Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The development of random thinking using a playful strategy as a pre-exercise in fourth and fifth grade students.

Abstract

This document addresses the subject of Random Thinking using a playful strategy as a pre-exercise, this study is developed with students in the fourth and fifth grades of the Loma de Tigre campus in San Isidro de Chichimene, where the objective is to “Develop random thinking and data system in fourth and fifth year students using play as a pre-exercise to improve the performance of mathematical thinking in elementary school at the Loma de Tigre campus ”study that was carried out according to the precepts of the research Mixed with a descriptive approach, it was taken as theoretical references to Polya, Batanejo, Piaget, among others, who contemplate aspects inherent to the learning of mathematics and the development of the person, which allowed to combine these two aspects and from there to design the proposal of intervention, from where it was possible to obtain results on the initial level of the students in the management of random thinking, or Once they were intervened with the proposed activity, the exit test was applied again and the comparison was made, achieving as results that the project left a positive impact on the students and they significantly improved in the mastery and management of random thinking. It is concluded that it is important and timely to work on mathematics from research and exploration that allows students to achieve concepts and procedures that are to be used for their academic and work life.

Keywords

Thought, Random, Students, Fifth grade

PDF (Español)

Author Biography

María Alejandra Riveros Páez

Magíster (C) en Didáctica de la Matemática, Especialista en Didáctica de las Matemáticas para Educación Básica, Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  1. Batanero, C. (2000). Hacia dónde va la educación estadística, Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada, batanero@goliat.ugr.es Blaix15, 2-13, 2000.
  2. Cano Martínez, M. I. (2016). Análisis del Pensamiento Aleatorio desde las Representaciones Semióticas presentes en las pruebas saber grado Quinto. Universidad de Medellín.
  3. Díaz-Barriga, A. (2013). Didáctica y Currículum. Articulaciones en los programas de estudios. México: Editorial del Río.
  4. Escudero, J. (1988). La innovación y la Organización Escolar.
  5. Havelock, & Haberman. (1980). Innovación y problemas educativos: teoría y realidad en los países en desarrollo. París: UNESCO.
  6. Imbernón, F. (1996). En busca del Discurso Educativo. Edit. Magisterio del Río. León, P. C. (2002). La innovación Educativa. Motivación del profesor y desarrollo profesional. Madrid: Edit. Espasa.
  7. Manual de Oslo. (2005). Directrices para la Recogida e Interpretación de Información Relativa a Innovación. Plan Regional de Ciencia y Tecnología de Madrid.
  8. McIntosh, A. (1992). Un marco propuesto para examinar el número básico sentido sentido. Para el aprendizaje de las matemáticas, 12 (3), 2-8.
  9. MEN. (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá: Imprenta Nacional.
  10. Moreno, M. (1996). Innovaciones Pedagógicas. Una propuesta de evaluación crítica. Santafé de Bogotá.
  11. Nichols, A. (1983). Gestionar las innovaciones educativas. Londres: Allen y Unwin. Rainer, T. (1994). Tipos de Innovación Educativa, Innovaciones entre la planificación y la política. En innovaciones Pedagógicas. Una propuesta de Evaluación crítica. Ediciones Magisterio.
  12. Schumpeter, J. (1978). Teoría del desenvolvimiento económico. Fondo de Cultura Económica, México: Quinta Reimpresión.

Downloads

Download data is not yet available.