JUSTO SIERRA “THE PROFESSOR FROM AMERICA”. FOUNDER OF THE NATIONAL UNIVERSITY OF MÉXICO
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.1564Keywords:
Positivism, Laws, Porfiriato, scientists Group, High School, National University, school Texts, Romanticism, Laity, political Evolution, Cultural club of the Youth, Mexican Revolution.Abstract
One of the big educators of Mexico in the years of transition between the nineteenth and twentieth century was the humanist Justo Sierra Méndez, founder of the National University of Mexico, current UNAM. He differed for his positivist ideas of freedom, order and progress that he projected in the Mexican education of the Porfiriato. Great writer and pedagogue of the school texts for the Mexican children, to whom he inculcated the "love to the mother land ". This research is interested for the study of his educational ideas that stimulated the freedom, the order and the progress in the mentality of the new generations who did the new political and social Revolution, which indicated the change towards the modernization of Mexico in the contemporary world.
JEL Classification
ArrayDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).