Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

School Experience as a Trench: Conversations on Everyday School and Education

Abstract

his article derives from doctoral research with a qualitative design and hermeneutic
paradigm, which sought to understand the meanings of the existence of the Colombian
school through a multiple case study method. This method guided the way the daily reality
of four public schools (urban and rural) located in Antioquia, Colombia, was documented
through observations, photographic records, and accounts of experience in focus groups and
conversational interviews. The findings leave contributions to the field of school culture by
describing the school experience as a multidimensional, conjunctive, and tensional framework
in which shared practical knowledge circulates and opposing logics converge, whose forces
erode and promote the growth of the Colombian school territory. In its tactical quality, the
Colombian school entrenches itself to resist the criticism of its detractors and to enable, from
the daily inventions that teachers and students generate, other possibilities that sustain its
historical existence.

Keywords

school, public education, education , school experience, school culture

PDF (Español) EPUB (Español) HTML (Español) XML (Español)

References

  1. Acaso, M. (2018). Pedagogías invisibles: El espacio del aula como discurso. Los Libros De La Catarata.
  2. Álvarez, A. (1991). El maestro: Historia de un oficio. Revista Colombiana de Educación, 22-23. https://doi.org/10.17227/01203916.5196 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5196
  3. Álvarez, A. (1995). Y la escuela se hizo necesaria. En busca del sentido actual de la Escuela. Sociedad Colombiana de Pedagogía. Editorial Magisterio.
  4. Álvarez, A. (2020). La gramática del saber escolar. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, 22(4), 820-836. https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8660138 DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8660138
  5. Álvarez, A. (2021). Escuela, política y pedagogía. Praxis Pedagogica, 21(30), 140-157. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.140-157 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.140-157
  6. Álvarez, A., Unda, M. del P. U., García, N., & Orozco, J. (2021). Valorar la experiencia, volver a la escuela. Aproximaciones a las prácticas de las escuelas oficiales de Bogotá en tiempos de confinamiento. Educación y Ciudad, 41, Article 41. https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2633 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2633
  7. Arata, N., Escalante, C., & Padawer, A. (2018). Elsie Rockwell: Vivir entre escuelas, relatos y presencias. Antología esencial. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://bit.ly/3ZLRfw6
  8. Arceo, F., Vázquez, V., & Díaz, A. (2019). Sentido de la experiencia escolar en estudiantes de secundaria en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 237-252. https://doi.org/10.11600/1692715x.17114 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.17114
  9. Arendt, H. (1996). La crisis de la educación. En Entre el pasado y el futuro (pp. 259-302). Ediciones Península.
  10. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307 DOI: https://doi.org/10.1177/146879410100100307
  11. Bachelard, G. (1958). La poética del espacio. Fondo de cultura económica.
  12. Ball, S., Maguire, M., & Braun, A. (2012). How schools do policy: Policy enactments in secondary schools. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203153185
  13. Ballén, O., Baquero, L., Padilla, M., & Bernal, D. (2021). Balance de la pandemia: Posibles lecciones aprendidas para el sector educativo en Bogotá. Educación y Ciudad, 41. https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2575 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2575
  14. Baquero, R., Diker, G., & Frigerio, G. (2007). Las formas de lo escolar. Del Estante Editorial.
  15. Bayón, M. C., & Saraví, G. A. (2019). La experiencia escolar como experiencia de clase: Fronteras morales, estigmas y resistencias. Desacatos, 59, 68-85. https://bit.ly/3mNH4sz DOI: https://doi.org/10.29340/59.2050
  16. Benjamin, W. (1989). Discursos Interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia. Taurus.
  17. Berger, P., & Luckmann, T. (1966). La construcción social de la realidad. Amorrortu editores.
  18. Bourdieu, P., & Passeron, J. (1977). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Laia Barcelona.
  19. Brailovsky, D. (2012). La escuela y las cosas. La experiencia escolar a través de los objetos. Homo Sapiens.
  20. Brailovsky, D. (2020). Escuelas y tecnologías ¿Quién usa a quién? Educar en Córdoba, 15(37), 1-7. https://bit.ly/3J6eQ3C
  21. Castro, D., & Cárdenas, O. (2023). Confinamiento, presencialidad: Una mirada a la construcción de una experiencia pedagógica durante la pandemia. Educación y Ciudad, 44. https://doi.org/10.36737/01230425.n44.2023.2891 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n44.2023.2891
  22. Contreras, J., & Pérez, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Ediciones Morata.
  23. De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano I: Artes de hacer. Cultura Libre.
