Strengthening of interpretation skills and problem solving through a virtual learning environment

Authors

  • César Augusto Gutiérrez-Rodríguez Escuela Militar de Aviación Marco Fidel Suárez

DOI:

https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170

Keywords:

virtual learning environment, problem based learning, virtual learning, problem

Abstract

This article is the result of an applied quasi-experimental research, whose objective was to strengthen the competence of interpretation and problem solving from the subject of Technology and Information Technology, integrating the Information and Communication Technologies, ICT, in the teaching-learning process. The work started with 30 tenth grade students in an Educational Institution of Cali, Colombia. We used a Virtual Learning Environment, VLE, designed under the guidance of the didactic technique of Problem Based Learning (PBL). The initial characterization of the competition was made based on the result of the Saber 11/2015 tests, together with a diagnostic evaluation designed with questions from the Saber 9th grade test booklet. After implementing the VLE, the results of the final test indicate that the group improved the interpretation and problem solving competence, when comparing its performance with respect to the initial test. Likewise, positive changes were observed in the social and behavioral fields, which indicate that technological mediation produced a greater commitment of the students in their training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Augusto Gutiérrez-Rodríguez, Escuela Militar de Aviación Marco Fidel Suárez

Ingeniero de sistemas y telecomunicaciones, Magíster en informática educativa

References

Aguirre, H. (2015). Experiencia educativa con Kodu en El Salvador. Diá-Logos, 0 (12), 67-75. doi: http://dx.doi.org/10.5377/dialogos.v0i12.2194 DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i12.2194

Aldana-Bermúdez, E., & López-Mesa, J. (2016). Matemáticas para la diversidad: un estudio histórico, epistemológico, didáctico y cognitivo sobre perímetro y área. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 77-92. doi: http://dx.doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5602 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5602

Almeyda-Hidalgo, L. (2016). Arrojados en la acción: Aprender a enseñar en la experiencia de práctica profesional. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42 (4), 11-30. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500002

Álvarez, G., & Taboada, M. (2016). Propuestas didácticas mediadas por tecnologías digitales para el desarrollo de competencias de lectura y escritura académicas. Revista Guillermo de Ockham, 14 (2), 83-91. doi:http://dx.doi.org/10.21500/22563202.2336 DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.2336

Astudillo, G. J., Sanz, C., & Willging, P. A. (2012). Análisis de Compatibilidad entre Objetos de Aprendizaje basados en SCORM y LMS de Código Abierto. Conferencias LACLO, 3 (1).

Avella-Ibáñez, C. P., Sandoval-Valero, E. M., & Montañez-Torres, C. (2017). Selección de herramientas web para la creación de actividades de aprendizaje en Cibermutua. Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 107-120. doi: 10.19053/20278306.v8.n1.2017.7372 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7372

Barrera-Mesa, M., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017a). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 220-232. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/247 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1590

Barrera-Mesa, C. E., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017b). Diseño de un ambiente de aprendizaje mediado por TIC para la enseñanza de operadores mecánicos orientado al grado séptimo de la educación básica, en el Colegio Boyacá de Duitama. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2 (30). DOI: https://doi.org/10.24054/16927257.v30.n30.2017.2740

Belloch, C. (2011). Diseño instruccional. Valencia, España: Universidad de Valencia. Recuperado de: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf

Berger, C., & Kam, R. (2006). Definitions of Instructional Design. Adapted from Training and Instructional Design. Applied Research Laboratory, Penn State University. Recuperado de: http://www.umich.edu/~ed626/define.html

Bernal- Pinzón, M. L. (2017) ¿qué escriben los niños?, una mirada desde el modelo escuela nueva. Revista de investigación, Desarrollo e innovación, 7 (2), 255-268. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6069 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6069

Blanco-Sánchez, M. I. (2012). Recursos didácticos para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la economía. Aplicación a la Unidad de Trabajo “Participación de los trabajadores en la empresa”. Valladolid, España: Universidad de Valladolid.

