Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Presidentialism in times of pandemic: Ecuador

Abstract

The Latin American states, traditional heirs to the presidential system of government, with certain combinations of figures typical of parliamentary systems, incorporate normative statements of division
of powers. The constitutional reforms of recent years strengthen the executive's capacities for action and decision-making as a measure to overcome the democratic crises and the instability of political regimes. The
Ecuadorian constitutions of 1998 and 2008 incorporate a vast recognition of rights and their guarantees, in addition, they attribute broad competencies to the Executive Function, to the detriment of the Legislative
Function. The subtle institutional design provided for in the Ecuadorian Constitution of 2008 is aimed at consolidating a hyperpresidential system that concentrates political power. This article aims to: (i) reflect
on the presidential system of government in times of pandemic; (ii) show that the Ecuadorian Constitution of 2008 goes beyond the essential characteristics of the presidential system of government; and (iii) propose measures to prevent the worrying moral crisis that has arisen in times of pandemic.

Keywords

Concentration of power, pandemic, corruption

PDF (Español)

Author Biography

Ángel Eduardo Torres Maldonado

Máster en Derecho Constitucional, Universidad Andina Simón Bolívar (Quito-Ecuador). Máster en Economía, Universidad de las Américas (Quito-Ecuador). Profesor de Introducción al derecho, Teoría del Estado y la Constitución, Clínica constitucional y Fundamentos del derecho en la Universidad de las Américas (Quito, Ecuador) y juez principal del Tribunal Contencioso Electoral del Ecuador.


References

  1. Aguilar, J. P. (2010). Entre la retórica de lo nuevo y la persistencia del pasado: La Corte Constitucional y los Estados de excepción. Iuris dictio, 10 (13), 59-89.
  2. Avilés, E. (s.f.) Historia del Ecuador. En Enciclopedia del Ecuador. Disponible en https://n9.cl/5s96. Consultado el 20 de mayo de 2020.
  3. Borja, R. (2010). Sociedad, cultura y derecho. (3ra Ed). Quito: Planeta.
  4. Carpizo, J. (2007). Concepto de democracia y sistema de gobierno en América Latina. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
  5. Grijalva, A. (1998). Elecciones y representación política. Quito: Corporación Editora Nacional.
  6. Loewenstein, K. (1949). The Presidency outside the United States: A study in comparative political institutions. Journal of Politics, 11 (3), 22-27.
  7. Mainwaring, S. y Shugart, M. (2002). Presidencialismo y democracia en América Latina. Buenos Aires: Paidós.
  8. Nino, C. S. (2013). Fundamentos del derecho constitucional. Análisis filosófico, jurídico y politológico de la práctica constitucional (Cuarta reimpresión). Buenos Aires: Astrea.
  9. Oyarte, R. (2014). Derecho constitucional ecuatoriano y comparado. Quito: Corporación de Estudios y Publicaciones.
  10. Sartori, G. (1999). La ingeniería constitucional y sus límites. Teoría y realidad constitucional. (3), 79-87. Disponible en: https://n9.cl/bux8o. Recuperado el 25 de mayo de 2020.
  11. Sartori, G. (2003). Ingeniería contitucional comparada (Tercera ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
  12. Shugart, M. y Carey, J. (1991). Presidents and assemblies, constitutional design and electoral dynamics. Cambridge: Cambridge University Press.
  13. Valdivieso, P. y Rivera, L. (2015). Presidencialismo fuerte en Ecuador (1979/1998/2008). En: Derecho constitucional e instituciones políticas. Derechos humanos y justicia constitucional: ensayos en honor del prof. Hernán Salgado Pesantes. Quito: Corporación de Estudios y Publicaciones.
  14. Legislación
  15. Acuerdo Ministerial 00126-2020. Registro Oficial No. 160, Quito, 12 de marzo de 2020.
  16. Asamblea Nacional del Ecuador. (19 de marzo de 2020). Reglamento para la implementación de las sesiones virtuales y el teletrabajo emergente en la Asamblea Nacional expedido por el Consejo Administrativo. Recuperado de https://n9.cl/h7xdo.
  17. Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial No. 449, Quito, 20 de octubre de 2008.
  18. Decreto Ejecutivo No. 1017. Registro Oficial Suplemento No. 163, Quito, 20 de marzo de 2020.
  19. Decreto Ejecutivo No. 1052. Registro Oficial Suplemento No. 209, Quito, 22 demayo de 2020.
  20. Ley Especial de Descentralización y Participación Social. Registro Oficial No. 169, Quito, 8 de octubre de 1997.
  21. Ley Especial de Distribución del 15% del Presupuesto del Gobierno Central para los Gobiernos Seccionales. Registro Oficial No. 27, Quito, 20 de marzo de 1997.
  22. Reglamento a la Ley de Seguridad Pública y del Estado. Registro Oficial Suplemento No. 486, Quito, 30 de septiembre de 2010.
  23. Casos judiciales
  24. Corte Constitucional del Ecuador. Dictamen No. 1-20-EE-20, de 19 de marzo de 2020.
  25. Corte Constitucional del Ecuador. Dictamen No. 2-20-EE-20, de 22 de mayo de 2020.
  26. Documentos
  27. Casos de Coronavirus en Ecuador: 39098 confirmados, 3358 fallecidos. (31 de mayo de 2020). El Universo. Recuperado el 6 de junio de 2020 de https://n9.cl/qibx0
  28. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Proyecciones de la población ecuatoriana, por años calendario. Período 2010-2020. Recuperado el 1 de octubre de 2020 de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/proyecciones-poblacionales/.
  29. Lenín Moreno inicia último año presidencial con 14% de credibilidad. (24 de mayo de 2020). El Universo. Recuperado el 05 de junio de 2020 de: https://n9.cl/5a0d5.
  30. Montenegro, J. (6 de febrero de 2020). Encuestadora: la popularidad de Lenín Moreno toca fondo. Expreso. Recuperado el 20 de mayo de 2020 de: https://n9.cl/gvfl.
  31. Orozco, M. (31 de mayo de 2020). USD 15863 millones suman pérdidas causadas por pandemia en Ecuador. El Comercio. Recuperado el 06 de junio de 2020 de: https://n9.cl/59mr.
  32. Quezada, A. (14 de mayo de 2020). Corrupción en tiempos del Covid-19. El Telégrafo. Recuperado el 15 de junio de 2020 de: https://n9.cl/icwu.

Downloads

Download data is not yet available.