación en medios ayer y hoy: tópicos, enfoques y horizontes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(4), 279-298.

García, A., Seglem R. & Share J. (2013). Transforming Teaching and Learning through Critical Media Literacy Pedagogy. Learning Landscapes, 6(2), 109-123. DOI: https://doi.org/10.36510/learnland.v6i2.608

Grasso, M., Pagola L. & Zanotti, A. (2017). Políticas de inclusión digital en Argentina. Usos y apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Pixel-Bit Revista de Medios y DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.06

Educación, 50, 95-107.

Guerrero, I. & Kalman, J. (2010) La inserción de la tecnología en el aula: estabilidad y procesos instituyentes en la práctica docente. Revista Brasileira de Educaçao, DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200002

(44), 213-229.

Hernández, N. (2014). La construcción mediática de perdedores y vencedores en el campo político: Análisis de las metáforas, tópicos y lexicalización. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (25), 81-98. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.3479

Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold.

Lankshear, C. & Knobel, M. (2009) Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y su aprendizaje en el aula. Morata: Madrid.

Luke, A. (2004). Two Takes on the Critical. In B. Norton & K. Toohey (eds.), Critical Pedagogies and Language Learning (pp.21-29). Cambridge: Cambridge DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524834.002

University press.

Manghi, D. (2011). La perspectiva multimodal sobre la comunicación. Desafíos y aportes para la enseñanza en el aula. Diálogos Educativos, 22(11), 3-14.

Martín, J. (2003). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación, (32), 17-34. DOI: https://doi.org/10.35362/rie320917

Martín, J. (2008). Estallido de los relatos y pluralización de las lecturas. Comunicar, 15(30), 15-20. DOI: https://doi.org/10.3916/c30-2008-01-002

Martín, J. (2009). Cuando la tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural. Teoría de la Educación. Educación y Cultura

en la Sociedad de la Información, 10(1), 19-31. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201018023002

Martín, L. & Van Dijk, T. (1998). Había un problema y se ha solucionado. La legitimación de la expulsión de inmigrantes ‘ilegales’ en el discurso parlamentario español. En L. Martín & R. Whittaker (eds.), Poder-decir o el poder de los discursos (pp. 169-234). Madrid: Arrecife.

Masterman, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: La Torre.

Morduchowicz, R. (2009). Cuando la educación en medios es política de Estado. Comunicar, 16(32), 131-138. DOI: https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-011

Pardo, N. (2007). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Chile: Frasis.

Pardo, N. (2012). Análisis crítico del discurso: conceptualización y desarrollo. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 41-62.

Perelman Ch. & Olbrechts-Tyteca (1994) Tratado de la argumentación. La nueva Retórica. Madrid: Gredos.

Pérez, J.M. (2005) Hacia un nuevo concepto de educación en medios. Comunicar, (24), 21-24.

Pérez, M.A. & Delgado, A. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 20(39), 25-34. DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Pujolá, J. T., García, M. A. et al. (2009): Textos generados en la web 2.0. En M. A. Penas & R. González (eds.), Estudios sobre el texto. Nuevos enfoques y propuestas (pp. 279-299). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Román, M. & Murillo, J. (2014). Disponibilidad y uso de TIC en escuelas latinoamericanas: incidencia en el rendimiento escolar. Educ. Pesqui, 40(4), 869- DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022014121528

Romano, M.B. (2015). Ciudadanos indignados: Argumentación y emoción en comentarios digitales de lectores. RILL Nueva época. Revista del Instituto de Investigaciones Lingüísticas y Literarias Hispanoamericanas, (20), 133-148.

Romano, M.B. (2017). Educación y medios en la escuela secundaria argentina: la mirada de los estudiantes. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-33. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29109 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29109

Rowsell, J. & Walsh, M. (2015). Repensar la lectoescritura para nuevos tiempos: multimodalidad, multiliteracidades y nuevas alfabetizaciones. Enunciación, 20 DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2015.1.a10

(1), 141-150.

Sal, J.C. (2013) Comentario digital: género medular de las prácticas discursivas de la cibercultura. Caracteres. Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital, 2

(2), 152-171.

Serna, J. & Díaz, J. (2014). Propuesta didáctica para la comprensión crítica en la Universidad La Gran Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (25), 165-180. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.3376

Sunkel, G. & Trucco, D. (2014). Las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina. Visión panorámica. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 34, 21-38.

Tirado, R., & Aguaded, I. (2014). Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, (363), 230-255.

Vacchieri, A. (2013). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina: caso Argentina. Buenos Aires: Unicef.

Van Dijk, T. (1999a). El análisis crítico del discurso. Anthropos, (186), 23-36.

Van Dijk, T. (1999b). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

Van Dijk, T. (2003). La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la diversidad. En R. Fairclough & M. Meyer (eds.) Métodos de análisis crítico del discurso (pp.143-176). Barcelona: Gedisa.

Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K. & Cheung, C. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para profesores. París:

Unesco.

Wodak, R. (2003). El enfoque histórico del discurso. En R. Wodak & M. Meyer (eds.) Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 101-141). Barcelona: Gedisa.

Published

2018-06-20

How to Cite

BELÉN ROMANO, M. (2018). Theoretical Contributions for the Approach of Media Discourse in High School. Cuadernos De Lingüística Hispánica, (32), 131–151. https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8125

Issue

Section

Language and communication

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.