La convivencia escolar a través de la actividad fisica
Abstract
The present research focuses on the analysis of physical activity for coexistence improvement in seventh grade students of a private school in Tunja - Boyacá. Con- sequently, we took into account two inductive categories of study: school coexisten- ce and physical activity, for this, we made a diagnosis, through of questionnaire of school coexistence according to Del Rey, Casas and Ortega (2003). Followed by a physical activity program, in which we work and evaluated its result. For this, we used mixed research approach, in which we used action research. In this way, we conclu- ded physical activity, in addition to having a great educational value, it constitutes a spontaneous life action, from which social norms and relationships are fostered.
Keywords
School coexistence, Physical activity, Aggression, Questionnaire scale Coexistence School
References
Esteban L., Fernández J., Díaz A, y Contreras O. (2012). Las conductas que alteran la convivencia en las clases de educación física. Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y deporte. 12 (47). 459-472.
Monzonís N., y Capllonch M. (2014). La educación física en la consecución de la competencia social y ciudadana. Retos. Nuevas tendencias en educación física. deporte y recreación. (25). 180-185
Tirado R, Conde S (2015) Relaciones entre algunas acciones preventivas sobre la convivencia escolar en centros de buenas prácticas. Estudios sobre educación. (29). 29-59)
Orregoa J, Painob M y Fonseca-Pedreroc E., (2015). Programa educativo «Trampolín» para adoles- cen- tes con problemas graves del comportamiento: perfil de sus participantes y efecto de la intervención. Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. Publicado por Elsevier España, S.L.U
Oros, L. (2008). Promoviendo la serenidad infantil en el contexto escolar. Experiencias preliminares en una zona de riesgo ambiental. Centro nteramericano de investigaciones psicologicasy ciencias afines. (25) (002). 1812-195.
Hernández S, R. (2015). Metodología de la Investigación.Bogotá: Mc GrawHill.
Jaimes J, G. et al. (2018). Cómo investigar desde la Educación Física.
Carr, W, Kemmis (1988). Teoría critica de la enseñanza. La investigación accion en la formación del pro- fesorado. Martínez roca, Barcelona
Ortega, Del Rey (2010). construir la convivencia. Barcelona PORLÁN, R. Martín, J. (1991) “El Diario del Profesor”. Sevilla: Ed. Diada.
Esteban L, Fernández J, Díaz A, Contreras O (sf ). Las conductas que alteran la convivencia en las clases de educación física. Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y deporte. Volumen 12, número 47-