  24. De Certeau, M., Giard, L., & Mayol, P. (1999). La invención de lo cotidiano II. Habitar, cocinar. Universidad Iberoamericana. Departamento de Historia. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
  25. Deleuze, G., & Guattari, F. (1988). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
  26. Dewey, J. (1938). Experiencia y educación. Editorial Losada.
  27. Díaz, C. J. (2022). El currículo como pregunta: La transmisión de la cultura como problema. Pedagogía y Saberes, 57. https://doi.org/10.17227/pys.num57-13782 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num57-13782
  28. Dubet, F. (1994). Sociología de la experiencia. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Editorial Computense.
  29. Dubet, F., & Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Losada.
  30. Dussel, I. (2018). Sobre la precariedad de la escuela. En Elogio de la escuela (pp. 83-106). Miño y Dávila.
  31. Dussel, I. (2019). La cultura material de la escolarización: Reflexiones en torno a un giro historiográfico1. Educar em Revista, 76, 13-29. https://doi.org/10.1590/0104-4060.67776 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.67776
  32. Dussel, I., & Páez, Y. C. (2022). Los espacios escolares transformados: Narrativas y dibujos sobre la experiencia escolar en pandemia. Korpus 21, 275-292. https://doi.org/10.22136/korpus212022111 DOI: https://doi.org/10.22136/korpus212022111
  33. Fiorucci, F., & Bustamante, J. (2019). Palabras claves en la historia de la educación argentina. UNIPE Editorial Universitaria.
  34. Giroux, H. A. (2001). Theory and Resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition. Greenwood Publishing Group.
  35. Hernández, V. M. (2022). La experiencia escolar en América Latina: Un estado del arte de la producción académica. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 13(1). https://doi.org/10.18175/VyS13.1.2022.3 DOI: https://doi.org/10.18175/VyS13.1.2022.3
  36. Hunter, I. (1998). Repensar la escuela: Subjetividad, burocracia y crítica. Pomares Corredor. https://bit.ly/3FkW1sd
  37. Jackson, P. W. (1968). La vida en las aulas. Ediciones Morata.
  38. Jay, M. (2009). Cantos de experiencia: Variaciones modernas sobre un tema universal. Paidós.
  39. Kaplan, C. (2019). Emociones, sentimientos y afectos: Las marcas subjetivas de la educación. Miño y Dávila.
  40. Lakoff, G., & Johnson, M. (2005). Metáforas de la vida cotidiana. Ediciones Cátedra.
  41. Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: Revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport, 19, 87-112. https://acortar.link/r5FNko
  42. Mandoki, K. (2006). Practicas Estéticas e Identidades Sociales: Prosaica II. Siglo XXI. https://philarchive.org/rec/MANPEE
  43. Masschelein, J. (2019). La escuela como práctica y tecnología de la pertenencia al mundo (Trad. B. A. Morantes y J. G. Díaz). Praxis y Saber, 10(24). https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10034 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n24.2019.10034
  44. McLaren, P. (1995). La escuela como un performance ritual: Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos. Siglo XXI de España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=419931
  45. Pineau, P., Dussel, I., & Caruso, M. (2001). La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Paidós.
  46. Guerra de trincheras primera guerra mundial. (2021, julio 11). https://proco.es/informatica/guerra-de-trincheras-primera-guerra-mundial/
  47. Rancière, J. (2004). The politics of aesthetics. The distribution of the sensible. Continuum International Publishing Group.
  48. Reckwitz, A. (2002). Toward a Theory of Social Practices: A Development in Culturalist Theorizing. European Journal of Social Theory, 5(2), 243-263. https://doi.org/10.1177/13684310222225432 DOI: https://doi.org/10.1177/13684310222225432
  49. Rockwell, E. (1995). La Escuela Cotidiana. Fondo de Cultura Económica.
  50. Simons, M., & Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela: Una cuestión pública. Miño y Dávila.
  51. Simons, M., & Masschelein, J. (2019). Bringing more «school» into our educational institutions. Reclaiming school as pedagogic form. En A.Bikner-Ahsbahs (Ed.), Unterrichtsentwicklung macht Schule Forschung und Innovation im Fachunterrich (pp. 11-30). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-20487-7_2
  52. Southwell, M. (2020). Hacer posible la escuela: Vínculos intergeneracionales y formas de reconocimiento en la escuela secundaria. UNIPE Editorial Universitaria.
  53. Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135 DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
  54. Tenti, E. (2021). La escuela bajo sospecha: Sociología progresista y crítica para pensar la educación para todos. Siglo XXI Editores.
  55. Tuan, Y. F. (2007). Topofilia. Melusina.
  56. Valenzuela, C. (2023). Tradición, saber y escuela: Una relación en crisis. Pedagogía y Saberes, 58. https://doi.org/10.17227/pys.num58-17124 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num58-17124
  57. Vargas, J. (2020). Una reflexión sobre la Escuela en tiempos de Covid desde la mirada de Arendt, Meirieu, Simons y Masschelein. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 195-216. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.102

Downloads

Download data is not yet available.