Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

La responsabilidad social del docente para la construcción de la paz

Abstract

This article presents a reflective process on the importance of the teacher to develop citizenship skills from the pedagogical level with the chair of peace. The experiences of the tutor and the student were retaken during the training process and development of the subjects of the General area: Guidelines and Educational Didactics in Ethics, Values and Religion, Humanistic Partner I and II and Ethics and Policy of the Degree in Basic Education with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish Language, from the Regional Center for Distance Studies of Bogotá.

It was complemented with articles, documents and related legislation; the theo- retical contributions were articulated with the experiences in the classroom and the teaching experiences. The conclusions call for the university professors of the Bachelor’s Degree and the Graduates in formation to develop the chair of peace, in practical form from the classrooms; through his teaching practice.

Keywords

Citizen Competencies, Teaching Practice, Chair for Peace, Values

PDf (Español)

References

Angulo M. Álvarez J. (2010). Tres dimensiones de la práctica pedagógica en la Fa- cultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de la Salle”. En: Colombia Revista de Trabajo Social ISSN: 0120-6877 ed: Ediciones Unisalle v.NA fasc.51 pp.101 - 116, 2010.

Chaux, E., Bustamante, A., Castellanos, M., Jiménez, M., Nieto, A., Rodríguez, G. & Velásquez, A. (2008). Aulas en paz: 2. Estrategias pedagógicas. Revista Interame- ricana de Educación para la democracia, 1(2), 125-145. Recuperado el 09 de octu- bre de 2017 en https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35810751/Estrategias_Pedagogicas__Chaux__Bustamante__Castellanos_et_al.pd- f?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1510812309&Sig- nature=HXx5REXdDrI21Wl%2FhswwbTFNwYk%3D&response- content disposition=inline%3B%20filename%3DAulas_en_Paz_2._Estrategias_peda- gogicas.pdf

Colombia, Congreso de la República Ley 1732 de 2014. Recuperado el 01 de oc- tubre de 2017 en http://tics.uptc.edu.co/moodle_distancia/pluginfile.php/18612/mod_resource/content/1/Ley%201732%20de%202014%3B%20C%C3%A1te- dra%20de%20la%20Paz.pdf

Colombia, Congreso de la República Ley 1620 de 2013. Recuperado el 29 de enero de 2018 en http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/ Ley%201620%20del%2015%20de%20marzo%20de%202013.pdf

Colombia, Congreso de la República. Constitución Nacional de Colombia 1991, Artículo 41.

Federación de Enseñanza (2010). Educar en Valores. Temas para la Educación Recuperado el 16 de junio de 2018 en https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/ p5sd7167.pdf

Fierro, Fortoul y Rosas (2008). Transformando la Práctica Docente. Una Propuesta Basada en la Investigación Acción. Ediciones Paidós. México

Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares de Educación, Ética y Valores Humanos. Ed. Cooperativa Magisterio, Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de Educación 115 Recu- perado el 07 de noviembre de 2017 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-85906_archivo_pdf

Ministerio de Educación Nacional (2004). Formar para la Ciudadanía si es posi- ble. Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. Recuperado el 05 de septiembre de 2017 en http://tics.uptc.edu.co/moodle_distancia/pluginfile. php/17313/mod_resource/content/1/estandares%20competencias%20ciudada- nas.pdf

Papa Francisco (2017). Francisco Visita Apostólica a Colombia. Homilías y Discur- sos. 2 Edición. Ediciones San Pablo. Bogotá-Colombia.

Puig Rovira, J. M., Gijón Casares, M., Martín García, X., & Rubio Serrano, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía.

Downloads

Download data is not yet available.