Pedagogical practice, a reflection moment in teacher training
Abstract
This article considers the process of pedagogical practice that the teachers in training performance for the professional development, which allows the competences improvement for their professional future. Taking into account that the pedagogical practice allows to reflect and to investigate on its own experiences and significant bets of the day to day. Some concepts are presented, in order to show up the teachers’ process and their conception to reform the learning and teaching strategies.
In this sense, it is presented a characterization of teacher training in the 21st century, its development in practice, focused on the formation of critical, and reflexive, ethical and moral teachers capable of responding to the needs of their environment. On the other hand, it describes the characteristics of a teacher who performs research processes based on a reflexive dynamic that leads to the creation of new conceptions of teaching learning.
Keywords
Teaching performance, Strategies, Competences, Teacher training, Pedagogical practice
References
Ausubel, D. (1986). Edición en español: Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas, 1983, pág. 14.
Díaz, V. (2001a). Construcción del saber pedagógico. Sinopsis Educativa, Revista Venezolana de Investigación., 1(2), 13-40.
Díaz Barriga, Frida y Hernández Rojas, Gerardo (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2a.ed.). México, D.F.: Mc Graw Hill.
Freire, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI Editores. Buenos Aires, Argentina.
Feldman, D. (2000). Didáctica general. Aportes para el desarrollo curricular. Instituto Nacional de Formación Docente. 1a ed. Buenos Aires. Gimeneo, J., & Perez, A. (2000). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Hernádez , I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista virtual Universidad Catolica del Norte: Recuperado en: http://www.redalyc.org/pdf/1942/194215432011.pdf
Mayer, Richard. (2000). Diseño educativo para un aprendizaje constructivista. En M. Reigeluth (Ed.). Diseño de la instrucción: teorías y modelos: un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción (Parte I, pp. 153-172). Madrid, España: Santillana.
Montero Mesa, L. (2010). “De la innovación deseada a la innovación posible. Escuelas alteradas por las TIC”. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. 14 (1) (http://www.ugr.es/local/ recfpro/rev141ART16. pdf).
Tejada, J. (2000). Evaluación de programas. En J. Tejada y V. Giménez (Coords.), Formación de formadores. Escenario institucional (pp. 24-46). Madrid: Thomson.