The Mexican Women during the government of Lázaro Cárdenas, 1934-1940

Authors

  • Elvia Montes de Oca Navas Grupo de investigación HISULA - UPTC

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3304

Keywords:

History of Latin American Education Journal, gender studies, social history, social condition of women, socialist education.

Abstract

This paper addresses the issue of women in the early twentieth century, especially during the government of Lázaro Cárdenas (1934-1940). The central hypothesis of this paper is that even if the government policies and in some print media, such as the newspapers and textbooks at the Cardenas government time, proposed social conditions in relation how women lived and their relationships with men, these conditions did not change in a structural way, and they were reinforced by the social imaginary. The main objective of the document was to determine the hypothesis presented above and as a methodology there was the analysis of some primary sources of information, such as newspapers and textbooks, and in the conclusion it is reinforced the hypothesis planned.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvia Montes de Oca Navas, Grupo de investigación HISULA - UPTC

Doctora en Estudios Latinoamericanos por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro activo de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (SHELA), integrante del grupo de investigación HISULA adscrito a la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

References

Lucio, Gabriel. Simiente. Libro primero para escuelas rurales. México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular, 1935.

Lucio, Gabriel. Simiente. Libro segundo para las escuelas rurales. (5ª. Ed.). México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular. 1939.

Lucio, Gabriel. Simiente. Libro tercero para escuelas rurales. (5ª. Ed.). México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular, 1939.

Lucio, Gabriel. Simiente. Libro cuarto para escuelas rurales. México: Secretaría de Educación Pública, Comisión Editora Popular, 1935.

Ramírez, Rafael. Plan sexenal infantil. Libro de lectura para el ciclo intermedio de las escuelas rurales. México: Biblioteca Cuauhtémoc, 1937.

Secretaría de Educación Pública. Primer Año. Serie “S.E.P”. Lectura oral. Escuela Socialista. México: Comisión Editora Popular de la Secretaría de Educación Pública, 1938. Secretaría de Educación Pública. Quinto Año. Serie “S.E.P”. Lectura oral. Escuela Socialista. México: Comisión Editora Popular de la Secretaría de Educación Pública, 1939.

Secretaría de Educación Pública. Libro de lectura para uso de las escuelas nocturnas para trabajadores. 1er. Grado. Serie “S.E.P”. México: Comisión Editora Popular de la Secretaría de Educación Pública, 1939.

FUENTES

El Nacional. México, D. F., 1934-1940.

González Marín, Silvia. Prensa y poder político. La elección presidencial en 1940 en la

prensa mexicana. México: Universidad Nacional Autónoma de México/ Siglo XXI

Editores, 2006.

Partido Nacional Revolucionario. Plan sexenal del Partido Nacional Revolucionario.

México: Partido Nacional Revolucionario, 1937.

Robles, Martha. Mujeres del siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica, 2005.

Tuñón, Julia. Mujeres en México. Recordando una historia. México: Consejo Nacional

para la Cultura y las Artes/Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2004.

Published

2015-01-30

How to Cite

Montes de Oca Navas, E. (2015). The Mexican Women during the government of Lázaro Cárdenas, 1934-1940. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(24), 149–166. https://doi.org/10.19053/01227238.3304

Metrics