Origin of teachers’ Colleges in Caldas Department, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4365

Keywords:

History, Teachers College, Teacher, Reforms, Legislation, Caldas, Inspection, Religious Communities and Secretaries of State for Education

Abstract

This paper is the result of the research work “Origin of Teachers´ Colleges in Caldas Department”. The research followed chronologically the historical phases of the methodology: heuristics, doxography, etiology and historical synthesis, in order to understand the development of these institutions, from their beginnings to their current status as the recognized institutions for initial teacher training. Because of their role as the institutions charged with training the first levels of the Colombian educational cadres, it is possible through a study of their development to understand, interpret, characterize, describe the processes of scientific research of historical design; given that these institutions have been the field of action for the study of educational problems, rooted in historical, theoretical, practical, and experiential considerations. This historical-educational study covers the period between 1909,when the first Teachers College in Caldas was created, and 1978, when the approval of Decree 1419 changed the qualifications of teachers from being graduates of Teachers Colleges to holders of a degree of Bachelor of Pedagogy. This study documents the centralized and rigid way in which these teacher training institutions have been established and developed. Consequently, they can be characterized as institutions regulated by a narrow vision, in which the State exercises control over the discussions and pedagogical practices that build the school culture.

 

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yasaldez Eder Loaiza Zuluga, Universidad de Caldas

Profesor titular Universidad de Caldas- Departamento de Estudios Educativos. Grupo Maestros y Contextos- Universidad de Caldas. Profesor investigador CINDE. Profesor Asosicado UCM. 

References

Arbeláez, Federico (Jefe de Inspectores encargado). Informe de inspección. Aprobación del colegio Nuestra Señora del Rosario de Neira, Caldas. En: oficio. 30-06-1952.

Ávila, Alejandro. Historia de la Escuela Normal de Maestros de Sevilla. España: Alfar, 1986.

Baez, Miryam. Las Escuelas Normales y el cambio educativo en los Estados Unidos de Colombia en el período Radical. Tesis Doctoral. Tunja, Boyacá: UPTC, 2004.

Bustamante, Cecilia y Rozo, Jaime. Evaluación del Plan empleado en el Instituto Pedagógico para la formación de Maestros. Tesis. Bogotá: ICOLPE, 1976.

Bohórquez, Luis. La Evolución Educativa en Colombia. Bogotá: Publicaciones Cultura Colombia. 1956

Bohórquez, Luis. Curso de Pedagogía Moderna. Bogotá: Publicaciones Cultura Colombia, 1994.

Cacua, Antonio. Historia de la Educación en Colombia. Santa Fe de Bogotá, D.C.: Academia Colombiana de Historia, 1997.

Diario La Patria. Colección la Gran Colombia. Manizales: Ediciones La Patria, 2002. Osorio, Eliut. La Normal de Señoritas Piloto en Pedagogía. Manizales: Diario La Patria, (27-

-1972).

Díaz, Mario y Chávez, Ceneyra. Las reformas a las hscuelas Normales: Vn Área en Con}icto.

En Revista educación y Cultura N° 20. Bogotá: FECODE, 1990.

Duque, Ignacio. Problemática educativa en Colombia. Bogotá: Editorial Voluntad, 1972. Echeverry, Jesús Alberto. Premisas Conceptuales del Dispositivo Formativo Comprensivo. En:

Revista Educación y Pedagogía No 16. Segunda época, Vol. 8. Universidad de Antioquia. Medellín, 1996.

Echeverri, Jesús Alberto. Formación de Maestros a través de la Historia. En: Memorias Seminario Taller: Hacia el Rescate de la Pedagogía agosto 6-8. MedellínASONEN, págs. 11-29, 1995.

Franco, Francisco. Alcalde. Comunicación (07-12-1954) al Ministerio de Educación Nacional: Aguadas, 1954.

