Dilemma between universal science and national science. Linking academia- productive sector during the developmentalism

Authors

  • María Fernanda Juarros Universidad de Buenos Aires (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3812

Keywords:

Journal History of Latin American education, development, scientific policy, research policy, University.

Abstract

This paper aims to recover the debates, speeches and actions that the Faculty of Exact and Natural Sciences of the University of Buenos Aires (Argentina) crossed during the 60s and 70swhen the definition of a scientific policy, around the development of "national science", involved a positioning with regards to the binomial science-ideology.Through a documentary research, interviews, and mainly through a literature review, we attempted to reconstruct the scene of dispute over debates, which are contextualized in history but are awaiting and stress the definitions of scientific policy.From the lack of entailment between knowledge production and development in the FCEN imprint, criticism about the flow of scientific and technological knowledge transferred from the outside, the informality in linking particular actions, and the signing of the first contracts by the FCEN, we tried to highlight with original contributions and unpublished documents a valid and critic revelation regarding the nostalgic look  at the "golden age" of the Faculty of Exact and Natural Sciences of the University of Buenos Aires.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Fernanda Juarros, Universidad de Buenos Aires (Argentina)

Doctora en Ciencias Sociales. Actualmente labora en Universidad de Buenos Aires (UBA); Universidad Nacional de la Patagonia Austral (UNPA). Líneas de investigación: Políticas Universitarias, Políticas científicas, Pedagogía, Historia de la Universidad.

References

Balán J. y A. García. El sector privado de la educación superior: políticas públicas y sus resultados recientes en cinco países de América Latina, Buenos Aires: Documento CEDES, Serie Educación Superior/3, 1993.

Cucchi, R. y E. Díaz de Guijarro. “1955: José Babini, un decano impuesto por los estudiantes”. La Ménsula, Año 5, N° 14 (2011).

Díaz de Guijarro, E. “Espíritu crítico y formación científica. El Curso de Ingreso a la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la UBA entre 1964 y 1966”. I Jornadas Historia de la Universidad Argentina, UNL, 2008.

Jacovkis, P. De Clementina al Siglo XXI. Buenos Aires: Eudeba, 2013.

Martínez Vidal, C. y M. Mari. “La Escuela Latinoamericana de Pensamiento en Ciencia, Tecnología y Desarrollo. Notas de un proyecto de investigación” en Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología Sociedad e Innovación. Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la ciencia y la cultura (2002).

Myers J. “Antecedentes de la conformación del Complejo C y T”. En La Política de Investigación Científica y Tecnológica Argentina, editado por Oteiza E. Buenos Aires: CEAL, 1992.

Oteiza E. La Política de Investigación Científica y Tecnológica Argentina. Buenos Aires: CEAL, 1992.

Puiggros, A. El lugar del saber. Editorial Galerna, 2003.

Sábato, J. El pensamiento latinoamericano en la problemática ciencia – tecnología – desarrollo – dependencia. Buenos Aires: Editorial Paidós, octubre 1975. Artículo previamente publicado en Revista de la Integración, Nº 3, Buenos Aires, noviembre de 1968.

Vasen, F. “Los sentidos de la relevancia en la política científica”. En Revista Iberoamericana CTS, Vol. 7, N° 19 (2011).

Varsavsky, O. Ciencia, política y cientificismo. Buenos. Aires: Centro Editor de América Latina, 1975.

FUENTES

Acta Consejo Directivo de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires 07-23 Nº 11, 1962

Entrevista realizada al Dr. Gregorio Klimovsky, enero de 2000

Entrevista realizada al Dr. Eduardo Gross, noviembre de 1999

Entrevista realizada al Dr. Mario Albornoz, octubre de 2000.

Nota diario Clarín, Buenos Aires, 9 de agosto de 1977

Resolución 1655/87 del Consejo Superior de la Universidad de Buenos Aires, 15 de abril de 1987

Published

2015-07-07

How to Cite

Juarros, M. F. (2015). Dilemma between universal science and national science. Linking academia- productive sector during the developmentalism. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(25), 69–85. https://doi.org/10.19053/01227238.3812

Metrics