Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Catalogues’ Analysis of the Independent Publishing Houses in Bogota and Cordoba, Focusing on Children’s and young people’s issued from 2012-2017

Abstract

This paper discusses the partial results that arise from the analysis and revision of the catalogues of the independent publishing houses of Bogotá (Colombia) and Córdoba (Argentina) which publications are aimed at children and young people. This is accompanied, as a context by a problematization that has brought with the influence of public policies on issues in reading promotion synchronized with the flourishing of independent publishers throughout the region in the children’s and youth publishing subsector. Methodologically, with a comparative strategy, the catalogues and the implications of these devices were compared in a five-year observation window. We reviewed variables such as the internal unity of the system, the conversational congruence of texts, the relevance to the context, the recurrent genres, their commitment to the market, aesthetics and poetics, and editorial design. This was complemented with semi-structured interviews with the editors, which allowed for a discussion of what was observed

Keywords

independent publishing houses, children’s and youth edition, editorial catalogue, editorial design, edition in Latin America

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Alexis Castellanos

Doctorando en Estudios Sociales de América Latina de la Universidad Nacional de Córdoba en Argentina. Magíster en Comunicación de la Pontificia Universidad Javeriana. Diseñador Gráfico de la Universidad Nacional de Colombia. Profesor Asistente del Departamento de Comunicación de la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.

Melisa Gisela Maina

Doctoranda en Estudios Sociales de América Latina de la Universidad Nacional de Córdoba en Argentina. Becaria Doctoral CONICET. Técnica correctora literaria y Licenciada en Letras Modernas en la misma institución. Profesora Adscripta de Metodología de la Investigación en Ciencias Sociales.


References

Bajour, C., & Carranza, M. (2003). El libro álbum en Argentina. Imaginaria (107). Recuperado el 20 de agosto de 2008, de https://www.imaginaria.com.ar/10/7/libroalbum.htm

Garralón, A. (2012). ¡Urgente! Se buscan escritores de literatura infantil. Anatarambana literatura infantil. Recuperado el 20 de agosto de 2008, de http://anatarambana.blogspot.com.ar/2012/07/urgente-se-buscan-escritores-de.html

López, H., & Malumián, V. (2016). Independientes, ¿de qué? Hablan los editores de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Menéndez, L. (2006). ¿Qué cosas nos trajo el tiempo? Viejas y nuevas tendencias en las ilustraciones de libros para niños. Páginas de guarda n.° 1.

Schritter, I. (2011) La otra lectura: la ilustración en los libros para niños. Buenos Aires: Lugar editorial.

Zaid, G. (2010). Los demasiados libros. Barcelona: Debolsillo.

Zapata, D. (2014). Una región de lectores que crece. Análisis comparado de planes nacionales de lectura en Iberoamérica 2013. Bogotá: CERLALC-UNESCO.

Downloads

Download data is not yet available.