The active participation of children from the municipality of Mosquera, Cundinamarca in online spaces during the pandemic.
Abstract
The objective of the research was focused on promoting the active participation of children between the ages of 4 and 12 in the municipality of Mosquera-Cundinamarca, Colombia through online spaces, thus making the voices of the group selected for this process visible. This experience occurred in times of pandemic, thus preventing face-to-face meetings, resolving the need to open up virtuality, and through it a series of workshops were generated that arose from the interests of these childhoods, thus allowing to strengthen the leadership skills, collaborative work, cooperative. This study is carried out from qualitative research with a hermeneutic approach where the following tools were used: interviews, surveys, observation, and the pedagogical documentation of the different workshops and the minutes of the meetings of the reflection spaces.
Keywords
Childhood, Active participation, Human development, Online spaces, Mosquera
Author Biography
Diana Marcela Ávila Fuentes
Magíster en Familia, Educación y Desarrollo, egresada de la Fundación Universitaria Monserrate- Unimonserrate, Licenciada en Educación Preescolar Egresada de la Fundación Universitaria Monserrate- Unimonserrate, Docente Universitaria de la Fundación Universitaria Monserrate-Unimonserrate.
Jessica Díaz Torres
Licenciada en Educación Infantil, egresada de la Universidad Pedagógica de Colombia, Docente Universitaria Monserrate-Unimonserrate.
Valentina Fajardo Pinzón
Especialista en gerencia del talento humano, psicóloga egresada de la fundación universitaria Korad Lorenz. Funcionaria de la alcaldía municipal de Mosquera, Cundinamarca, Colombia.
References
- Alfageme, E., Cantos, R., & Martínez, M. (2003). De la participación al protagonismo infantil. Propuestas para la acción. Madrid: Plataforma de Organizaciones de Infancia.
- De la Concepción, A. (2015). Concepciones sobre participación de niñas, niños y adolescentes: Su importancia en la construcción de la convivencia escolar. Cultura, Educación y Sociedad 6(2), 9-28.
- Delgado, R. (2006). El desarrollo humano: un panorama en permanente transformación 1. Revista Tendencia & Retos Nº 11: 97-115.
- Quintero, J., y Henao, G. (2016). La participación infantil y juvenil en el aula. Una reflexión desde las narrativas docentes de una institución pública. Katharsis, (21), 311-329.
- Riera, V., Apolo, M., Tamayo, D., y Mejía, C. (2021). Ocupación del tiempo libre en niños de 10 a 12 años en tiempos de pandemia covid-19. Polo del Conocimiento, 6(9), 243-258.
- Rojas, P., y Hernández, L. (2020). Aplicación de estrategias lúdico-pedagógicas en modalidad virtual, para fortalecer la habilidad blanda: capacidad para relacionarse, en niños de 6 a 10 años.
- Siraj J., Y Romero, T. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (51), 165-181.
- UNICEF. (2020). No dejemos que los niños sean las víctimas ocultas de la pandemia de COVID-19. Recuperado de: https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/no-dejemos-ninos-seanvictimas-ocultas-de-la-pandemia-covid-19
- Vasilachis de Gialdino, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires: Gedisa.
- Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I. Los problemas teórico- epistemológicos. Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.