Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

El teatro, una actividad artística en el ámbito educativo

Abstract

At the Sugamuxi School, Central headquarters in Sogamoso city, an artistic project is developed with the students of the children’s theater group, in the after- noons of school days. The objective of the following article is to reflect on the importance of theater within the educational environment. The content is part of the work in the direction of the children’s theater group, whose intention seeks to strengthen the communicative and social capacities of the participating children as they are recognized as members of a community.

Keywords

Theater, Education, Artistic Activity, Communication and Social

PDF (Español)

References

Almudena, M. (2014). Arriba el telón: enseñar Teatro y enseñar desde el teatro. Recuperado en Julio de 2018 https://www.mecd.gob.es/portugal/dms/consejerias-exteriores/portugal/publicaciones/ arribaeltel-n1/arribaeltel%C3%B3n.pdf
Alvarez, M. Cuervo , S. y Herrera , C. (2015). Fortalecer las habilidades comunicativas de los niños y niñas de quinto de primaria a través de la lúdica colegio José Martí. (Tesis de grado). Bogotá. Recuperado el 4 de Marzo de 2018, de http://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/164
Begoña, A. (2014). El teatro como herramienta docente (tesis de grado) Pedagogía y teatro. Recupera- do en Julio de 2018 de https://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE000695.pdf
Colegio de Sugamuxi. (2016). Proyecto educativo institucional P.E.I. Recuperado el 2 de marzo de 2017
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. Gobierno de Chile (2016).El aporte de las artes y la cultura, a una educación de calidad. Recuperado en Julio de 2018 de http://www.cultura.gob.cl/wp-con- tent/uploads/2016/02/cuaderno1_web.pdf
Esquivias, M. (2004). Creatividad: antecedentes y aportaciones. Recuperado en Julio de 2018 de http:// www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf
Garcia, V. (1996). Manual de pedagogía teatral. Recuperado el 13 de Marzo de 2018, de http://www. memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/MC0050907.pdf
Montejo, L. (s.f ). Actividad teatral en el colegio de Sugamuxi. Recuperado el 16 de Agosto de 2017, de https://sites.google.com/a/sogamoso-boyaca.gov.co/biblioteca-sogamoso/sitios-de-interes/ informacion-local/instituciones-educativas/sugamuxi
Motos , T. (2001). Creatividad dramática. Santiago de Compostela. Recuperado el 22 de Marzo de 2018, de http://educreate.iacat.com/Biblioteca/Tomas%20Motos.%20Creatividad%20Dram%- C3%A1tica.%20SIN.pdf
Motos , T. (1993). Habilidades y evaluación de la creatividad dramática. Santiago de Compostela. Re- cuperado el 15 de Abril de 2018, de https://www.researchgate.net/publication/324485163_Ha- bilidades_y_evaluacion_creatividad_dramatica.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley General de Educación 115. Recuperado en Julio de 2018, de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357327_recurso_1.pdf
Sanchez, L. (2013). El Teatro, actuación creativa, una estrategia para potenciar la ompetencia co- municativa de los estudiantes de grado tercero de primaria (301) de la Institución Educativa IED Tomás Carrasquilla jornada tarde. (tesis de grado). Bogotá. Recuperado el 5 de Marzo de 2018, de http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/3143/TE-16887.pd- f?sequence=2yisAllowed=y/

Downloads

Download data is not yet available.