Buitrago-Guzmán, S. (2014). Relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario. Dos iniciativas creativas en Colombia. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 4 (2), 79-86. doi: http://dx.doi.org/10.19053/20278306.2958 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.2958

Castro-Galeano, J. C., Pinto-Salamanca, M. L., & Amaya-Quitián, M. F. (2014). Diseño y construcción de una Bobina Tesla de 1680 W, para la enseñanza de conceptos básicos en sistemas eléctricos de potencia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (1), 66–74. https://doi.org/10.19053/20278306.3142 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3142

Claro, M. (2010). Impacto de las TIC en los aprendizajes de los estudiantes: estado del arte. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/3781/lcw339.pdf?sequence=1

Contreras-Chinchilla, L., & Escalona-Ustariz, A. (2014). Web 2.0 como apoyo al aprendizaje de nuevas tecnologías en la comunidad académica: caso Universidad Popular del Cesar. Ingeniare, 9 (16), 47-62. Recuperado de: http://www.unilibrebaq.edu.co/ojsinvestigacion/index.php/ingeniare/article/view/404 DOI: https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.16.591

Cook, D., & Cambell, D. T. (1979). Quasi-experimentation: design & analysis issues or field settings. Boston, USA: Houghton Mifflin Company.

Fernández, F. H., & Duarte, J. E. (2013). El aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias específicas en estudiantes de ingeniería. Formación universitaria, 6 (5), 29-38. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-5006201300050000 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062013000500005

García-Amaya, R. A., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38 (50), 26. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a17v38n50/17385026.html

García-Quiroga, B., Coronado, A., & Giraldo-Ospina, A. (2017). Implementación de un modelo teórico a Priori de competencia matemática asociado al aprendizaje de un objeto matemático. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 301-315. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6072 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6072

Hernández-Suárez, C., Prada-Núñez, R., & Gamboa-Suárez, A. (2017). Conocimiento y uso del lenguaje matemático en la formación inicial de docentes en matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 287-299. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6071 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6071

ICFES (2016a). Sistema nacional de evaluación estandarizada de la educación. Lineamientos generales para la presentación del examen de estado Saber 11°. 3ra edición. Bogotá. Colombia.

ICFES (2016b). Saber 3°, 5° y 9° Lineamientos para las aplicaciones muestral y censal 2016. Bogotá. Colombia.

ICFES (2016c). Saber 3°, 5° y 9° Cuadernillo de prueba. Primera edición. Matemáticas grado 9°. Bogotá. Colombia.

Jaramillo-Arcila, J. J., & Quintero-Calvache, D. M. (2014). Desarrollo de un ambiente virtual de aprendizaje fundamentado en la lúdica que estimule el pensamiento aleatorio en los estudiantes de grado cuarto y quinto de primaria de la institución educativa el Hormiguero (Tesis de Maestría). Cali: Colombia: Universidad Libre.

León-Medina, J. X., & Torres-Barahona, E. A. (2016). Herramienta para el diseño de sistemas de posicionamiento tridimensional usados en fabricación digital. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 155–167. doi: http://doi.org/10.19053/20278306.4603 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.4603

Medina-Rojas, F., Nuñez-Santa, J., Sánchez-Medina, I., & Cabrera-Medina, J. (2017). Implementación del ABP, PBL y método SCRUM en cursos académicos para desarrollar sistemas informáticos enfocados en fortalecer la región. Revista Educación en Ingeniería, 12 (24), 52-57. doi:http://dx.doi.org/10.26507/rei.v12n24.758 DOI: https://doi.org/10.26507/rei.v12n24.758

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf

Mishra, P., & Koheler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017-1054. doi: 10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Parada-Hernández, A., & Suárez-Aguilar, Z. E. (2014). Influencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la apropiación de conceptos de electrónica análoga, en estudiantes de grado séptimo de educación básica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (1), 20–31. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3137 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3137

Parra-León, L. F., Duarte, J. E., & Fernández-Morales, F. H. (2014). Propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (2), 138–147. doi: http://doi.org/10.19053/20278306.2891 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.2891

Peláez, L. E., & Osorio, B. E. (2015). Medición del nivel de aprendizaje con dos escenarios de formación: uno tradicional y otro con TIC. Entre Ciencia e Ingeniería, 9 (18), 59-66. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-83672015000200008&lng=es&tlng=es.

