Ecosystem for the deployment and management of virtual laboratories based on the standard IMS LTI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01211129.v28.n53.2019.10148

Keywords:

cloud computing, digital ecosystem, virtual lab

Abstract

The advancement of information and communication technologies occurs due to the evolutionary capacity of computer equipment as well as the existence of increasingly sophisticated tools and applications. Virtual laboratories, a flexible tool which allows to design, simulate, model and test through experimentation real-life processes, are an example. Virtual laboratories have a great impact on engineering as they improve accessibility to experiments, facilitating the development of strategies in the field of education; they include interactive ways to observe, illustrate, demonstrate and investigate, aside from support system users in the elaboration and exchange of results. For this reason, the experience reflected in this article highlights the design and implementation of an ecosystem for the deployment and management of virtual laboratories, based on the IMS Learning Tools Interoperability standard. In this process, the methods and technologies applicable to the development of virtual laboratories are characterized with an instructional model for experimental environments that identifies the scope of the procedure and the technical criteria, taking into account LabManager, WebLabDeusto and LMS Sakai, and finally the installation and configuration of the cloud platform and the laboratory prototype that responds to the proposed ecosystem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] M. Melendro, “The Ecosocial Perspective in the socioeducative intervention with excluded youth. A comparative study of Canada, Belgium and Spain,” Revista Española de Educación Comparada, vol. 17, pp. 197-218, 2011.

[2] M. Subramaniam, B. Iyer, and V. Venkatraman, “Competing in digital ecosystems,” Business Horizons, vol. 62 (1), pp. 83-94, 2019. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.013.

[3] Ministerio de Tecnologías de la Información y las Telecomunicaciones. El Plan Vive Digital Colombia 2014 -2018. Bogotá D.C.: MinTics, 2014.

[4] P. D. Godoy, R. Cayssials, and C. García, “A WSN Testbed for Teaching Purposes,” IEEE Lat. Am. Trans., vol. 14 (7), pp. 3351-3357, 2016. https://doi.org/10.1109/tla.2016.7587641.

[5] T. J. Mateo, I. J. Fernández De Viana, J. Espejo, and A. García, “Using identity provider and automatic resource management to improve a remote networking lab,” IEEE Lat. Am. Trans., vol. 16 (5), pp. 1547-1556, 2018. https://doi.org/10.1109/tla.2018.8408453.

[6] J. P. Vary, "Report of the Expert Meeting on Virtual Laboratories," in Ames, May. 1999.

[7] A. García-Holgado, and F. J. García-Peñalvo, “Patrón arquitectónico para la definición de ecosistemas de eLearning basados en desarrollos open source,” in International Symposium on Computers Education (SIIE), Logroño, La Rioja, Spain, Nov. 2014. https://doi.org/10.1109/siie.2014.7017711.

[8] R. J. Carrión, M. Díaz, and D. López, Integración de juegos educativos en edX. Spain-Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2014.

[9] C. Islas, and M. del R. Carranza, “Ecosistemas digitales y su manifestación en el aprendizaje: análisis de la literatura,” RED. Rev. Educ. a Distancia, vol. 55, pp. 1-13, Dec. 2017. https://doi.org/10.6018/red/55/9.

[10] M. Guerrero, B. Hernandis, and B. Agudo, “Estudio comparativo de las acciones a considerar en el proceso de diseño conceptual desde la ingeniería y el diseño de productos,” Comp. study actions to consider Process Concept. Des. from Eng. Prod. Des., vol. 22 (3), pp. 398-411, Sep. 2014. https://doi.org/10.4067/s0718-33052014000300010.

[11] D. Dueñas, A. Gómez, R. Toscano, and M. Caro, “Sinopsis de metodologías y modelos de software educativo,” Acta Sci. Informaticae, vol. 1, pp. 70-74, 2017.

[12] G. Sánchez, M. Ángel, and T. Cosío, “Metodología para el desarrollo de software multimedia educativo MEDESME,” CPU-e Rev. Investig. Educ., vol. 23, pp. 216-226, 2016. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i23.2169.

[13] A. García. and F. Flores, La estructura de la materia en estudiantes de secundaria y bachillerato. Ciudad de México-México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2005.

