Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The politicization of lived experience: reflections from philosophy and intersectionality

Abstract

This study is contextualized under the notion of the relegation of women to a place of alterity with respect to masculinity within modern Western mentality and patriarchal capitalist societies. Additionally, women are homogenized under a representation of “archetypal woman”, which is in turn linked with other representations such as the pairing woman/mother. We will show that, in order for these representations to be internalized, it is necessary to establish certain discourses stipulating norms and criteria of “normality” via their circulation in social technologies such as films. In the context of such normative discourse with sexist, racist, elitist and ableist baises, we argue that eccentric discursive positions, as stated by Teresa de Lauretis, are powerful forces for subverting the subjectification processes that establish the roles to be performed within social structure. In order to do that, we go back to critiques from the margin, as those by Adrienne Rich, and reflect on personal experience related to maternity, which is also considered as an institution. Additionally, we recover the contributions of Black feminist ideas and the importance of narrating experiences in first person. These efforts are oriented towards the purpose of questioning our own positions and experiences, as well as recognizing a multiple, contradictory, dissident, and “other subject”. 

Keywords

subjectivation, margin, episteme, resistances

PDF (Español) XML (Español) HTML (Español)

References

  1. Althusser, L. (1988). Aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan (J. Sazbón y A. Pla, Trads.). Buenos Aires: Nueva Visión.
  2. Althusser, L. (1996). Tres notas sobre la teoría de los discursos. (E. Cazenave-Tapie, Trads.). Escritos sobre psicoanálisis, (pp. 105-145). México: Siglo XXI.
  3. Ciriza, A. (2015). Construir genealogías feministas desde el Sur: encrucijadas y tensiones. Millcayac, 2 (3), pp. 83-104. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/523
  4. Combahee River Collective (1988). Una declaración feminista negra (A. Castillo y N. Alarcón, Trads.). A. Castillo y C. Moraga (Comp.), Esta puente mi espalda: Voces de mujeres tercermundistas de los Estados Unidos (pp. 172-184). San Francisco: Ism Press.
  5. Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989 (8), pp. 139-167. http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8
  6. Crenshaw, K. (1991). Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, 43 (6), pp. 1241-1297. http://www.jstor.org/stable/1229039
  7. Crenshaw, K. (2012). Cartografiando los márgenes. Interseccionalidad, políticas identitarias, y violencia contra las mujeres de color (L. Platero y J. Sáez, Trads.). L. Platero (Ed.), Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Temas contemporáneos (pp. 87-122). Barcelona: Bellaterra.
  8. Davis, A. (1981). Women, race and class. London: The Women’s press.
  9. De Lauretis, T. (1992). Alicia, ya no. Feminismo, Semiótica, Cine (S. Iglesias Recuero, Trad.). Madrid: Cátedra.
  10. De Lauretis, T. (1993). Sujetos excéntricos: la teoría feminista y la conciencia histórica. C. Cangiano y L. Dubois (Comps.), De mujer a género, teoría, interpretación y prácticas feministas en las ciencias sociales (pp.73-113). Buenos Aires: Centro editor de América Latina.
  11. De Lauretis, T. (2015). Cuando las lesbianas no éramos mujeres (g. herczeg, Trad.) [Ponencia]. Coloquio en torno a la obra política, teórica y literaria de Monique Wittig. https://www.bibliotecafragmentada.org/wp-content/uploads/2016/11/Cuando-las-lesbianas-no-%C3%A9ramos-mujeres.pdf
  12. Espinosa Miñoso, Y. (2019). Hacer genealogía de la experiencia: el método hacia una crítica a la colonialidad de la Razón feminista desde la experiencia histórica en América Latina. Revista direito e praxis, 10 (3), pp. 2007-2032. http://dx.doi.org/10.1590/2179-8966/2019/43881
  13. Haraway, D. (1993). Saberes situados: el problema de la ciencia en el feminismo y el privilegio de una perspectiva parcial. C. Cangiano y L. Dubois (Comp.), De mujer a género, teoría, interpretación y prácticas feministas en las ciencias sociales (pp. 115-144). Buenos Aires: CEAL.
  14. Harding, S. (1996). Ciencia y feminismo (P. Manzano, Trad.). Madrid: Morata.
  15. Hill Collins, P. (1998). It’s all in the family: intersections of gender, race and nation. Hypatia. Border crossings: Multicultural and posttcolonial feminist challenges to philosophy, 13 (3), pp. 62-82. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.1998.tb01370.x
  16. Hill Collins, P. (2000). Black feminist thought. Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. London: Routledge.
