Evaluation : objective process that has influenced the subjectivity.
Abstract
Evaluate, is undoubtedly a word that evokes a feeling in the subject from the position from which it must be assumed. For some it represents note, for others capacity, for others power and surely in a journey through the experience and the roles or various places that it occupies, a new conception or a new nuance regarding it will be given, which has as others a close relationship when it comes to putting on the scene the school process, the teaching process, and takes on some unique connotations when this process is installed in the formal education of the Basic, central axis of this writing, which does not intend but to retake it from reflective way, in order to try a new look at what it can mean. So, to achieve the exposed reflection, initially it could be located in a time and a space, which begins to be noticed without a doubt, as old as being itself in a social recognition of relationships, since each group of people from what is rescues in different narratives, realizes that the human being tried to measure and compare.
Keywords
Evaluation, Subjectivity, Teaching and learning
Author Biography
Martha Liliana Rodríguez Vivas
Doctorando en Educación con Énfasis en Didáctica y Pedagogía. Atlantic International University, Magíster en Educación con Énfasis en el Aprendizaje de la Lecto escritura. Universidad Externado de Colombia, Licenciada en Educación Preescolar, Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate. Directora Pro- grama Licenciatura en Básica Primaria de la Fundación Universitaria Monserrate.
Diana Alejandra Orjuela Sáenz
Licenciada en Educación para la Primera Infancia. Docente en el Programa Licenciatura en Básica Primaria de la Fundación Universitaria Monserrate.
References
- Álvarez Vallina, Noemí (2010). La evaluación educativa. Pedagogía magna, 8(2010), 159-167. ISSN-e 2171-9551, recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3628044
- Conceptos de evaluación. (2018, marzo 11). Recuperado de: http://evaluar-es-formar.blogspot.com/2018/03/conceptos-de-evaluacion.html
- Díaz, F. (1984). Didáctica y Currículum, Nuevomar, México.
- Díaz Barriga, Ángel. (2005). Evaluación curricular y evaluación de programas con fines de acreditación. Cercanías y desencuentros. Recuperado de http://www.angeldiazbarriga.com/ponencias/conferencia_cnie2005.pdf
- Gil Álvarez, José Luis; Morales Cruz, Mabel & Mesa Salvatierra, Johana. (2017). La evaluación educativa como proceso histórico social: perspectivas para el mejoramiento de la calidad de los sistemas educativos. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 162-167. Recuperado en 02 de agosto de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400022&lng=es&tlng=es.
- Jara Holliday, Oscar. (2019). La Concepción Metodológica Dialéctica, los Métodos y las Técnicas Participativas en la Educación Popular, CEP Centro de Estudios y Publicaciones Alforja. San José de Costa Rica. Recuperado de: https://trabajosocialsantafe.org/wp-content/uploads/2019/02/Jara-Sistematizacion.pdf
- Jimeno, J. y Pérez, A. (1990). La enseñanza, su teoría y su práctica. Ediciones Morata, Madrid- España.
- Morales Artero. JJ. (2001). Evaluación Caracterización general. UBA. Recuperado de: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5036/jjma08de16.pdf.PDF
- Ortiz Ocaña, Alexander (2009). Currículo y Evaluación. ¿Cómo preparar, desarrollar y evaluar clases de calidad? Editorial Unimagdalena
- Ortiz, A.L. (2004). Metodología de la enseñanza problémica en el aula de clases. ASIESCA. Colombia.
- Rodríguez Fernández, Delia. (s.f). Audio la Filosofía de la educación y la evaluación, Reflexionando sobre evaluación con el Dr. Manuel Carrero. La filosofía de la educación y la evaluación. Recuperado de: https://deliarodriguezinvestigacion.wordpress.com/2017/05/28/la-filosofia-de-la-educacion-y-la-evaluacion/
- Rubio Mayoral, Juan Luis (2006). Desarrollo económico y educación. Indicios históricos en las primeras “revoluciones industriales”. Educación XX 1, (9), 35-55. ISSNL 1139-613X, recuperado de: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=70600902
- Stelia, Libia & Zafra, Niño. (1998). Currículo y evaluación: sus relaciones en el aprendizaje. Pedagogía y Saberes. 10.17227/01212494.11pys5.16. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/267197626_Curriculo_y_evaluacion_sus_relaciones_en_el_aprendizaje
- Torrado, M. C. (1998). De la evaluación de aptitudes a la evaluación de competencias. ICFES. La Educación Superior. Santa Fe de Bogotá.