Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reflection of the Critical Theory, Revolutionary Pedagogy and Liberating Education

Abstract

The research makes an analysis of critical theory from Horkheimer, the revolutionary pedagogy proposed by Peter McLaren and liberating education in the perspective of Paulo Freire, contributes to breaking down the meaning of education in the twentieth century and its projection in the XXI century. Objective: To identify the main factors of incidence in education and pedagogy based on Horkheimer, Peter McLaren and Paulo Freire. Method: The study responds to a qualitative approach and responds to a documentary review in relation to the factors related to the historical epoch, such as the contributions of the Frankfurt School, the violent but also peaceful revolution in different areas of world society and that has permeated all environments. Results: There is a historical and geographical journey through Europe, North America and South America of the three authors and, there are elements in common in favor of pedagogy and education, where man appears as the center of the educational process in search of a a healthy revolution of the mind and an education that frees it from the bondage of ignorance.

 

Keywords

critical theory, revolutionary pedagogy, liberating education, educational theory, human rights

PDF (Español)

References

Aguirre, M. L. (2002-2003). La globalización del capital, la pedagogía crítica y las consecuencias del 11 de septiembre: entrevista con Peter McLaren, segunda parte. Revista Opciones Pedagógicas, (26 y 27), 13-49.

De La Torre, F. (2005). 12 Lecciones de pedagogía, educación y didáctica. México: Alfa Omega.

De Zubiría J. (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Magisterio.

Echeverry, J. C. (2007). Aproximación a Paulo Freire en clave de hoy. Revista Uni- Pluri/versidad, 7(2), 13-23.

Freire, P. (2005). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI.

Friedrich, G. C. (1982). Teoría crítica: Max Horkheimer, Theodor W. Adorno. (1. ª ed.). Barcelona: Laia.

Geyer, C. F. (1985). Teoría crítica de Max Horkheimer y Theodor W. Adorno. Barcelona: Alfa.

Huertas-Charles, L. (2007). De la pedagogía critica a la pedagogía de la revolución. Ensayos para comprender a Peter McLaren. México: Siglo XXI.

McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas: una introducción a la pedagogía en los fundamentos de la educación. (4. ª ed.). Buenos Aires: Siglo XXI Editores S.A.

Ossa, J. (2007). Paulo Reglus Freire Neves. Revista Uni-Pluri/versidad, 7(2), 61-62.

Piérola, J. et al. (Coords.). (1997). Ensayos de pedagogía crítica. (1. ª ed.). Madrid: Editorial Popular.

Puiggrós, A. (2005). De Simón Rodríguez a Paulo Freire. Educación para la integración iberoamericana. (1. ª ed.). Bogotá: Unidad Editorial, Edición del Convenio Andrés Bello.

Suárez, J. R. (2009, dic.). Compasión y solidaridad política, sentimientos morales propios para superar una época en estado de indigencia: perspectiva vista desde Max Horkheimer. Revista Eidos de Filosofía, 11, 144-149.

Downloads

Download data is not yet available.