  17. Hill Collins, P. (2012). Rasgos distintivos del pensamiento feminista negro (M. García de Lucío, Trad.). M. Jabardo (Ed.), Feminismos negros. Una antología (pp. 99-134). Madrid: Traficantes de sueños.
  18. hooks, b. (1989). Choosing The Margin as a Space Of Radical Openness. Framework: The Journal of Cinema and Media, 36, pp. 15-23. http://www.jstor.org/stable/44111660
  19. hooks, b. (2004). Mujeres negras. Dar forma a la teoría feminista (M. Serrano, R. Macho, H. Romero y Á. Salcedo, Trads.). b. hooks; A. Brah; C. Sandoval; G. Anzaldúa; A.
  20. Levins Morales; K. Bhavnani; M. Coulson; J. Alexander y C. Mohanty (Eds.), Otras Inapropiables. Feminismos desde las fronteras (pp. 33-50). Madrid: Traficantes de Sueños.
  21. hooks, b. (2017). El feminismo es para todo el mundo (B. Agustí, L. Lozano, M. Moreno, M. Puertas y S. Vega, Trads.). Madrid: Traficantes de sueños.
  22. Lorde, A. (1988). Las herramientas del amo nunca desarmarán la casa del amo (A. Castillo y N. Alarcón, Trads.). A. Castillo y C. Moraga (Comp.), Esta puente mi espalda. Voces de mujeres tercermundistas de los Estados Unidos (pp. 89-93). San Francisco: Ism Press.
  23. Lugones, M. (2008). Colonialidad y género. Tabula rasa, 9, pp. 73-101. https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1501
  24. Machado, M. D. Campos (2018). El discurso cristiano sobre la “ideología de género”. Revista Estudios Feministas, 26 (2), pp. 1-18. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n247463
  25. Montag, W. (2015) Discurso y decreto: Spinoza, Althusser y Pêcheux. Revista Representaciones, XI (1), pp. 11-4. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/repr/article/view/13385
  26. Ochoa, K. (2012). Apuntes sobre la ausencia de la noción de ‘sujeto político femenino’ en el pensamiento ilustrado. Andamios, 9 (20), pp. 323-356. http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v9i20.383
  27. Parra, F. (2018). Ideología, discursos morales y violencia de género. La mirada del otro sobre nuestros cuerpos. Question/Cuestión, 1 (57), pp. 1-17. https://doi.org/10.24215/16696581e019
  28. Parra, F. (2021a). Crítica política del concepto occidental moderno de género desde una perspectiva feminista descolonial e interseccional. Tabula Rasa, 38, pp. 247-267. https://doi.org/10.25058/20112742.n38.12
  29. Parra, F. (2021b). Ideología y género: Subversión conceptual, lectura sintomal y genealogía política en Latinoamérica. Revista Internacional de Pensamiento Político, 15, pp. 409-430. https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.5617
  30. Parra, F. y Busquier, L. (2022). Retrospectivas de la interseccionalidad a partir de la resistencia desde los márgenes. Las Torres de Lucca. Revista Internacional de Filosofía Política, 1, pp. 1-18. https://revistas.ucm.es/index.php/LTDL/issue/view/3853
  31. Parra, F.; Vergara Cáceres, C. y Yáñez Lagos, L. (2020). Continuidades del terrorismo estatal de las dictaduras argentina y chilena: epistemologías feministas para comprender la Violencia Político Sexual ejercida en el “Movimiento Chile Despertó”. Actuel Marx Intervenciones, 29, (pp. 196-218). Santiago de Chile: LOM ediciones.
  32. Parmar, P. (2012). Feminismo negro: la política como articulación. M. Jabardo (Ed.), Feminismos negros, una antología (pp. 245-267). Madrid: Traficantes de sueños.
  33. Pavón Cuellar, D. (2019). Medio siglo de lectura sintomal: el método althusseriano, su vigencia y sus extravíos en el tiempo. Demarcaciones, 15 (7), pp. 1-22. https://doi.org/10.5281/zenodo.3464207
  34. Pêcheux, M. (2014). ¡Osar pensar y osar rebelarse! Ideologías, marxismo, lucha de clases (S. Hernández, Trad.). Décalages An Althusser Studies Journal. Occidental Collège, 1 (4), pp. 1-23. http://scholar.oxy.edu/decalages/vol1/iss4/14
  35. Pêcheux, M. (2016). Las verdades evidentes (M. Glozman, Trad.). Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación.
  36. Rich, A. (2019). Nacida de mujer. La crisis de la maternidad como institución y como experiencia (A. Becciu, Trad.). Madrid: Traficantes de sueños.
  37. Silveira dos Santos Rosa, M. (2023). Educação infantil e divisão sexual do trabalho: qual o lugar da mulher trabalhadora? F. Parra y M. Cristeche (Eds.), Desigualdades, resistencias y derechos en Latinoamérica y el Caribe (pp. 166-184). Quito: Religación Press. http://doi.org/10.46652/religacionpress.22.c36
  38. Viveros Vigoya, M. (2009). La sexualización de la raza y la racialización de la sexualidad en el contexto latinoamericano actual. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 1, pp. 63-81.https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/5569
  39. Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate feminista, 52, pp. 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Downloads

Download data is not yet available.