SCHOOLING OF TEACHING AND TEACHER TRAINING The socio-political context in the Instructionist Reform of the Sovereign State of Santander (1863-1870), preamble to the Normal Schools in Colombia

Authors

  • Alvaro Acevedo Tarazona Universidad Industrial de Santander

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3811

Keywords:

Instrucionist Reform, Sovereign State of Santander, Public Education, XIX century, schooling, education, training, teachers

Abstract

This paper describes and analyzes the political and social context that framed and led to the instructionist reform in 1870 in the Sovereign State of Santander, preamble of formal schooling of teaching and normal schools for the training of teachers in Colombia. It is proposed a local look that allows to place the circumstances that made possible and necessary to implement the reform in a specific region of Colombia during the second half of the XIX century. The text holds that in the Sovereign State of Santander between 1863 and 1870 there was an enabling political and social environment that favored the adoption of a radical reform of the public instruction system, and also that  the local elite identified  ideological elements and facts that justified intervention in the education sector. The text is divided into two parts: the first analyzes and describes the point of view of the ruling elite with respect to the public instruction, and the second describes the actual situation of the educational system that they wanted to reform. This work is a historical research based on primary sources which were cataloged and analyzed to obtain the data presented and it provides new insights into one of the most important educational reforms of the XIX century.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alvaro Acevedo Tarazona, Universidad Industrial de Santander

Profesor Titular Universidad Industrial de Santander. Doctor en Historia. Director del Grupo de investigación Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas (PSORHE).

References

Álvarez Gallego, Alejandro y Martinez boom, Alberto. “La educación en las Constituciones colombianas”. Educación y Cultura. No. 22 (1991) 8-17.

Álvarez Gallego, Alejandro. …Y la escuela se hizo necesaria. En busca del sentido actual de la escuela. Santafé de Bogotá: Magisterio/Sociedad colombiana de pedagogía, 1995.

Ancízar, Manuel. Peregrinación de Alpha. Por las provincias del norte de la Nueva Granada, en 1850-51. Bogotá: Empresa Nacional de Publicaciones, 1956.

Annino, Antonio y Guerra, François-Xavier. (coords.) Inventando la nación. Iberoamérica. Siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Cadena, Narciso. Informe del Presidente del Estado de Santander a la Asamblea Legislativa en 1874. Socorro: Imprenta del Estado, 1874.

Gómez Ortiz, Armando y Pardo, Orlando. (Comp.) Las Constituciones políticas del Gran Santander. 1853-1885. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander/Facultad de Ciencias Humanas/Escuela de Historia, 2004.

González, Jorge Enrique. Legitimidad y cultura. Educación, cultura y política en los Estados unidos de Colombia, 1863-1886. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2005.

Harwich Vallenilla, Nikita. “La historia patria”. En: Antonio Annino y François-Xavier Guerra. (coords.) Inventando la nación. Iberoamérica. Siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica, 200, 533-549.

Jaramillo Uribe, Jaime, “El proceso de la educación del virreinato a la época contemporánea”. En Manual de Historia de Colombia, Tomo III, Jaima Jaramillo Uribe. Bogotá: Procultura, 1984, 249-337.

König, Hans. Joachim. “Discursos de identidad, Estado-nación y ciudadanía en América Latina: Viejos problemas –nuevos enfoques y dimensiones”. Historia y Sociedad. Revista de la Universidad Nacional de Colombia. No. 11 (2005): 9-31.

Loaiza Cano, Gilberto. “El maestro de escuela o el ideal liberal de ciudadano en la reforma educativa de 1870”. Historia Crítica: No. 34 (2007): 62-91.

López, Fernando de Jesús. “El proyecto educativo Radical en Santander”. Tesis de pregrado en historia. Universidad Industrial de Santander, 1997.

Malte Arévalo, Rolando Humberto. “La profesionalización de maestros en la reforma instruccionista de 1870 en el Estado Soberano de Santander”. Tesis de pregrado en historia. Universidad Industrial de Santander, 2010.

Melo, Jorge Orlando. “Algunas consideraciones globales sobre <> y <>”. En: Fernando Viviescaz y Fabio Giraldo comps. Colombia al despertar de la modernidad. 4ª ed. Santafé de Bogotá: Foro Nacional por Colombia, 2000, 225-247. Palacios, Marco. La parábola del liberalismo. Bogotá: Norma, 1999.

Melo, Jorge Orlando. “Del federalismo a la Constitución de 1886”. En: Álvaro Tirado Mejía dir. Nueva Historia de Colombia: historia política 1886-1946. Vol. I. Bogotá: Planeta, 1989

Moreno Bonett, Margarita. “Del catecismo religioso al catecismo civil: La educación como derecho del hombre”. En: María Esther Aguirre Lora (coord.) Rostros históricos de la educación. Miradas, estilos, recuerdos. México: Centro de estudios sobre la universidad de la UNAM/Fondo de Cultura Económica, 2001, 232-252.

Rausch, Jane M. La educación durante el federalismo. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo/Universidad Pedagógica Nacional, 1993.

Sánchez, Cecilia. “El surgimiento de los Estados–Nación y las políticas pedagógicas como herramientas de integración social y de control en Iberoamérica en el siglo XIX”. En: Arturo Andrés Roig (ed.) El pensamiento social y político iberoamericano del siglo XIX. Madrid: Trotta, 2000, 109-126.

FUENTES

El Liberal de Santander, Socorro, 1862, 1864.

Gaceta de Colombia, Bogotá, 1821.

Gaceta de Santander, Socorro, 1858, 1862, 1870, 1871, 1885.

Paredes, Victoriano de Diego. Informe del Presidente de Santander a la Asamblea Legislativa en sus sesiones de 1867. Socorro: Imprenta de Arenas y Cancino, 1867.

Villamizar, José María. Informe del Presidente de Santander a la Asamblea Legislativa de 1865. Socorro: Imprenta de I. Céspedes, 1865.

Wilches, Solón. Informe del Presidente del Estado de Santander a la Asamblea Legislativa en 1879. Tomo I. Socorro: Imprenta del Estado, 1879.

Wilches, Solón. Informe del Presidente del Estado de Santander a la Asamblea Legislativa en 1882. Socorro:Imprenta del Estado, 1882.

Additional Files

Published

2015-07-07

How to Cite

Acevedo Tarazona, A. (2015). SCHOOLING OF TEACHING AND TEACHER TRAINING The socio-political context in the Instructionist Reform of the Sovereign State of Santander (1863-1870), preamble to the Normal Schools in Colombia. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(25), 51–68. https://doi.org/10.19053/01227238.3811

Metrics