Analysis of the interinstitutional relationship of collaboration between the Ministry of Interior and National Police of Colombia, from an administrative perspective

Authors

  • Evelyn Stella Ayala Cubillos Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.19053/20278306.2960

Keywords:

interinstitutional relationship, governance, collaboration interinstitutional, organizational management, public administration.

Abstract

 

In Colombia the Public Administration can generate interinstitutional relationship, for the collaboration between different institutions and so from exercise of their functions may join together through agreements that facilitate the implementation of public policy. The purpose of this article is the specific analysis of aspects of organizational management that affect the financial performance, but from the point of view of an interinstitutional collaborative relationship.  An analysis was done for a case study of the relationship between the Ministry of Interior and the National Police of Colombia, as part of the Policy and the National Security Strategy and Civic Coexistence.  The analysis allowed demonstrates the need to strengthen the planning process in coordination between the parties involved in the collaborative relationship and so they can better articulate their resources. This will make it possible to add value to the experience of the institutions involved, their processes and procedures, and thus enhancing the agreements reached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evelyn Stella Ayala Cubillos, Universidad Nacional de Colombia

Ingeniera Electrónica, Estudiante de Maestría en Administración, Universidad Nacional de Colombia.

Funcionaria Ministerio del Interior. E-mail: esayalac@unal.edu.co

References

Ansell, C., & Gash, A. (2007). Collaborative governance in theory and practice. Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 543-571.

Bryson, J. M., Crosby, B. C., & Middleton Stone, M. (2006). The Design and Implementation of Cross-Sector Collaborations: Propositions from the Literature. Public Administration Review, 66(s1), 44–55.

Congreso de Colombia (1997). Ley 418 de 1997. Por la cual se consagran unos instrumentos para la búsqueda de la convivencia, la eficacia de la justicia y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial No. 43201 del 26 de diciembre de 1997. Colombia.

Congreso de Colombia. (1998). Ley 489 de 1998. Por la cual se dictan normas sobre la organización y funcionamiento de las entidades del orden nacional, se expiden las disposiciones, principios y reglas generales para el ejercicio de las atribuciones previstas en los numerales 15 y 16 del artículo 189 de la Constitución Política y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial No. 43.464, del 30 de diciembre de 1998. Colombia.

Congreso de Colombia. (2005). Ley 996 de 2005. Por medio de la cual se reglamenta la elección de Presidente de la República, de conformidad con el artículo 152 literal f) de la Constitución Política de Colombia, y de acuerdo con lo establecido en el Acto Legislativo 02 de 2004, y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial No. 46.102 del 24 de noviembre de 1995. Colombia.

Departamento Nacional de Planeación. (2006). Plan Nacional de Desarrollo 2006-2010: Estado Comunitario: desarrollo para todos. Colombia. Recuperado de: https://www.dnp.gov.co/PND/PND20062010.aspx

Departamento Nacional de Planeación. (2010). Plan Nacional de Desarrollo 2010-2014: Prosperidad para todos- Más empleo, menos pobreza y más seguridad. Colombia. Recuperado de: https://www.dnp.gov.co/PND/PND20102014.aspx

Departamento Nacional de Planeación. Consejo Nacional de Política Económica y social. (2006). Documento Conpes 3437. Implementación del sistema integrado de emergencias y seguridad-SIES de Colombia. Bogotá D.C.: El Departamento.

Departamento Nacional de Planeación. (2009). Política y la Estrategia Nacional de Seguridad y Convivencia Ciudadana” del Departamento Nacional de Planeación. Bogotá: el departamento. Colombia. Recuperado de: http://wsp.presidencia.gov.co/Seguridad-Ciudadana/consejeria/Documents/Pol%C3%ADtica%20Nacional%20de%20Seguridad%20y%20Convivencia%20Ciudadana-%20Espa%C3%B1ol.pdf

Ministerio del Interior. (2009). Actas Comités. Actas de Sesiones Comité. Fondo Nacional de Seguridad y Convivencia Ciudadana. 2007-2009. Colombia.

Ministerio del Interior. (2013). Actas Comités. Actas de Sesiones "Comité Fonsecon" – Comité evaluador de Fonsecon. 2010-2013. Colombia. Recuperado de: http://www.mininterior.gov.co/mision/subdireccion-de-infraestructura/fonsecon/actas-comites

Ministerio del Interior. (2013a). Acta 01 de 2011. Comité evaluador Fonsecon. Bogotá: Mininterior. Colombia. Recuperado de: http://mininterior.gov.co/sites/default/files/acta_01_de_2011.pdf.

