Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Political decentralization and taxes in the 1991 Charter

Abstract

In any form of State, the territorial entities have the possibility of establishing the elements of one or more taxes (generating event, taxable base, active and passive subjects, and tariff). These can be previously determined by law, which would be the most genuine form of political decentralization; However, in Colombia, by constitutional provision of 1886 to date, the tax competition between the Nation and the territorial entities has been decided in favor of the former. Bypassing in this way two possibilities of political decentralization that the current Constitution establishes through taxes. However, the first with roots in 1886; the second with source in 1991, and by political omission of the Congress and tacit consent of the Constitutional Court, as soon as the respective organic law of territorial ordering that allows it has not been properly issued. This situation that encourages the Nation to continue to maintain its preeminence, almost 150 years old, in the political-tax issue.

Keywords

Political decentralization, taxes, tax competition, legal topic, regions, territorial entities

PDF (Español)

References

  • Aja, Eliseo. (1999). El Estado Autonómico. Federalismo y hechos diferenciales. Madrid: Alianza editorial.
  • Aristóteles. (1994). Retórica. Madrid: Gredos, pp. 190-191.
  • Bobbio, Norberto, et al. (2005). Diccionario de Política. 10ª ed. en español. México: Siglo XXI. p. 1216.
  • Bobbio, Norberto y Bovero, Michelangelo. (1984). Origen y fundamentos del poder político. México: Grijalbo, p. 16.
  • Carnelutti, Francesco. (s.f). Metodología del Derecho. 3 ed. Bogotá: Lib. del profesional.
  • Díaz Gamboa, Luis Bernardo. (2016). La inconstitucionalidad por omisión. Necesidad de reconocimiento de la figura en Colombia como factor garantista de los Derechos Humanos. En: IUSTA, No. 28. Tunja: Universidad Santo Tomas de Aquino, pp. 129-153.
  • Estupiñán Achury, Liliana. (2012). Desequilibrios territoriales: Estudio sobre la Descentralización y el Ordenamiento Territorial colombiano. Una Mirada desde el Nivel Intermedio de Gobierno. Bogotá: Universidad del Rosario, Doctrina y Ley, p.123.
  • Fals Borda, Orlando. (1996). Región e Historia. Elementos sobre ordenamiento y equilibrio regional en Colombia. Bogotá: TM Editores–IEPRI UN, p. viii.
  • Forero, Clemente, et al. (1997). Descentralización y participación ciudadana. Bogotá: TM Editores, Universidad Nacional, p. 204.
  • Garay Salamanca, Luis Jorge y Espitia Zamora, Jorge Enrique. (2020). Desigualdad y reforma estructural tributaria en Colombia: Hacia una economía política de inclusión social. Bogotá: Ediciones desde abajo, pp. 223-224.
  • Guadarrama, Pablo. (2001). Humanismo en el pensamiento Latinoamericano. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, pp. 385-392.
  • Lampedusa, Giuseppe Tomassi (de). (1983). El Gatopardo. Bogotá: Oveja Negra, p. 29.
  • Locke, John. (1995). Segundo tratado sobre el gobierno civil. Barcelona: Altaya, p. 173.
  • Macías, Hugo y Cortés, Jaider. (2004). Disminuir la tarifa general de IVA en Colombia aumentaría el recaudo tributario. En: Semestre económico, Vol. 7, Núm. 13. Medellín: Universidad de Medellín, pp. 19-42.
  • Mockus, Antanas. (2003). Una revisión de logros y retos de Bogotá desde conceptos de Jon Elster. En: Reflexiones sobre la Investigación en Ciencias Sociales y Estudios Políticos. Bogotá: Universidad Nacional, pp. 65-80.
  • Montaña Plata, Alberto y otro. (2014). La constitucionalización del derecho administrativo. En: XV Jornadas internacionales de derecho administrativo. Bogotá: Universidad Externado, p. 100.
  • Mora, María y Enríquez, Jairo. (2017). Cumplimiento voluntario de las obligaciones tributarias. En: Unimar, Vol. 35, Núm.1. Pasto: Universidad Mariana, pp. 273-292.
  • Montesquieu. Trad. Blázquez, Mercedes y Vega, Pedro de. (1993). Del espíritu de las leyes. Barcelona: Altaya, p. 121.
  • Racionero. (1994). En: Aristóteles. Retórica. Madrid: Gredos, p. 190.
  • Rivero, Jean. (1984). Derecho Administrativo. Caracas: Universidad Central, p. 84.
  • Robledo Silva, Paula. (2010). La autonomía municipal en Colombia. Bogotá: Universidad Externado, p. 389.
  • Suárez Fierro, Lorena. (2003). El poder tributario como emblema de la democracia. El principio de legalidad como límite del poder tributario desarrollado jurisprudencialmente. En: Lecturas de derecho fiscal. Bogotá: Universidad Externado, pp. 323-364.
  • Vedel, Georges. (1980). Derecho administrativo. Madrid: Biblioteca Jurídica Aguilar, p. 219.
  • Vidal Perdomo, Jaime. (2016). Algunas consideraciones sobre el control de constitucionalidad en Colombia. En: Derecho y Realidad, Vol.4 No. 8. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, pp. 143-155.
  • Viehweg, Theodor. (1964). Tópica y jurisprudencia. Madrid: Taurus, p. 41.
  • Leyes
  • Asamblea Constituyente. (1991). Constitución Política de la República de Colombia. 2 ed. Bogotá: Gaceta Constitucional No. 116.
  • Congreso de la República. (2011, 28 de junio). Ley 1454 por la cual se dictan normas orgánicas sobre ordenamiento territorial y se modifican otras disposiciones. Bogotá: Diario Oficial. Nro. 48115.
  • Congreso de la República. (2019, 28 de junio) Ley 1962 por la cual se dictan normas orgánicas para el fortalecimiento de la región administrativa de planificación, se establecen las condiciones para su conversión en Región Entidad Territorial y se dictan otras disposiciones, en desarrollo de los artículos 306 y 307 de la C. P. Bogotá: Diario Oficial. 2019. nro. 50998.
  • Jurisprudencia
  • Consejo de Estado. (30 de marzo de 2016). Sección 4ª. Sentencia rad. 21035. C.P. Carmen Teresa Ortiz de Rodríguez.
  • Corte Constitucional. (28 de noviembre de 2018). Sentencia C-130, M.P. José Fernando Reyes Cuartas.
  • Corte Constitucional. (29 de noviembre de 2000). Sentencia C-795, M.P. Eduardo Cifuentes Muñoz.
  • Corte Constitucional. (27 de junio de 2012). Sentencia C-489, M.P. Adriana María Guillén Arango.

Downloads

Download data is not yet available.