Found schools to consolidate the Republic and shape citizens. An approach to the case of Colombia, 1819-1825

Authors

  • Roger Pita Pico Academia Colombiana de Historia

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3813

Keywords:

Journal History of Latin American Education, education, elementary schools, coverage, financing, Republic, Colombia, XIX century.

Abstract

The nascent republican government undertook efforts to give greater importance to primary schools. These institutions were conceived not only as a level of basic shaping for the cultural and intellectual development of citizens, but also as an enabling space to enthrone society under liberal and republican principles. The ambitious coverage plans in primary education ran into a hostile environment marked by the economic crisis, the fiscal deficit, and the political-military tension all this amid a fragile and fluctuating administrative structure. This situation led to propose new and varied forms of financing, which involved a more active support and commitment from the community and government agencies at local scale.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roger Pita Pico, Academia Colombiana de Historia

Magíster en Estudios Políticos de la Pontificia Universidad Javeriana (Bogotá). Miembro de Número en la Academia Colombiana de Historia. Director de la Biblioteca “Eduardo Santos” de la Academia Colombiana de Historia.

References

Ahern, Evelyn. “El desarrollo de la educación en Colombia: 1820-1850”. Revista Colombiana de Educación No. 22-23 (1991): 5-88.

Bohórquez Casallas. Luis Antonio. La evolución educativa en Colombia. Bogotá: Publicaciones Cultural Colombiana, 1956.

Bushnell, David. El Régimen de Santander en la Gran Colombia. Bogotá: El Áncora, 1985.

Echeverri Sánchez, Jesús Alberto. Proceso de constitución de la instrucción pública 1819-1835. Medellín: Universidad de Antioquia, 1984.

Finestrad, Joaquín de. El Vasallo Instruido en el estado del Nuevo Reino de Granada y en sus respectivas obligaciones. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2000.

García Sánchez, Bárbara Yadira. “La educación colombiana en la Nueva Granada: entre lo doméstico y lo público”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana No. 7 (2005): 217-238.

Garrido, Margarita. Reclamos y Representaciones: variaciones sobre la política en el Nuevo Reino de Granada, 1770-1815. Santa Fe de Bogotá: Banco de la República, 1993. Martínez Boom, Alberto. Memorias de la escuela pública. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander, 2011.

Roger Pita Pico. “Educación, Patria y Progreso: las escuelas de primeras letras en el Caribe colombiano, 1820-1828”. El Taller de la Historia Vol. 6: No. 6 (2014): 343-376.

Pita Pico, Roger. “Las escuelas coloniales durante la visita de Moreno y Escandón al nororiente neogranadino: el camino hacia la secularización y el equipamiento urbano”. Revista Historia de la Educación Colombiana. No. 14 (2011), 31-49.

Sanabria Munévar, Francisco. “Enseñando mutuamente: una aproximación al método lancasteriano y a su aprobación en Colombia”. Revista Historia de la Educación Colombiana Vol. 13: No. 13, (2010), 47-76.

FUENTES

Acotaciones Bolivarianas. Decretos marginales del Libertador (1813-1830). Caracas: Fundación John Boulton, 1960.

Actas del Congreso de Cúcuta 1821. Bogotá: Biblioteca de la Presidencia de la República, 1990, Vol. II.

Acuerdos del Consejo de Gobierno de la República de Colombia, 1821-1824. Bogotá: Biblioteca de la Presidencia de la República, 1988, Vol. I.

Archivo General de la Nación (AGN), Bogotá-Colombia. Fondos: Colegios, Instrucción Pública.

Codificación Nacional de todas las leyes de Colombia desde el año de 1821. Bogotá: Imprenta Nacional, 1924, Vol. II.

Constitución de la República de Colombia. Rosario de Cúcuta: Bruno Espinosa, Impresor del Gobierno General, 1821.

Cortázar, Roberto. Cartas y mensajes de Santander. Bogotá: Editorial Voluntad, 1954, Vol. IV.

Correo de la ciudad de Bogotá. Bogotá: Imprenta de Nicomedes Lora, 1821-1824.

El Eco de Antioquia. Medellín: Imprenta del Gobierno por Manuel María Viller-Calderón, 1822-1823.

Gaceta de Cartagena de Colombia. Cartagena: Imprenta del Gobierno por Juan Antonio Calvo, 1824.

Gaceta de Colombia. Villa del Rosario: Imprenta de Espinosa, 1820-1826

López Domínguez, Luis Horacio (Comp.). A los colombianos: proclamas y discursos, 1812-1840. Bogotá: Biblioteca de la Presidencia de la República, 1988.

López Domínguez, Luis Horacio (comp.). Obra educativa de Santander 1819-1826. Bogotá: Biblioteca de la Presidencia de la República, 1990, Vol. I.

Osorio Racines, Felipe. Decretos del General Santander. 1819-1821. Bogotá: Universidad Nacional, 1969.

Osorio, Alejandro y Estanislao Vergara. Los encargados de la Secretaría General del Departamento de Cundinamarca presentan a S. E. el General F. de P. Santander, vicepresidente del mismo Departamento, la memoria correspondiente al año de 1820. Bogotá: Imprenta de Espinosa, 1821.

Restrepo, José Manuel. Exposición que el Secretario de Estado del Despacho del Interior de la República de Colombia hizo al Congreso de 1826 sobre los negocios de su Departamento. Bogotá: Imprenta Manuel M. Viller-Calderón, 1826.

Restrepo, José Manuel. Exposición que el Secretario de Estado del Despacho del Interior de la República de Colombia hizo al Congreso de 1824 sobre los negocios de su Departamento. Bogotá: Imprenta de la República por Nicomedes Lora, 1824.

Restrepo, José Manuel. Memoria que el secretario de Estado y del despacho del Interior presentó al Congreso de Colombia sobre los negocios de su Departamento. Bogotá: Imprenta de Espinosa, 1823.

Santander y el Congreso de 1824. Actas y correspondencia. Senado. Bogotá: Biblioteca de la Presidencia de la República, 1989, Vol. III.

Santander y el Congreso de 1825. Actas y correspondencia. Senado. Bogotá: Biblioteca de la Presidencia de la República, 1989, Vol. I.

Additional Files

Published

2015-07-07

How to Cite

Pita Pico, R. (2015). Found schools to consolidate the Republic and shape citizens. An approach to the case of Colombia, 1819-1825. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(25), 87–106. https://doi.org/10.19053/01227238.3813

Metrics