Motor development and assertivity in children who practice violin and football
Abstract
The aim of this paper is to determine the levels of motor development and assertiveness of children from 10 to 12 years old, of extracurricular programs of violin and soccer in Villa de Leyva, supported by a descriptive correlational design, with a quantitative approach, applying the CABS type II assertive behavior scale and the Psychomotor Battery (BPM), these instruments allow to find positive results in the participants of the two groups, by being classified as “good” in the psychomotor profile; in terms of passive and aggressive behavior, heterogeneity is evident and assertive behavior with similar averages of 18.65 and 18.85 is homogeneous. Finally, there is a significant moderate and direct correlation between the levels of motor development and assertiveness of the participants, confirming that the practice of extracurricular activities such as indoor soccer and violin significantly influence the integral development of the child.
Keywords
Motor development, Assertiveness, Music, Sport
Author Biography
Judy Liliana Manrique Espitia
Estudiante Maestría en Pedagogía de la Cultura Física, Licenciada en Educación Física, Recreación y Deporte. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Nairo Yesid Hernández Espitia
Especialista en Gerencia Educativa. Licenciado en Psicopedagogía con énfasis en asesoría educativa. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Jairo Alberto Flórez Villamizar
Doctor en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
References
- Bueno, D. (2018). Las artes plásticas, la música y la educación física estimulan el cerebro de los niños. Eleconomista.es. Recuperado de: https://www.eleconomista.es/ecoaula/noticias/9249772/07/18/David-Bueno-Lasartes-plasticas-la-musica-y-la-educacion-fisica-estimulan-el-cerebro-delos-ninos.html
- Busseri, M., Rose-Krasnor, L., Willoughby, T., y Chalmers, H. (2006). A longitudinal examination of breadth and intensity of youth activity involvement and successful development. Developmental Psychology, 42, 1313-1326.
- Cano, M., Oyarzún, T., Leyton, F. y Sepúlveda, C. (2014). Relación entre estado nutricional, nivel de actividad física y desarrollo psicomotor en preescolares. Nutrición hospitalaria, 30 (6), 1313-1318.
- De la Peña, V., Hernández, E., y Rodríguez, F. (2003). Comportamiento asertivo y adaptación social: Adaptación de una escala de comportamiento asertivo (CABS) para escolares de enseñanza primaria (6 -12 años). Recuperada de Redalyc (Red de revistas científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal), 8 (2), 11-25.
- Flores, M.; Díaz, R. (2002). Asertividad: una alternativa para el óptimo manejo de las relaciones interpersonales. Universidad Autónoma de Yucatán, 132.
- Fonseca, V. (2005). Manual de Observación Psicomotriz. España: INDE publicaciones
- García, L., Gutiérrez, D., González, S., y Valero, A. (2012). Cambios en la empatía, la asertividad y las relaciones sociales por la aplicación del modelo de instrucción educación deportiva. Psicología del Deporte, 21 (2).
- Gutiérrez, M. y López, J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Española de Orientación y Psicopedagogía, 26 (2), 42-58.
- Leiva, M., Alvarado, C; Gallardo, R; Vargas, R; Martínez, C., y Carrasco, V. (2015). Desarrollo motor en escolares con diferentes aprestos formativos motrices. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 16 (1), 19-28.
- Maslow, A. (1943). Theory of Human Motivation. Psychological Review. 50, 370-396
- Osés, R., Duarte, E. y Pinto, M. (2016). Juegos cooperativos: efectos en el comportamiento asertivo en niños de 6º grado de escuelas públicas. Electrónica de Investigación Educativa, 18 (3), 176-186.
- Praderas, J., Campos, M., Contreras, M., Puentes, D., y Luna, P. (2017). Comparación del desarrollo motor en escolares de 9 y 10 años de edad en clases de educación física y talleres deportivos extracurriculares. Ciencias de la actividad física, 18 (2), 11-18.
- Rizzolli, A., Martell, L., Delgado, L., Villasís, M., Reyes, H., Oshea, G., et al. (2015). Escrutinio poblacional del nivel de desarrollo infantil en menores de 5 años beneficiarios de prospera en México. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 72 (6): 409-419.
- Romero, E. (2017). La música y el desarrollo integral del niño. Enfermería herediana, 10 (1), 9-13.
- Ruíz, L. (1994). Deporte y aprendizaje: procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Visar, 2.