Didactics as a scientific and pedagogical discipline
Abstract
The teaching and learning of natural sciences constitute a development process and maturation in students’ thinking, aiming to promote concrete discussions that provide theoretical and practical elements in which is possible to demonstrate necessary and fundamental relationships between conceptual, social and cultural aspects of the natural sciences. The present document shows some conceptual references around didactics as a science of education and some key aspects about the process of accompaniment of students of the Bachelor in Basic Education with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish Language, in the area of natural sciences, taking into account the curricular guidelines of the area, the disposition of the Ministerio de Educación Nacional de Colombia and its relationship with teaching didactic models.
Keywords
Natural sciences, Teaching-learning strategies, Didactics
References
Albán, S. (2010). Metodologías didácticas aplicadas por los docentes en las ciencias naturales para el desarrollo de destrezas básicas. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica Equinoccial, Ecuador. Recuperada el 30/04/2017 de http://repositorio.ute.edu.ec/ bitstream/123456789/10454/1/41598_1.pdf
Ausubel, D. P. (1973). Algunos aspectos psicológicos de la estructura del conocimiento. En Elam, S. (Comp.) La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum (pp. 211-239). Buenos Aires: El Ateneo Blázquez, F. (1995). Los medios tecnológicos en la acción didáctica. En Rodríguez Diéguez, J. L. y Sáenz Barrio, O.Tecnología Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Alcoy: Marfil.
Rastros y Rostros del Saber Volumen 2° Brunner, J.J. (2003). Educación e Internet. ¿La próxima revolución? Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica. De la Torre, M. (1993). Didáctica. Buenos Aires: Editorial Génesis.
Del Carmen, L. (2010). Enseñanza de las Ciencias Naturales. Aula de Innovación Educativa, (195), 42-46.
Escudero, J. (1980). Modelos didácticos. Barcelona, España: Oikos
Fainholc, B. (2003). Contribución de una Tecnología Educativa Crítica para la educación intercultural de la ciudadanía. Material no publicado. Recuperado el 08/04/2017, de http://www.cibersociedad.net/archivo/ articulo.php?art=157
Fernández, J. (1985) La Didáctica: Concepto y encuadramiento en la enciclopedia pedagógica. En Enciclopedia de Didáctica Aplicada (9-19). Barcelona: Labor.
Garcia, S. (2015). Metodologías didácticas para la enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales en zonas rurales del municipio de Obando – Valle del Cauca. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Palmira. Recuperada el 30/04/2017 de http://www.bdigital. unal.edu.co/48142/1/Tesis%20Sair.pdf
González, D. (2009). El método experimental en las clases de Ciencias Naturales. Su utilidad en la Escuela Especial. Material de apoyo a la docencia. Material no publicado. Recuperado el 30/04/2017 de http:// educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/1181.pdf
Lawson, A. (1994). Uso de los ciclos de aprendizaje para la enseñanza de destrezas de razonamiento científico y de sistemas conceptuales. Enseñanza de las Ciencias, 12 (2) 165-187.
Mallart, J. (2000). Didáctica del currículum a las estrategias de aprendizaje. Revista Española de Pedagogía. (217) 417-438.
Novak, J. (1982). Teoría y práctica de la Educación. Madrid: Ithaca Ruiz, F. (2007). Modelos didácticos para la Enseñanza de las Ciencias Naturales. Revista latinoamericana de estudios en educación, 3 (2), 41 –60. Recuperado el 30/04/2017 de http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/ downloads/Latinoamericana3-2_4.pdf