[14] A. García, and F. J. García, Análisis de integración de soluciones basadas en software como servicio para la implantación de ecosistemas tecnológicos corporativos. Spain-Salamanca: Universidad de Salamanca, 2004.

[15] T. Nallely, Ensayo sobre el diseño de ambientes de aprendizaje. México- Hidalgo: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 2009.

[16] R. Ferreiro, and A. De Napoli, “Más allá del salón de clases: Los nuevos ambientes de aprendizajes,” Rev. Complut. Educ., vol. 19 (2), pp. 333-346, 2008.

[17] P. Orduña, Laboratorios remotos de mañana, hoy: el proyecto Go-LAB, 2015. [Online]. Available at: http://revistaingenieria.deusto.es/laboratorios-remotos-de-manana-hoy-el-proyecto-go-lab/.

[18] R. Álvarez, “El e-learning, una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del Siglo XXI,” Rev. Medios y Educ., vol. 35, pp. 87-96, 2009.

[19] J. Á. Martínez-Ucero, and P. Lara-Navarra, “Interoperabilidad de los contenidos en las plataformas de e-learning: normalización, bibliotecas digitales y gestión del conocimiento,” RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, vol. 3 (2), pp. 1-8, 2007.

[20] A. X. Reyes, L. F. Uribe, and S. Cataño, “Modelo para la interporalidad de contenidos educativos en diversas plataformas,” Lámpsakos, vol. 11, pp. 50-58, 2014. https://doi.org/10.21501/21454086.1212.

[21] B. Fernández, J. L. Sierra, I. Martínez, and P. Moreno, Educación. Motores de ejecución compatibles con IMS-LD. [Online]. Available at: http://ares.cnice.mec.es/informes/20/contenidos/12.htm.

[22] L. Lloréns, Y. Espinosa, and L. C. Murillo, "Criterios de un modelo de diseño instruccional y competencia docente para la educación superior escolarizada a distancia apoyada en TICC," Revista Electrónica Sinéctica, vol. 41, pp. 1-21, Jul. 2013.

[23] L. R. Gil, “Diseño e implementación de la plataforma Boole-WebLab-Deusto para el prototipado rápido de sistemas digitales mediante el uso de laboratorios remotos y realidad aumentada,” Grade Thesis, Universidad de Deusto, Bilbao, Spain, 2013.

[24] A. Gil, D. Valiente, O. Reinoso, L. Payá. “Creación de un laboratorio remoto para la docencia de lenguaje C/C++,” in Conferencia Internacional de Ingeniería Mecánica y Energía Conferencia Internacional de Ingeniería Mecánica y Energía, 2010.

[25] Electronics Hub, How to build an 8x8x8 LED cube using Arduino, 2018. [Online]. Available at: https://www.electronicshub.org/8x8x8-led-cube/.

[26] J. Aguilar, “Sistema de animaciones 3D para controlar un cubo de LEDs RGB modular basado en programación libre,” Master Thesis, Universidad Politécnica de Barcelona, Barcelona, Spain, 2014.

[27] F. A. Santamaría-Buitrago, J. A. Ballesteros-Ricaurte, and J. S. González-Sanabria, “Plataforma cloud computing como infraestructura tecnológica para laboratorios virtuales, remotos y adaptativos -Cloud computing as technologic infrastructure for virtual, remote and adaptive labs,” Rev. Científica, vol. 3 (23), p. 98, 2016. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.rc.2015.23.a8.

[28] B. Galarza, G. Zaccardi, D. Encinas, and M. Morales. “Análisis de despliegue de una IaaS utilizando Openstac,” in XXI Congreso Argentino de Ciencias de la Computación, Junín, Argentina, 2015.

[29] A. C. Osuna, “Creación de sistema Cloud con OpenStack,” Grade Thesis, Universidad Politécnica de Valencia, Valencia, Spain, 2016.

Downloads

Published

2019-10-02

How to Cite

Santamaría-Buitrago, F. A., Ballesteros-Ricaurte, J. A., & González-Amarillo, Ángela M. (2019). Ecosystem for the deployment and management of virtual laboratories based on the standard IMS LTI. Revista Facultad De Ingeniería, 28(53), 79–99. https://doi.org/10.19053/01211129.v28.n53.2019.10148

Issue

Section

Papers

Metrics