Pinto-Salamanca, M. L., Sofrony-Esmeral, J. I., & Jiménez, D. F. (2015). Detección de colisiones con librerías V-Collide y PhysX para interacción virtual con interfaces hápticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 119–128. doi: 10.19053/20278306.3721 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3721

Quiroga-Parra, D. J., Torrent-Sellens, J., & Murcia-Zorrilla, C. P. (2017). Usos de las TIC en América Latina: una caracterización. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 25 (2), 289-305. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052017000200289 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-33052017000200289

Ramírez-Hurtado, A. L., Gil-Monsalve, J., Medina-Barreto, M. H., & Cruz-Muñoz, B. (2016). Implementación en entorno Labview de un sistema multifuncional de medidas magnetoópticas y magnetoeléctricas para caracterización de materiales. BISTUA Revista de la Facultad de Ciencias Básicas, 14 (2), 116-125. doi: https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2016.2188 DOI: https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2016.2188

Rico-González, C. A. (2011). Diseño y aplicación de ambiente virtual de aprendizaje en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la física en el grado décimo de la IE Alfonso López Pumarejo de la ciudad de Palmira (Tesis Doctoral). Palmira, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Riveros-Hernández, D., Nausan-García, D., García-Miranda, D., & Palacios-Osma, J. (2017). Desarrollo de un entorno virtual para la simulación de maniobras eléctricas en subestaciones: un caso práctico. Ingeniería solidaria, 13 (22). doi:https://doi.org/10.16925/in.v13i22.1752 DOI: https://doi.org/10.16925/in.v13i22.1752

Rodríguez-Cepeda, R. (2016). Aprendizaje de conceptos químicos: una visión desde los trabajos prácticos y los estilos de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 63-76. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.4403 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.4403

Rosas, J. (2015). Asistencia técnica a la Institución Santo Tomás. Gestión de la evaluación para la calidad del servicio educativo. Secretaría de Educación Municipal de Santiago de Cali. Cali, Colombia.

Salcedo-Ramírez, R. Y., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Unidad didáctica para la enseñanza de probabilidad mediada por un OVA, orientada a un colegio rural del municipio de Paipa. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2 (30). DOI: https://doi.org/10.24054/16927257.v30.n30.2017.2739

Salinas, M. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. Argentina: Pontificia Universidad Católica Argentina.

Tangarife-Chalarca, D. (2013). Desarrollo de una aplicación web para el montaje de una mesa quirúrgica en el área de traumatología. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (1), 32-44. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.2124 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.2124

Valdelamar-Zapata, J. A., Ramírez-Cruz, Y. L., Rodríguez-Rivera, P. D., & Morales-Rubiano, M. E. (2015). Capacidad innovadora: cómo fomentarla, según docentes de Ciencias Económicas e Ingeniería de la UMNG. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (1), 7–14. doi: http://doi.org/10.19053/20278306.3454 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3454

Valencia-Serrano, M., & Caicedo-Tamayo, A. M. (2017). Diseño de tareas apoyadas en TIC para promover aprendizaje autorregulado. Pensamiento Psicológico, 15 (2), 15-28. doi: https://dx.doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-2.dtat DOI: https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-2.dtat

Published

2018-06-01

How to Cite

Gutiérrez-Rodríguez, C. A. (2018). Strengthening of interpretation skills and problem solving through a virtual learning environment. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 8(2), 279–293. https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n2.2018.7170

Issue

Section

Articles

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.