Guzmán, Mauri. Cómo se han formado los maestros. Barcelona: Prima Luce, 1973. Guzmán, Mauri. Vida y muerte de las Escuelas Normales. Historia de la Formación del

Magisterio Básico. Barcelona: PPU, 1986

Herrera, Martha Cecilia. Historia de la educación en Colombia: La República Liberal y la Modernización de la Educación 1930-1946. En: Revista Colombiana de Educación N° 26 pp. 97-124. Bogotá: UPN- IISUE, 1993. También disponible en: www. revistas. pedagogica.edu.co/index.php/RCE. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5297

Loaiza, Yasaldez Eder. Sabio o Erudito: El Maestro de las Escuelas Normales 1963- 1978.

Manizales: Editorial Universidad de Caldas, 2009.

López, Aracelly. Formas de Saber y de Poder en las Prácticas Pedagógicas de los Maestros Normalistas: Un Estudio Histórico. Tesis Doctoral para optar al título de Doctor en Ciencias de la Educación. Manizales: Rudecolombia- Universidad de Caldas, 2009.

Loy, Jane Meyer. Modernización y Reforma educacional en Colombia. Tesis Doctoral:

Universidad de Wisconsi, 1969.

Patiño, Carlos. Apuntes para una historia de la educación en Colombia. Escuela de Comu- nicación Social, CELYC, Universidad del Valle. Disponible en: http://www.goo- gle.com/webhp?nord=1#nord=1&q=apuntes+para+una+historia+de+la+edu- caci%C3%B3n+en+colombia. Recuperado el 27 de febrero de 2014. Recuperado el 27 de febrero de 2014.

Parra, Lina Adriana. Tesis Doctoral: La Formación de maestras entre 1950- 1960.

RUDECOLOMBIA- UPTC DE TUNJA, 2005.

Parra, Rodrigo. Los Maestros colombianos. Bogotá: Plaza & Janés, 1986.

Pérez Leonardo. (Inspector Nacional de Normales). Acta de Visita. Escuela Normal Superior de La Presentación de Pensilvania, (18-08-1952).

Plazas Luis. (Inspector Nacional de Normales). Acta de Visita. Escuela Normal Superior María Escolástica de Salamina, (21-05-1957).

Ramírez Gómez, Gustavo. La Normal Nacional de Señoritas de Anserma abrirá el año quinto, el municipio costeará profesores. En: La Patria. Manizales, (19-12-1964)

Sáenz, Javier y Saldarriaga, Oscar. Saber Pedagógico y Educación Pública en Colombia: 1900- 1946. Bogotá: Colciencias, 1986.

Saldarriaga, Oscar. Del Oßcio del Maestro: Prácticas y Teorías de la Pedagogía Moderna en

Colombia. Bogotá: Magisterio, 2003.

Sánchez, Ricardo. Estado y planeación en Colombia. Capítulo III. Colombia. Bogotá: Editorial La Rosa Roja, 1984.

Sánchez, Guillermo. hl Oßcio del Maestro en Colombia: 190S- 1925. Cali: Universidad del Valle, 1984.

Vásquez, Fernando. Oßcio de Maestro. Cali: Tniversidad Pontificia Javeriana- Facultad

de Educación; 2000

Vial, Jean. Pasado y Presente de la Formación de Maestros. Francia: Universidad de Caen, 1982.

Valencia, Carlos Hernando. Escuelas Normales y la Formación del magisterio: Primera mitad

del Siglo XX. Manizales: Editorial Universidad de Caldas, 2006.

Zuluaga, Olga Lucía. Investigación y Experiencia en las Escuelas Normales. En: Revista Educación y Pedagogía, No. 16. Universidad de Antioquia, 1996.

Published

2016-01-14

How to Cite

Loaiza Zuluga, Y. E. (2016). Origin of teachers’ Colleges in Caldas Department, Colombia. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 47–70. https://doi.org/10.19053/01227238.4365

Metrics

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.