Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teacher Evaluation in Mexican Rural Schools: A Political-Educational Analysis

Abstract

In 2013, Mexico reformed the third constitutional article establishing teacher evaluation as one of the key strategies to improve the quality of education. The objective of this article was to analyze the implications of the teacher evaluation reform in rural schools in Mexico through the political-educational concepts of capacity and significant change. For the analysis, a documentary review of the reform to the third constitutional article, official reports on teacher evaluation and academic critiques of it were made. In addition, reference was made to a micro study that presented the experience of a rural school teacher in the state of Aguascalientes, Mexico. The results showed a lack of meaning of the evaluation, qualifying it as decontextualized. In addition, it was shown that the improvement of educational quality is not directly related to the reform of teacher evaluation. Through the case study, the lack of capacity in material and immaterial resources of teachers in rural education was evidenced. Finally, solutions were proposed that seek to contemplate the principle of reciprocity and significant change in Mexican rural schools.

Keywords

evaluación del docente, educación rural, capacidad, cambio educativo, reforma educativa

PDF (Español)

References

  1. Casanova, H., Rueda, M., & Díaz-Barriga, Á. (2015, junio 15). ¿Qué opinan los expertos sobre la evaluación docente? Recuperado el 10 de diciembre de 2018 de, http://www.iisue.unam.mx/boletin/?p=1157
  2. Cordero, G., Luna, E., Patiño, N. X. (julio-diciembre, 2013). La evaluación docente en educación básica en México: panorama y agenda pendiente. Sinéctica, 41 Recuperado el 12 de noviembre de 2018, de https://bit.ly/2XbqIrm
  3. Dumas, M., & Anyon , J. (2006). Toward a critical approach to eduction policy implementation. In M. Honing, New directions in education policy implementation: Confronting complexity (pp. 149-169). Albany: Satate University of New York Press.
  4. Elmore, R. (2004). Doing the Right thing, Knowing the right thing to do. In R. Elmore, School reform from the inside out: Policy, practice, and performance (pp. 227-258). Cambridge: Harvard Education Press.
  5. Esparza, G. (2018). El Humanismo del Nuevo Modelo Educativo ¿Reforma político-económica o acción educativa? Revista Humanidades.
  6. Fullan, M. (2007). Ch. 2 The meaning of educational change. The new meaning of education change (pp. 20-40), Teachers College Press.
  7. Gil, M. (2018). La Reforma Educativa. Fracturas estructurales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 303-321.
  8. Inclán, C. (2013, November 22). Reacciones y resistencias el profesorado ante los cambios. El servicio profesional docente en México. Barcelona, España.
  9. INEE. (2017, Sepetember 13). Evaluación docente en México: planteamiento, resultados y propuestas de mejora. Recuperado de https://bit.ly/2QzVBCy
  10. Intituto Nacional de Estadísitca y Geografía, I. (2013, junio 26). Censo de población y vivienda 2010. Recuperado de Cesnsos y Conteos de Población y Vivienda. Recuperado de https://bit.ly/2uhe403
  11. Mejía, F. (2012). Las reformas al artículo tercero constitucional: hipótesis y procedimientos mejorables, artículos transitorios pertinentes y pendientes centrales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 55-13.
  12. Meyer, H., & Rowan, B. (2006). Institutional Analysis and the Study of Education. In H. Meyer, & B. Rowan, The new institutionalism in education (pp. 1-13). Albany: State University of New.
  13. Navarro, J., Moctezuma, D. (2012). Analfabetismo en México: una deuda social. Realidad, Datos y Espacio Revista Internacional de Estadística y Geografía. 3(3) pp.6-17
  14. Rueda, M., Ordorika, I, Gil, M, & Rodríguez, R. (2016). Reforma educativa y evaluación docente: el debate. Perfiles Educativos, 190-206.
  15. Álvarez, R., Campos, M., & Trujilli, J. A. (2016). La evaluación en el contexto de la reforma educativa en México de 2013 a 2015. Historia reciente de un proceso inacabado. Revista Internacional de la evaluación y medición de la calidad educativa, 3(1), 19-25.
  16. Santibáñez, L. (2008). Reforma Educativa: El papel del SNTE. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 419-443.
  17. Yurén, T., Espinosa, J., & De la Cruz, M. (2007). Desigualdad y rezago educativo en México. IX Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-9). Yucatán: COMIE.
  18. Zorrilla, M., & Barba, B. (2008). Reformas Educativas en México. Descentralización y nuevos actores. Revista Electrónica Sinéctica, 1-30.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.