Ministerio del Interior. (2012a). Acta 01 de 2012. Comité evaluador Fonsecon. Bogotá: Mininterior. Colombia. Recuperado de: http://mininterior.gov.co/sites/default/files/acta_01_de_2012_0.pdf

Ministerio del Interior. (2013b). Acta 01 de 2013. Comité evaluador Fonsecon. Bogotá: Mininterior. Colombia. Recuperado de: http://mininterior.gov.co/sites/default/files/acta_01_de_2013.pdf.

Ministerio del Interior. (2013). Informes anuales al Congreso años 2007, 2008, 2009, 2010,2011, 2013. Bogotá: El Ministerio. Colombia.

Ministerio del Interior y de Justicia. Informes de Ejecución Presupuestal. Ejecución vigencia actual. Años 2007, 2008, 2009, 2010 y 2011. Grupo de Gestión Financiera y Contable.Bogotá: el Ministerio. Colombia.

Ministerio del Interior. (2013). Procedimiento financiación de proyectos para la seguridad y convivencia ciudadana. Bogotá: El Ministerio. Colombia.

Ministerio del Interior. Resolución 2010 de 2011. Por la cual se conforma el Comité Evaluador del Fondo de Seguridad y Convivencia limita la delegación únicamente al Ministro del Interior y al Director de la Policía Nacional. Colombia.

Ministerio del Interior. (2013c). Sistema de Gestión Institucional. Colombia. Recuperado de: http://www.mininterior.gov.co/la-institucion/sigi.

Policía Nacional de Colombia. (2013a). Estrategia Institucional para la seguridad ciudadana: Plan Nacional de Vigilancia comunitaria por cuadrantes (PNVCC). Bogotá: La Policía Nacional. Colombia.

Policía Nacional de Colombia. (2012). Departamento y Municipios Seguros. Oficina de Planeación Ponal. Bogotá: Policía Nacional. Colombia.

Policía Nacional de Colombia. (2013b). Manual del Sistema de Gestión Integral. Bogotá: Policía Nacional. Colombia.

Policía Nacional de Colombia. (2011). Poder, Función y Actividad de Policía. Programa Departamentos y Municipios Seguros. Cartilla N° 5. Bogotá: La Policía Nacional. Colombia. Recuperado de: http://www.policia.edu.co/documentos/ascensos/tematicas_ascenso_pt_2013/cartilla%20No%205%20PODER%20FUNCI%C3%93N%20Y%20ACTIVIDAD%20DE%20POLICIA.pdf

Presidencia de la República. Decreto 2893 de 2011. Por el cual se modifican los objetivos, la estructura orgánica y funciones del Ministerio del Interior y se integra el Sector Administrativo del Interior. Diario Oficial 48.158, Bogotá: Imprenta Nacional, 11 de agosto de 2011. Colombia.

Feldman, D. C. (1984). The Development and Enforcement of Group Norms. Academy Of Management Review, 9(1), 47-53.

Huxham, C. (1993) ‘Pursuing Collaborative Advantage’. Journal of the Operational Research Society, 44(6), 599 – 611.

Huxham, C. (2002). ‘The new public management: an action research approach’. In: K. McLaughlin, S. Osborne and E. Ferlie (eds.), The new public management: current trends and future prospects, 295–310.

Huxham, S. V. (1996). Working together: Key themes in the management of relationships between public and non-profit organizations. International Journal of Public Sector Management, 9(7), 5–17.

Huxham, C., & Vangen, S. (2000). Leadership in the shaping and implementation of collaboration agendas_how things happen in a (not quite) joined-up world. Academy of management Journal, 43(6), 1159-1175.

Organización de los Estados Americanos-OEA. Observatorio Hemisférico de Seguridad de la OEA. (2012). Informe sobre Seguridad Ciudadana en las Américas. Washington DC: La Organización. Recuperado de: http://www.oas.org/dsp/espanol/cpo_observatorio_alertamerica2012.asp

Vangen, S., & Huxham, C. (2003). Enacting Leadership for Collaborative Advantage: Dilemmas of Ideology and Pragmatism in the Activities of Partnership Managers. British Journal Of Management, 14, S61 S76.

Published

2014-02-15

How to Cite

Ayala Cubillos, E. S. (2014). Analysis of the interinstitutional relationship of collaboration between the Ministry of Interior and National Police of Colombia, from an administrative perspective. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 4(2), 95–110. https://doi.org/10.19053/20278306.2960

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.