Social interaction in school advisory for school projects through e-learning

Authors

  • Carlos Alberto Castellanos Niño Institución Educativa Departamental Tisquesusa, de Susa, Cundinamarca

Keywords:

social interaction, e-learning, textual communication, group work.

Abstract

This article arises from an on-going research, its aim is to study mediated social interaction through an e-learning platform, called: “CHAMILO”. This is a proposal to strengthen the pedagogical innovation in advising school projects. This project is carried out at Institución Educativa Departamental Tisquesusa of Susa town (Cundinamarca). The study develops an action research which begins with a preliminary case-study analysis and describes the textual communication and group work in the disclosure of important elements of social interaction within the virtual context. Later on, as a part of the strengthening of the teaching-learning processes of pedagogical innovation, it proposes a structure composed by a TIC infrastructure and textual communication competences, group work and the use of TIC, necessary to optimize the social interaction within e-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Castellanos Niño, Institución Educativa Departamental Tisquesusa, de Susa, Cundinamarca

Licenciado en Informática Educativa, Estudiante de Maestría en Educación UPTC. Docente en la Institución Educativa Departamental Tisquesusa, de Susa, Cundinamarca.

References

Almenara Aloy, J., Romeo Delgado, M. y Roca Pérez, X. (2005). Comunicación interna en la empresa. Barcelon: UOC.

Beaugrande, R., & Ulrich, W. (2005). Introducción a la Lingüística Del Texto. Barcelona: Ariel.

Bernárdes, M. L. (2007). Diseño, producción e implementación de e-learning. United States of America.

Casamayor, G., Alós, M., Chiné, M., Dalmau, Ó., Herrero, O., Mas, G., y otros. (2008). La formación on-line: Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning. Barcelona: GRAÓ.

CHAMILO. (2010). Chamilo E-learning & Collaboration Software. Extraído el 08 de Agosto, 2011, de http://www.chamilo.org/es/acerca-de-chamilo.

Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las tic en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural, Artículo en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10 (1). Extraído el 19 de marzo, 2010, de http://redie.uabc.mx/vol10no1/contenido-coll2.html

Elliott, J. (2005). La investigación - acción en educación. Madrid: Morata.

Guitert, M. y Pérez-Mateo, M. (2007). La dimensión social del aprendizaje colaborativo virtual. Artículo en línea. RED. Revista de Educación a Distancia No 18. Extraído el 22 de marzo, 2011, de: http://www.um.es/ead/red/18.

Helmick, J., Jackson, D. y Watzlawick, P. (1985). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.

IICA. (1973). Curso sobre comunicación escrita. Bogotá: IICA CIRA.

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje Cooperativo en el aula, [Documento en línea]. Extraído el 10 de enero, 2012, de http://www.goethe.edu.ar/users/refoko/refo/Veranst2010/Johnson_1.pdf.

Lévy, P. (2007). CIBERCULTURA Informe al Consejo de Europa. Barcelona: ANTHROPOS.

Londoño, G. (2008). APRENDIZAJE COLABORATIVO PRESENCIAL, APRENDIZAJE COLABORATIVO MEDIADO POR COMPUTADOR E INTERACCIÓN: Aclaraciones, aportes y evidencias. Artículo en línea. Revista Educación, Comunicación, Tecnología. Vol. 2, No 4. Extraído el 13 de marzo, 2012, de http://revistaq.upb.edu.co/ediciones/4/202/202.pdf.

Maldonado, A., Rodriguez, L. (2006). La INFORMACIÓN ESPECIALIZADA en INTERNET (2 ed.). Madrid, España. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Richards, L. B. (2005). LA INTERACCIÓN PROFESOR-ALUMNO. UNA VISIÓN DESDE LOS PROCESOS ATRIBUCIONALES. P sicoperspectivas. Vol 4. 47-53 Extraído el 24 de abril, 2011, de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/26/26.

Rizo García, M. (2006). La interacción y la comunicación desde los enfoques de la sicología social y la sociología fenomenológica. Breve exploración teórica. Artículo en línea. Revista Analisi. No 33. 45-62. Extraído el 29 de enero, 2012, de http://ddd.uab.es/pub/analisi/02112175n33p45.pdf.

Silva Quiroz, J. (2011). Diseño y Moderación de Entornos Virtuales de Aprendizaje(EVA). Santiago de Chile: UOC.

UNESCO. (2008). Estándares de competencia en tic para docentes. Extraído el 29 de Noviembre, 2009, de UNESCO http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=41553&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html.

Published

2012-02-15

How to Cite

Castellanos Niño, C. A. (2012). Social interaction in school advisory for school projects through e-learning. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 2(2), 30–38. Retrieved from https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1313

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.