Women Education in Colombia at the end of the nineteenth century: Santander and the Educational Project of the Regeneration

Authors

  • Diana Crucelly González Rey CIESAS- Unidad Peninsular. Yucatán - México

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3308

Keywords:

History of the Latin American Education Journal, basic education, childhood, school, educational policy, women, Santander.

Abstract

The Regeneration as a political project at the end of the nineteenth century in Colombia represented a radical transformation of public education in the country, which is expressed in particular by the delivery of the education development to the Catholic church. This article studies the discourse related to the strengthening of moralism in the students as a way to reach civilization, and how, this worked on as a political demonstration against the liberal radicalism. It was conducted a review of the speeches published in the Escuela Primaria journal, as well as, the reports of the Governors of province and official responsible for the surveillance of public instruction. This demonstrated the interest in strengthening the qualities of teachers and directors in accordance with the ideals of the Catholic civilization, where morality played a dominant role in the education of citizens.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Crucelly González Rey, CIESAS- Unidad Peninsular. Yucatán - México

Historiadora por la Universidad Industrial de Santander. Maestra en Historia y Estudiante de Doctorado en Historia del Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social – CIESAS – Unidad Peninsular, México. Estudiante de la línea de Investigación, Procesos y relaciones sociales en contextos del colonialismo y del Estado-Nación CIESAS,  y perteneciente al grupo de investigaciones históricas sobre el Estado nacional colombiano- UIS, Colciencias. Directora de la revista electrónica Historia 2.0 “Conocimiento Histórico en Clave Digital”- Asociación Historia Abierta -AHISAB, ISSN: 2027-9035.

References

Báez Osorio, Myriam. “El surgimiento de las Escuela Normales Femeninas en Colombia”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, No. 4 (2002): 157-180.

Bermúdez, Susy. Hijas, esposas y amantes. Bogotá: Uniandes, 1992.

Carreño, Aida Martínez. “Sastres y modistas. Notas alrededor de la historia del traje en Colombia”. Boletín Cultural y Bibliográfico, Vol. XXVIII, No. 28 (1991): 60-76.

Chatelin, Hubert. “Les Deseilligny”. Histoires de families. http://hchtelin.free.fr/chapitre3/deseilligny.htm (último acceso: 29/06/2011).

Díaz Piedrahita, Santiago. “La Ilustración en la Nueva Granada: su influencia en la educación en el movimiento de la emancipación, el caso de Mutis”. Boletín de Historia y Antigüedades, Vol. XCII, No. 828 (2005): 117-127.

Foz y Foz, Pilar. Mujer y educación en Colombia, siglo XVI-XIX. Aportaciones del colegio de la enseñanza 1783-1900. Bogotá: Academia Colombiana de Historia, 1997.

García Schlegel, María. “Las mujeres en la Ilustración, las voces de la madre Petronila”. En Las mujeres en la Historia de Colombia, 60-82. Bogotá: Norma, 1995.

Garrido, Margarita. La Regeneración y la Cuestión Estatal en Colombia. Bogotá: Banco de la República, Programa Centenario de la Constitución de 1886, Beca "Miguel Antonio Caro", 1983.

Godineau, Dominique. “La Mujer”. En El hombre de la Ilustración, de Michel Vovelle. Madrid: Alianza, 1995, 395-428.

Gonzalbo, Pilar. “Rupturas y Continuidades en la Educación Novohispana”. En Debates Y Desafíos De La Historia De La Educación En México. Civera, Alicia; Escalante, Carlos y Galván, Luz Elena, México: El Colegio Mexiquense e Instituto Sup. De Ciencias De La Educación Del Edo. Mex., 2002.

Londoño, Patricia. “Las publicaciones periódicas femeninas en Colombia, 1858-1930”. Boletín Cultural y Bibliográfico, No. 23 (1990): 3-25.

Londoño, Patricia. Religión, Cultura y Sociedad en Colombia, Medellín y Antioquia 1850-1930. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Ortiz, Nury y Villamizar, Eduardo. Elementos Políticos y Religiosos del Proyecto Educativo de la Regeneración en Santander 1885-1920. Tesis de pregrado: Escuela de Historia Universidad Industrial de Santander, 1995.

Parra Ramírez, Esther y Guevara Cobos, Eduardo. Periódicos Santandereanos de Oposición a la Regeneración. Bucaramanga: Universidad Autónoma de Bucaramanga, 2000.

Santos Delgado, Adriana. “Civilización e instrucción pública en los territorios nacionales: consensos entre liberales radicales e Iglesia católica del Magdalena”. Historia Caribe, Vol. VII, No. 21 (2012): 25-53.

Scott, Joan. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. En: Marta Lamas (ed.) El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996.

Scratton, Sheila. Educación física de las niñas: un enfoque feminista. Madrid: Morata, 1995.

Vega Rincón, Jhon Janer. “La Diócesis de San Pedro Apóstol de Nueva Pamplona: Una iniciativa de reorganización eclesiástica en la Iglesia colombiana durante el siglo XIX”. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, 16, No. 1 (2011): 101-124.

FUENTES

Gaceta de Santander, Bucaramanga, 1886-1892.

La Escuela Primaria, Socorro, 1872.

La Escuela Primaria, Bucaramanga, 1888-1899.

Published

2015-01-30

How to Cite

González Rey, D. C. (2015). Women Education in Colombia at the end of the nineteenth century: Santander and the Educational Project of the Regeneration. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(24), 243–258. https://doi.org/10.19053/01227238.3308

Metrics

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.