Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Practices of the self in the Little Theater Actors’ Training School program

Abstract

This article presents the results of the research Present history of teaching as a practice of social truth-telling and singularities of telling in public schools in the municipality of Medellin. The programs of courses offered in four levels of actor training at the Little Theater School, in Medellín, Colombia, are analyzed in order to make visible practices of the self in the educational processes of the micro-curricula studied, constituted as practices of freedom, to be carried out by the subjects and to affirm processes of subjectivation. For this purpose, the discursive practices spread in the programs describing practices of the self are sought and organized, on which the technique of discursive analysis is used. Thus, the different categories and subcategories evidenced in the practices are identified, as well as their discursive regularities. The study reveals that most of the freedom practices relate to bodily practices and practices of creation

Keywords

theater pedagogy, pedagogies of the self, practices of the self, practices of freedom

PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español) XML (Español)

References

  1. Anzaldúa, R. (2020). Subjetivación en el entramado del saber y el poder. Tramas, 54, 127-153. https:// tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/920
  2. Bárcena, J. (2018). ¿Libre para qué? Sobre la liberación del espíritu y el cultivo de la voluntad en la filosofía de Nietzsche. Signos Filosóficos, 20(39), 144-1171. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665- 13242018000100144&script=sci_arttext
  3. Builes, M. (2018). Fundamento nietzscheano y potencial antropológico de la estética de la existencia foucaultiana. Entramado, 14(1), 196-211. https://doi.org/10.18041/entramado.2018v14n1.27125 DOI: https://doi.org/10.18041/entramado.2018v14n1.27125
  4. Burmeister, S. (2021). Pedagogía teatral y derechos humanos: una puerta para el conocimiento. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 32(2), 195-209. https://dx.doi.org/10.15359/rldh.32-2.8 DOI: https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.8
  5. Castro, R. (2006). Microfísica de la libertad y lo político. Hermenéutica Intercultural, Revista de Filosofía, (15), 49-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2293947
  6. Deleuze, G. (2019). Nietzsche. Cactus.
  7. Escuela de Formación de Actores Pequeño Teatro. (2019a). Programa de conocimientos académicos en actuación Nivel I – Descubrimiento del actor. Módulo actuación-taller central; módulo movimiento; módulo danza: iniciación a la danza moderna y contemporánea; módulo voz; módulo música aprestamiento musical y rítmica; módulo lectura literaria; módulo: ética. Corporación Pequeño Teatro.
  8. Escuela de Formación de Actores Pequeño Teatro. (2019b). Programa de conocimientos académicos en actuación Nivel II – Transformación del actor. Módulo movimiento; módulo voz; módulo danza jazz dance; módulo música estructuras musicales y rítmicas; módulo literatura dramática griega – romana
  9. – medieval. Corporación Pequeño Teatro.
  10. Escuela de Formación de Actores Pequeño Teatro. (2019c). Programa de conocimientos académicos en actuación Nivel III – La interpretación actoral. Módulo actuación - taller central; módulo voz; módulo danza. Corporación Pequeño Teatro.
  11. Escuela de Formación de Actores Pequeño Teatro. (2019d). Programa de conocimientos académicos en actuación Nivel IV – Representación teatral. Módulo movimiento; módulo voz. Corporación Pequeño Teatro.
  12. Espinel, O., & Castell, A. (2017). Educación, gobierno de Sí y de los Otros: elementos para un estado del arte en Colombia. Educação & Realidade, 42(4), 1335-1354. https://seer.ufrgs.br/index.php/ educacaoerealidade/article/view/61099 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623661099
  13. Foucault, M. (2011). La hermenéutica del sujeto. Fondo de Cultura Económica.
  14. Galván, V. (2017). Sobre la libertad y la verdad en Michel Foucault. Revista de Humanidades, (32), 11-23. https://doi.org/10.5944/rdh.32.2017.17526 DOI: https://doi.org/10.5944/rdh.32.2017.17526
  15. García, J., Ossa, A., & Rentería, E. (2020). Enseñar física a través del teatro. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 23(2), 1-8. https://doi.org/10.31910/rudca.v23. n2.2020.1139 DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v23.n2.2020.1139
  16. García, J., Parada, N., & Ossa, A. (2017). El drama creativo una herramienta para la formación cognitiva, afectiva, social y académica de estudiantes y docentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 839-859. https://doi.org/10.11600/1692715x.1520430082016 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.1520430082016
  17. Gil, R. (2018). Hacia una construcción del sujeto en Michel Foucault. Wimb Lu, Revista Electrónica de Estudiantes de la Escuela de Psicología de la Universidad de Costa Rica, 13(1), 9-26. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6345900 DOI: https://doi.org/10.15517/wl.v13i1.32740
  18. Linares, E. (2021). La pedagogía teatral para desarrollar habilidades comunicativas. Revista INCAING. Investigación y Ciencia Aplicada en Ingeniería, 4(24), 67-71. http://ojs.incaing.com.mx/index.php/ ediciones/article/view/17
  19. Lorenzini, D., & Roberto, N. (2018). Michel Foucault: Prácticas de libertad y políticas del decir veraz. Entrevista a Daniele Lorenzini. Dorsal. Revista de Estudios Foucaultianos, (5), 141-154. http://dx.doi. org/10.5281/zenodo.1709198
  20. Mancilla, M. (2021). Ética y estética de la existencia en Michel Foucault. Utopía y
  21. Praxis Latinoamericana, 26(92), 29-43. https://www.redalyc.org/journal/279/27968017002/html/
  22. Masis, G. (2021). Pedagogía teatral y anti-conductismo, una experiencia de enseñanza y aprendizaje en la comunidad indígena de Amubri. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(1), 141-157. https://doi. org/10.15359/rep.16-1.7 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.16-1.7
  23. Matos, R., Castaño, R., & Clementino, E. (2018). Pedagogía de la resistencia: la negación como pieza de (de)formación. Praxis Educativa, 22(2), 94-111. https://doi.org/10.19137/ praxiseducativa-2018-220209 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220209
  24. Miranda, L. (2020). Pedagogía teatral y exploración de la realidad: un abordaje expresivo-concientizador en la formación de docentes. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-22. https://doi.org/10.15359/ ree.24-2.2119 Praxis & Saber, 2022, 13(34), e13977 https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.13977 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.24-2.21
  25. Ossa, A., García, J., & Parada, N. (2022). La pedagogía teatral, una pedagogía de sí, potenciadora de procesos de subjetivación. En E. Martins (Ed.), Artes: interfaces e diálogos interdisciplinares (pp. 1-20). Atena Editora. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.5302211031
  26. Peñuela, D. (2018). Genealogía pragmática de sí y antropotécnicas: formación activa en la educación superior en Colombia. Pedagogía y Saberes, 49, 137-150. https://doi.org/10.17227/pys.num49-8176 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num49-8176
  27. Vanioff, I. (2017). La estetización de la existencia como proyecto superador de la muerte de Dios en la filosofía de Frederich Nietszche. Revista de Originales de Filosofía, 20(5), 1-6. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RIUNNE_f52faad8702ee1a89e80c783c9bd2e20
  28. Vieites, M. (2017). La pedagogía teatral como ciencia de la educación teatral. Educação & Realidade, 42(4), 1521-1544. https://doi.org/10.1590/2175-623662918 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623662918

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.