Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedagogical Device in front of Human Rights Memory Mechanisms in the City of Tunja

Abstract

The historical memory is an important right of preuniversity students to explore the truth about human rights violations. Knowing the truth implies establishing the identity of authors and causes, facts and circumstances related to violations, in turn, it allows the approach to a reality as a right to remember.
Thus, the truth is not reduced to the individual right of any direct victim or his relatives to know what happened, but it is a right that reaches society based on the knowledge of its history and that includes “the duty to remember” or “duty of memory”. The State must take measures guaranteeing non-repetition,
preventing violations from reproducing, since for a people, knowledge of the history of their oppression belongs to their heritage and as such must be preserved.

Keywords

pedagogical device, mechanism of historical memory, human rights.

PDF (Español)

References

Agreda, E. J. (2004).Guía de investigación cualitativa interpretativa.San Juan de Pasto, Colombia:Institución Universitaria Cesmag, Grabicab.


Antequera, J. (2011). Memoria histórica como relato emblemático. Consideraciones en medio de la emergencia de políticas.Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/politica/tesis491.pdf



Arévalo, L. (2009). Publicación Siga el Hilo. Prevención a la vinculación de niños, niñas y jóvenes al conflicto armado en Colombia. Bogotá: Antropos, Corporación Vínculos.


Armella, J. & Grinberg, S. (2012). ¿Hay un hipertexto en esta clase? Dispositivos pedagógicos, tecnología y subjetividad. Signo y Pensamiento 31(61), 108-124. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/860/86025373007.pdf


Ballesteros, A. (2011). Redignificacion de víctimas como parte primordial de la reparación integral para los casos de ejecuciones extrajudiciales reportadas como resultados positivos de la Fuerza Pública “Falsos Positivos”. Teoría y Praxis de los Derechos Humanos. Maestría en Derechos Humanos, UPTC, 1(3), 39 – 49.


Ballesteros, A. (2012).Derecho a la reparación integral para las víctimas de ejecuciones extrajudiciales reportadas como resultados positivos de las fuezas militares. Teoría y Praxis de los Derechos Humanos. Maestría en Derechos Humanos, UPTC, 1(5), 13–41.


Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). Versión resumida del Informe ¡Basta Ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad.


Centro Nacional de Memoria Histórica (2015). Caja de herramientas para gestores de archivos de derechos humanos. Recuperado de http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/informes/informes-2015-1/caja-de-erramientas para-gestores-de-archivos-de-los-ddhh


Centro Nacional de Memoria Histórica (2015, 20 de nov.).Un viaje por la memoria histórica. Recuperado de http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/informes/informes-2015-1/un-viaje-por-la-memoria-historica


Chomsky, N. (2015). La (des) educación. Barcelona: Austral.

Congreso de la República de Colombia. (2011, 10 de junio). Ley 1448 de 2011, por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Imprenta Nacional.


De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Recuperado de http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Descolonizar%20el%20saber_final%20-%20C%C3%B3pia.pdf


Dueñas, T. & Vélez , G. (2004). Trabajo Social y pedagogía de la memoria desde los derechos humanos. Prospectiva, (19), 359-386.


Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. (2ª ed.).Argentina, México y España:Siglo XXI.


Klein, N. (2007). La doctrina del shock. El auge del capitalismo del desastre.Madrid: Espasa Libros y Planeta.


Langer, E., Roldán, S. & Maza, K. (2012). Dispositivos pedagógicos y trayectorias escolares en contexto de desigualdad social. Dialnet, 127-138. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.980/ev.980.pdf

Downloads

Download data is not yet available.