The Borders of Reading: Reading Literature at the University
Abstract
This paper presents the design and implementation of a Literary Constellation with university students, based on a corpus of texts that address violence, women and undocumented immigrants as references. The aim was to foster scenarios of democratic participation through literary conversations, as well as the possibility of experiencing the otherness that aesthetic languages stimulate. The methodology for systematizing the experience followed the ethnographic analysis of the dialogues that took place in the classes; in this way, it was shown that, rather than individuality, it is sharing with others that can arouse feelings of empathy and compassion towards situations of human vulnerability recreated by literature. The reading practice described above suggests that it is a form of mobilization for engaging in discussion and dialogue with the diverse perspectives that exist in specific school populations; this aims to create or enhance democratic spaces of interaction.
Keywords
Reading, violence, educational methods, women, undocumented immigrants
Author Biography
Mery Cruz
PhD in Language and Literature Didactics Language and Literature, full professor at the Faculty of Literary Studies of the Universidad del Valle (Cali, Colombia).
References
- Altuna, Belén. “¿Pero leer novelas nos hace mejores? Ficción literaria y desarrollo moral”. Co-herencia, vol. 19, núm. 36, 2022, pp. 239-267. Web. 6 de abril de 2023. https://doi.org/10.17230/co-herencia.19.36.9 DOI: https://doi.org/10.17230/co-herencia.19.36.9
- Álvarez Gayou-Jurgenson, Juan Luis. Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós, 2003. Impreso.
- Barthes, Roland. S/Z. Traducido por Nicolás Rosa. Siglo XXI Editores, 2006. Impreso.
- Bolaño, Roberto. 2666. Anagrama, 2005. Impreso.
- Chambers, Aidan. Dime. Los niños, la lectura y la conversación. Traducido por Ana Tamarit. Fondo de Cultura Económica, 2012. Impreso.
- Cornejo Polar, Antonio. Papeles de viento: ensayos sobre literaturas heterogéneas. Editorial Nómada, 2019. Web. 2 de abril de 2023. https://doi.org/10.47377/KZGZ7886 DOI: https://doi.org/10.47377/KZGZ7886
- Cuesta, Carolina. Discutir sentidos. La lectura literaria en la escuela. Libros del Zorzal, 2006. Impreso.
- Domingo, Àngels, y Rebeca Anijovich, coords. Práctica Reflexiva: escenarios y horizontes. Avances en el contexto internacional. Aique Grupo Editor, 2017. Impreso.
- Eco, Umberto. Los límites de la interpretación. Traducido por Helena Lozano. Lumen, 1992. Impreso.
- Enrico, Juliana, y Alejandra María Castro. “Género, feminismos y pedagogías de frontera: aportes críticos al espacio educativo”. Pedagogía y Saberes, núm. 54, 2021, pp. 155-170. Web. 6 de abril de 2023. https://doi.org/10.17227/pys.num54-10636 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num54-10636
- Ezpeleta, Justa, y Elsie Rockwell. “Escuela y clases subalternas”. Cuadernos políticos, núm. 37, 1983, pp. 70-80. Web. 6 de abril de 2023. http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.37/CP37.7JustaEzpeletaElsieRockwell.pdf
- Han, Byung-Chul. La sociedad del cansancio. Traducido por Arantzazu Saratxaga y Alberto Ciria. Herder, 2019. Impreso.
- Hoyos, Héctor. Los Aleph. Bolaño y la novela global latinoamericana. Planeta, 2020. Impreso.
- Iser, Wolfgang. El acto de leer. Teoría del efecto estético. Traducido por Manuel Barbeito. Taurus, 1987. Impreso.
- Jover, Guadalupe. “El aprendizaje de la competencia oral”. La educación lingüística, entre el deseo y la realidad. Competencias comunicativas y enseñanza del lenguaje. Editado por Carlos Lomas, Aula de Humanidades, Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje, Octaedro, 2018, pp. 69-83. Impreso.
- ---. Coord. Constelaciones literarias. Sentirse raro, miradas sobre la adolescencia. Junta de Andalucía, 2009. Web. 6 de abril de 2023. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/delegate/content/015af83c-3362-4f74-929c-af321e6e6f36
- Littau, Karin. Teorías de la lectura. Libros, cuerpos y bibliomanía. Traducido por Elena Marengo. Manatial, 2008. Impreso.
- Lotman, Iuri. La semiosfera. Semiótica de la cultura y del texto. Traducido por Desiderio Navarro. Cátedra, 1996. Impreso.
- Luiselli, Valeria. Los niños perdidos (un ensayo en cuarenta preguntas). Sexto Piso, 2016. Impreso.
- McMillan, James, y Sally Schumacher. Investigación educativa. Una introducción conceptual. Traducido por Joaquín Sánchez. Pearson Educación, 2005. Impreso.
- Mendoza Fillola, Antonio. El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del textos con las del lector. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2001. Impreso.
- Némirovsky, Irène. La vida de Chéjov. Traducido por José Antonio Soriano. Salamandra, Penguin Random House, 2022. Impreso.
- Nussbaum, Martha. Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Traducido por Albino Santos. Paidós, 2014. Impreso.
- Palacio, Carlos (Pala). En el abrazo de la sílaba. Hiperión, 2021. Impreso.
- Perrenoud, Philippe. Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Traducido por Nuria Riambau. Graó, 2004. Impreso.
- Piglia, Ricardo. Crítica y ficción. Penguin Random House, 2019. Impreso.
- Poblete Alday, Patricia. Bolaño, otra vuelta de tuerca. Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 2010. Impreso.
- Restrepo, Laura. Los Divinos. Alfaguara, 2018. Impreso.
- Ríos Baeza, Felipe. Roberto Bolaño, una narrativa en el margen: Desestabilizaciones en el canon y la cultura. Tirant lo Blanch, 2013. Impreso.
- Sánchez-Lara, Ricardo. “Inclusión y justicia simbólica en experiencias lectoliterarias escolares”. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 15, 2022, pp. 1-20. Web. 6 de abril de 2023. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.ijse DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.ijse
- Schön, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Traducido por Lourdes Montero y José Manuel Vez. Paidós, 1992. Impreso.
- Segato, Rita Laura. La guerra contra las mujeres. Traficantes de Sueños, 2016. Web. 6 de abril de 2023. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/map45_segato_web.pdf
- Vélez Saldarriaga, Marta Cecilia. Los Hijos de la Gran Diosa. Psicología analítica, mito y violencia. Editorial Universidad de Antioquia, 2022. Web. 15 de abril de 2023.
- Woods, Peter. La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Traducido por Marco Aurelio Galmarini. Paidós, 2011. Impreso.