Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Physiotherapy students’ and teachers’ perception of assessment

Abstract

This study was inspired in educational reflection, especially the assessment process. Teachers’ and students’ conceptions of assessment influence the teaching and learning process. Such concepts are based in theoretical positions involving certain educational models and, therefore, assessment paradigms. The aim was to unveil physiotherapy teachers’ and students’ conceptions of assessment at the University of Pamplona and their impact on clinical practice. A qualitative approach based on the phenomenological method was used. Data were collected through a question guide developed during interviews and through the observation of students’ and supervising teachers’ assessment practice in the second level of physiotherapy clinical practices at the University of Pamplona. Grounded theory was used for analysis and interpretation of information. According to the results, teachers and students see assessment as a regulating element that allows for a specific observation of accomplishment of activities related to the context where clinical practices are developed. Decision-making is identified and students’ progress, performances, and skills are highlighted

Keywords

perception, assessment, students, teachers, program

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Zoraya Trinidad Cáceres Bermón

Facultad de Salud-  Programa  de Fisioterapia de la Universidad de Pamplona. Docente Asociada

Olga Jeannette Munévar Ramírez

Doctorado en Educación

Universidad de Pamplona (Pamplona, Colombia)

Luisa Liliana Lara Gómez

Maestría en Educación

Universidad de Pamplona (Pamplona, Colombia)


References

  1. Ahumada, P. (2001). La evaluación en una concepción de aprendizaje Significativo.
  2. [Documento en línea] Disponible: http://www.euv.cl/archivos_pdf/evaluacion.pdf [Consulta: 2015, mayo 26]
  3. Carbajosa, D. (2011). Debate desde paradigmas en la evaluación educativa. [Documento en línea] Disponible: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000200011 [Consulta: 2014, octubre 29]
  4. Celestrín, R. (2008). Reflexión sobre la evolución histórica de la Evaluación Institucional Universitaria. [Documento en línea] Disponible: http://www.monografias.com/trabajos46/evaluacion-universitaria/evaluacion-universitaria2.shtml [Consulta: 2015, mayo 29]
  5. Cerda, H. (2000). La Evaluación como experiencia total: Logros- objetivos- procesos competencias y desempeño. Bogotá. Magisterio.
  6. Cronbach, L.J. (1982). Designing evaluations of educational and social programs. San Francisco, Jossey-Bass.
  7. Durante, Ma. B., Lozano, J., Martínez, A., Morales, S., & Sánchez, M. (2012). Evaluación de competencias en ciencias de la salud. México. Editorial Médica Panamericana
  8. Escorcia, R. Figueroa, R., & Gutiérrez, A. (2008). Creencias, prácticas y usos de la evaluación de los aprendizajes en los docentes Universitarios. [Documento en línea] Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-175579_archivo_ppt.ppt [Consulta: 2015, junio 11]
  9. Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded theory: Strategies for qualitative research. New York, United States of America: Aldine Publishing.
  10. La Torre, A., Del Rincón, D., & Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona. Mompeó
  11. Medina Rivilla, A., Secchi, M. & Medina Domínguez, M. (2014). Didáctica aplicada a las Ciencias de la Salud. Primera Edición. Madrid. Editorial Universitas, S. A.
  12. Medina Rivilla, A., & Secchi, M. (2014). Didáctica aplicada a las Ciencias de la Salud. Capítulo IX. En Medina Rivilla, A., Secchi, M. y Medina Domínguez, M. Primera Edición. Madrid. Editorial Universitas, S. A.
  13. Montero, J. L. (1995). Manual de consulta: Evaluación. Manual Operativo y de Consulta. Cuaderno 4-1. Editorial KastolinElbartea. Madrid, España. p.145
  14. Moreno, T. (2010). La Evaluación del Alumnado en Educación Superior. Una aproximación desde la cultura profesional del docente. [Documento en línea] Disponible:http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%25205/Mesa%25202/ponencia17.pdf [Consulta: 2015, mayo 21]
  15. Ortiz, L. (2006). La Nueva concepción de la evaluación de aprendizajes en la educación de las ciencias de la salud. [Documento en línea] Disponible: http://www.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol312006/art3106a.htm [Consulta: 2016, mayo 28]
  16. Rueda, M., & Torquemada, A. (2008). Las concepciones sobre “evaluación” de profesores y estudiantes: sus repercusiones en la evaluación del desempeño docente. Revista Reencuentro 2008 (53). Redalic.org. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal. [Documento en línea] Disponible: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34005309 [Consulta: 2016, junio 04]
  17. Salinas, M. (2001). La Evaluación de los Aprendizajes en la Universidad. [Documento en línea] Disponible: http://www.docencia.udea.edu.co/vicedocencia/documentos/pdf/evaluacion.pdf [Consulta: 2016, junio 8]
  18. Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para desarrollar la Teoría Fundamentada. Colombia. Universidad de Antioquia.
  19. Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, A. J. (1987). Educación Sistémica, Guía Teórica y Práctica. Barcelona, España. Editorial Paidós.
  20. Stufflebeam. D., & Schinkfiel. A. (2003). Evaluación Sistemática. Guía Teórica y Práctica. Barcelona España. Ediciones Paidós Ibérica. S. A.
  21. Varela, M., & Postigo, E. (2005). La Evaluación en la enseñanza y aprendizaje. Departamento de Traducción e interpretación de la Universidad de Málaga. España.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.