Estrategias didácticas para fortalecer fluidez y comprensión lectora en la educación rural
Abstract
This research reflects on the fluency as a skill for reading comprehension from the Escuela Nueva model, as a general objective to describe the incidence of fluency in reading comprehension in elementary school students at La Chorrera Headquarters of the Technical Educational Institution. Industrial and Minera Paz De Rio in the department of Boyacá, this institution is of rural character. It was framed within a qualitative approach, since reading is a topic of relevance and significance for the acquisition of knowledge where fluency is analyzed as an ability for reading comprehension and this is characterized from a quantitative instrument standardized test from a perspective qualitative to recognize the impact on the strengthening of reading comprehension. The type of research is Action, because tasks are implemented for the development of oral expression skills, specifically on fluency. The question that guides the investigation is: How does the fluency in reading comprehension influence from the Escuela Nueva model?
Keywords
Reading comprehension, Fluency, Multigrade strategies, Rural education, New school
References
Allington, R. (1983). Fluidez: El objetivo descuidado del programa de lectura . The reading teacher, 36: 556-561.
Amiguinho, A. (2011) “La escuela en el mundo rural: evaluación y desarrollo local” Revista Profesorado, vol. 15. tomado el 20 de junio de 2018 de http://www.ugr. es/~recfpro/rev152ART2.pdf
Ames, P., Cabrera, Z., Chirinos, A., Fernández, M., & Leo, E. (2002). Propuesta metodológica para el mejoramiento de la enseñanza y el aprendizaje en el aula rural multigrado. Perú: Ministerio de Educación del Perú. Editores e Impresores.
Bramati, S., Rosanigo, Z. B., López de Munain, C., & Bramati, P. (2013). Aprendizaje basado en competencias y objetos de aprendizaje. En XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación.
Brown A. L. (1987). Metacognition, Executive Control, Self-regulation, and other more Mysterious Mechanism”. En Weinert F.E. y Kluwe R.H. (Eds.) Metacogni- tion, Motivation and Understanding. New Jersey: LEA.
Calero, A. (2012). Cómo mejorar la comprensión lectora. Estrategias para lograr lectores competentes. Wolters Kluwer. Madrid.
Calero, A. (2014). Fluidez Lectora y Evaluación Formativa. Investigaciones sobre Lectura, (1), 33-48.
Cassany, D. (2003) “Enseñar lengua. Barcelona”, España: Ed. GRAÓ, de lRlF, S.L
Eggen, P. y. (2000). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México. Fondo de Cultura Económica.
Gómez, E., & Defior, S. &. (2011). Mejorar la fluidez lectora en dislexia: diseño de un programa de intervención en español. Escritos de psicología, 65-73.
Kemmis, C. y. (1992). Cómo se planifica la investigación acción. Barcelona: Learnes.
Kemmis, C. y. (1992). Cómo se planifica la investigación acción. Barcelona: Learnes.
Kuhn, M., & Schwanenflugel, P. y. (2010). La alineación de la teoría y la evaluación de la fluidez de la lectura: el automatismo, la prosodia y las definiciones de la fluidez. Reading research quarterly, 45: 232-253.
MEN (1998). Lineamientos Curriculares. Bogotá: Imprenta Nacional.
MEN (2007). Plan Nacional de Desarrollo Educativo. Bogotá,D.C. Oficina Asesora de Planeación y Finanzas República de Colombia.
Restrepo Gómez, B. (2004). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y educadores, (7).
Rockwell, E. (1990). Desde la perspectiva del trabajo docente. México. CEE-REDUC.