Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Problem-based Learning: A Methodological Alternative for strengthing the Subject of Law in the Classroom

Abstract

Education must contribute to the construction of a society that embraces democracy as a way of life, which also requires the constitution of subjects of law who contribute with their actions to generate peace and counteract inequity. For this, it is necessary to orient the pedagogical processes through methods that allow students to strengthen their skills and capacities to relate to others and to acquire the necessary knowledge, internalize it and put it into practice. The present article analyzes the methodology of Problem-Based Learning as a strategy that allows strengthening the subject of law in the classroom in secondary students, responding to training in and for human rights that makes possible the development of a society in peace and better for all.

Keywords

problem-based learning, methodology, pedagogy, subject of law.

PDF (Español)

References

Bermejo, F. & Pedraja, M. J. (2008). La evaluación de competencias en el ABP y el papel del portafolio. En La metodología del aprendizaje basado en problemas (pp. 23-28) España: Universidad de Murcia. Recuperado de www.ub.edu/dikasteia/LIBRO_MURCIA.pdf

Carretero, M. (2006). Constructivismo y educación. Buenos Aires: Aique.

Duch, B. (1996). Problems: A Key Factor in PBL. Centre for Teaching Effectiveness University of Delaware. Retrieved from www.udel.edu/pbl/cte/spr96-phys.html

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Giroux, H. (2003). Repensando la política de resistencia. Notas sobre una teoría crítica de la lucha educativa. Barbecho, Revista de Reflexión Socioeducativa, 2, 17-25. Recuperado de http://www.barbecho.uma.es/DocumentosPDF/BARBECHO2/A4B2.PDF

Guzmán, A. (2002). Los orígenes de la noción de sujeto de derecho. Estudios Histórico-Jurídicos, 24, 151-247. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-54552002002400007

Hinkelammert, F. (2002). El retorno del sujeto reprimido. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (2002).Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño. Recuperado de http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/inf-doc/estrategias

Larrosa, J. & Díaz, M. (1995). Escuela, poder y subjetivación. Madrid: La Piqueta.

Loya, R. (2014). Aprendizaje basado en problemas como estrategia de enseñanza. México: Trillas.

Magendzo, A. (2005). Educación en derechos humanos: un desafío y una misión irrenunciable para los maestros. Bogotá: Magisterio.

Magendzo, A. (2006). Educación en derechos humanos. Un desafío para los docentes de hoy. Santiago, Chile: LOM

Morales, P. & Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoría,(13)145-157. Recuperado de www.usal.es/~ofeees/NUEVAS_METODOLOGIAS/ABP/13.pdf

Prieto, A., Díaz, D., Hernández, M. & Lacasa, E. (s.f.). Variantes metodológicas del ABP: el ABP 4x4. En La metodología del aprendizaje basado en problemas. (pp. 54-122) España: Universidad de Murcia. Recuperado de www.ub.edu/dikasteia/LIBRO_MURCIA.pdf

Touraine, A. (1994). Crítica de la modernidad. México: Fondo de Cultura Económica

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. México: Fondo de Cultura Económica.

Universidad Politécnica de Madrid (2008). Aprendizaje basado en problemas. Guías rápidas sobre nuevas metodologías. Madrid: Servicio de Innovación Educativa UPM.

Zambrano, A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá: Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.