Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Importance of the super formula in the teaching of fractal geometry.

Abstract

The objective of the work seeks to guide the basic concepts of Euclidean Geometry that students of the Colegio de Educación Formal Flexible San Mateo have, in this sense to be able to analyze different representations of nature through the super Lame Gielis formula, as a strategy for learning fractal geometry, making use of the Geogebra virtual tool. Its methodological development is based on a qualitative paradigm (Sandoval Casilimas, 2002) which focuses its development on the understanding and analysis of the different behaviors that individuals study from the following phases Methodological: Observation phase, Creation phase, Application phase and Sustaining phase

Keywords

Pedagogical practice, Mathematics, Learning, Fractal geometry, Geogebra

PDF (Español)

Author Biography

Camilo Andrés García Pinilla

Estudiante de la Maestría en Didáctica de la Matemática. Licenciado en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana de la Facultad de Estudios a Distancia y Licenciado en Matemáticas de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Especialista en Educación Inclusiva, Fundación Universitaria Juan de Castellanos


References

  1. Brousseau, G. (2000). Educación y didáctica de las matemáticas. Educación Matemática, 12 (1), 5-38. Recuperado de: http://www.revista-edu-cacion-matematica.org.mx/descargas/Vol12/1/03Brousseau.pdf
  2. Braña, J. (2003). Introducción a la geometría fractal. Buenos Aires, Argentina. Colegio de Educación Formal Flexible San Mateo. (2018). Proyecto Educativo Institucional (PEI). Tunja, Colombia.
  3. Camargo, Leonor, & Acosta, Martín. (2012). La geometría, su enseñanza y su aprendizaje. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (32), 4-8. Retrieved November 22, 2019. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-38142012000200001&lng=en&tlng=es
  4. Caraballo Colmenares, Rosana, (2007), “La andragogía en la Educación Superior”, en Investigación y postgrado, Caracas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, vol. 22, núm. 2, pp. 187-206. https://www.redalyc.org/pdf/658/65822208.pdf
  5. Corbeta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación cualitativa. Recuperado de: https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/meto dologc3ada-y-tc3a9cnicas-de-investigacic3b3n-social-piergiorgio-cor betta.pdf
  6. D´Amore, B. (2008). Matemática en todo: recorridos matemáticos inusuales y curiosos. Editorial Magisterio. Bogotá.
  7. Decreto 3011. El cual se establecen normas para el ofrecimiento de la educación de adultos y se dictan otras disposiciones. Colombia. 190 de diciembre de 1997.
  8. Díaz, L. (2011). La observación, México, DF. Departamento de publicaciones de la Facultad de Psicología de la UNAM. Recuperado de: http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/publicaciones/La_observacion_Lidia_Diaz_Sanjuan_Texto_Apoyo_Didactico_Metodo_Clinico_3_Sem.pdf
  9. Jiménez-Espinosa, A., & Sánchez-Bareño, D. (2019). La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 9(2), 333-346. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179
  10. Resolución N0 2690. Licencia de funcionamiento Colegio San Mateo. Tunja, Colombia. 2001.
  11. Sandoval, C. (2002) Investigación Cualitativa. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá, Colombia. ARFO.

Downloads

Download data is not yet available.