Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Internationalization of the Higher Education and its Infrigement as a Fundamental Right. Analysis within Public Policies 1992–2014. The UPTC case

Abstract

This paper aims to analyze from the point of view of the Colombian public policies the internationalization of education and its effects as a right. For that purpose international organizations guidelines of the economic order are determined in the formulation of educational public policies in Colombia; it is established the effects on the right to education and it is prepared a draft of public policy that guarantees the right to education in Colombia. Infrigement of the right to education by educational policies in Colombia has been evidenced specially since 1992, with Law 30, in the various development plans because government programs of each ruler were directed to reduce the State resources, including subsidies that many low-income students benefited. Regarding internationalization, product of globalization, the UPTC tries to emulate the atmosphere of other developed countries in terms of educational quality, portfolio of programs, among others.

Keywords

Fundamental rights, globalization, gratuity, internationalization, neoliberalism, policies, privatization.

PDF (Español)

References

Altbach, P. et al. (20 de marzo de 2010). Tras la pista de una revolución académica: Informe sobre las tendencias actuales. En Conferencia Muncial sobre la Educación Superior. Recuperado de http://portal.unesco.org/education/es/ev.php-

Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN). (2008, 11 de ago.). Propuestas y acciones universitarias para la transformación de la educación superior en América Latina. Recuperado de http://www.6x4uealc.org/site2008/pre/6x4_prec.Pdf

Asociación Colombiana de Universidades (Ascún) (2014). Problemas nodales de la internacionalización de la educación superior en Colombia, principios orientadores y lineamientos para la construcción de política pública. Bogotá: Ascún.

Asociación Internacional de Universidades. (2012). Reforzar los valores académicos en la internacionalización de la educación: una llamada a la acción. México: IAU.

Banco Mundial. (1998). La educación superior en América Latina. Nueva York: Banco Mundial.

Banco Mundial. (2002). Proyect Appraisal Document on a Proprosed Loan in the Amount of US$200 Million to the Republic of Colombia for a Higher Education. Washington, D.C.: Banco Mundial.

Bank for Reconstruction and Development/The World Bank. (2012). Evaluaciones de políticas nacionales de educación: la educación superior en Colombia 2012. Nueva York: Bank for Reconstruction and Development/The World Bank.

Cañón, J. (2005). Internacionalización de la educación superior y educación superior internacional: elementos para un análisis sociológico general. Revista Colombiana de Sociología, ( 25), 105-125.

Castell, S. (1996). La era de la información. Madrid: Alianza.

Chiroleu, A. &. (2005). La reforma de la educación superior como capítulo de la reforma del Estado. Peculiaridades y trazos comunes. Buenos Aires: Prometeo Libros, Universidad Nacional de General Sarmiento.

De Wit, H. (Ed.). (2013). An Introduction to Higher Education Internationalisation. Milan: Universita Cattolica University Press Vita e Pensiero, Centre for Higher Education Internationalisation (CHEI), UCSC.

Driessnack, M. e. (2007). Revisión de los diseños relevantes para la enfermería: parte 3: métodos mixto y múltiples. Revista Latinoamericana de Enfermería, 15(15), 179-182.

Harris, S. (2009). Repensando las identidades académicas en los tiempos neoliberales. Madrid: Plaza y Valdés.

International Association of Universities. (2012). Reforzar los valores académicos en la internacionalización de la educación superior: una llamada a la acción. París: International Association of Universities.

Johnson, B. & Onwuegbuzie, A. (2004). Los métodos de investigación mixtos: un paradigma de investigación cuyo tiempo ha llegado. Educational Researcher 33(7), 14-26.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Diálogos regionales sobre educación superior. Bogotá: MEN.

Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia. Análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2012). Education at a Glance 2012. París: OCDE.

Pérez, A. (2016, 2 de jul.). Los privilegios de ser pilo paga. Recuperado de http://www.universidad.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=7033:losprivilegiados-de-ser-pilo-paga&catid=12:opini&Itemid=200

Ramírez, A. (2012). Condiciones para la internacionalización de la educación superior: entre la inclusión y la exclusión en un mundo globalizado. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 152-164.

Roth, A. (2011). Los procesos de cambios en las políticas públicas de educación superior en América Latina desde una perspectiva comparada. Bogotá: Universidad Nacional, Programa Interdisciplinario en Política Educativas (PIPE).

Universidad Nacional. (2009). Metodología para el cálculo del valor de las matrículas en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia de Colombia (UPTC). Bogotá: Universidad Nacional.

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). (2015, 30 de dic.). Derechos complementarios. Recuperado de http://www.uptc.edu.co/admisiones/valores/2016.

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). (2016, 10 de marzo). Programas de pregrado a distancia. Recuperado de http://www.uptc.edu.co/vicerectoria_academica/programas/adistancia/inf_general/index.html#

Van der Wende, M. (2001). Internationalisation Oolicies: About New Trends and Contrasting Paradigms. Enschede, Nettherlands: Higher Education Policy.

Vásquez, O. (2011). La internacionalización de la educación superior en Colombia. Medellín: Asociación de Profesores de la Universidad de Antioquia.

Yin, R. (1994). Case study research: Design and Methods. Thousand Oaks: Sage Publications.

Downloads

Download data is not yet available.