Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Prácticas sociales que dinamizan la resolución de problemas matemáticos.

Abstract

This article presents social practices as an ally in the dynamization of mathematical problem solving inside and outside the classroom, with students from the rural sector, opening the possibility of a new learning perspective based on the student’s lived experiences within their context. It shows a view of how rural education is seen, the educational practices and how these are related to mathematics. It also recognizes teaching practices as the scenario in which research processes that contribute to the development of mathematical, critical and reflective thinking of students are generated; where the teacher becomes a mediator in the teaching and learning process that rescues the daily life experiences of each of the participants of the educational encounters. This document is the result of a social investigation that arises from the identification of a situation with the objective of promoting diverse social practices and through different sources to analyze those aspects that allow to raise practices that favor learning; then to raise those social practices as generators of investigative processes and to arrive to present a reflection around the teaching practices as a contribution to the resolution of mathematical problems.

Keywords

Social practice, Rural education, Mathematical problem solving, Teaching practices, Research processes

PDF (Español)

Author Biography

Diana Yiseth Daza Garzón

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Gloria Lucía González Arenas

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas. Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Jully Andrea Rodríguez Báez

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  • Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2009). UN ENFOQUE ONTOSEMIÓTICO DEL CONOCIMIENTO Y LA INSTRUCCIÓN. The International Journal on Mathematics Education, 39 .
  • Murcia, N., Jaimes, S., & Gómez, J. (2006). La práctica social como expresión de humanidad. social practice as humanity’s expression.
  • Achilli, E. L. (1986). La Práctica Docente: Una Interpretación desde los saberes del maestro. Universidad Nacional del Rosario.
  • Ariztía, T. (2017). La teoría de las prácticas sociales: particularidades, posibilidades y límites. SOCIAL PRACTICE THEORY: PARTICULARITIES, POSSIBILITIES AND LIMITS.
  • Ausubel, D. (1983). Psicología Educativa y la labor Docente. Obtenido de: https://es.scribd.com/doc/187772086/David-Eusbel
  • Bautista, M., & González, G. (2019). La educación en Colombia: ¿Qué se ha hecho y qué hace falta? Docencia Rural en Colombia, 22.
  • Buendía Abalos, G. (2010). Articulando el saber matemático a través de prácticas sociales. El caso de lo periódico. Relime Vol. 13.
  • Camacho, A. R. (2006). Socioepistemología y prácticas sociales. Educación Matemática, 18, 113-157.
  • Cantoral, R., Montiel, G., & Reyes, D. G. (2015). EL PROGRAMA SOCIOEPISTEMOLÓGICO DE INVESTIGACIÓN. Socioepistemological program of Mathematics Education research.
  • Carrero, M. L., & González , M. F. (2016). La educación rural en Colombia: Espacio Estudiantil experiencias y perspectivas .
  • Castro, J. L. (2009). EL MAESTRO DE EDUCACIÓN PRIMARIA EN LA CONSTRUCCIÓN DE CONCEPTOS MATEMÁTICOS.
  • Cruz, J. G. (2017). El desarrollo de habilidades cognitivas mediante la resolución de problemas matemáticos. Revista Ciencia e Investigación, 2, 15-17.
  • Defraz Cruz , G. J. (2017). El desarrollo de habilidades cognitivas mediante la resolución de problemas matemáticos. Ciencia e Investigación, 14.
  • El Espectador. (4 de 05 de 2012). Minería o agricultura, un dilema económico. Obtenido de: https://www.elespectador.com/economia/mineria-o-agricultura-un-dilema-economico-article-351014/
  • García, B., Loredo, J., & Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes. Revista Electrónica de Investigación Cientifica, 2.
  • Jiménez, A., Limas, L., & Alarcón, J. (2016). PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS MATEMÁTICAS DE PROFESORES DE UNA INSTITUCIÓN EDUCATIVA DE ENSEÑANZA BÁSICA Y MEDIA. Praxis & Saber.
  • La pedagogía que vendrá. (13 de 04 de 2020). Obtenido de: https://www.youtube.com/watch?v=7kRamPWp1as&t=16s
  • Ley 115 de 1994 art. 64. (1994). DECRETA.
  • Linares, S. (2000). Intentando comprender la práctica del Departamento de Didáctica de las Matemáticas Universidad de Sevilla.
  • Malagón, R. (2019). Las prácticas en el aula de matemáticas: una mirada desde la formación de profesores. Tecné Episteme Didaxis.
  • Mejía, M. R. (2015). El maestro y la maestra, como productores de saber y conocimiento, refundamentan el saber escolar en el siglo XXI . Educación y Ciudad.
  • Mejía, M. R. (2015). El maestro y la mestra, como productores de saber y conocimiento, refundamentan el saber escolar en el siglo XXI . Educación y Ciudad.
  • Onesimoantropología. (25 de mayo de 2020). Clase Homo Ludens, Huizinga. Recuperado el 27 de 05 de 2021, de: https://www.youtube.com/watch?v=nkHWavcHFF4
  • Polya, G. (1989). Cómo plantear y resolver problemas. México: Trillas. Restrepo, B. (2009). Investigación de aula: formas y actores. Investigación en Educación y Sistemas Instruccionales.
  • Rivero, V. I. (2016). El juego desde los jugadores.
  • Rodríguez , M. E., & Mosqueda Marcano , K. (2014). La Pedagogía Liberadora de Freire en la Enseñanza de la Matemática. Educación y Desarrollo Social, 87-88.
  • Serres, Y. (2007). El rol de las prácticas en la Formación de Docentes de Matemática. CICATA-IPN, México.
  • Villalobos, X. (2008). Resolución de Problemas: Un Cambio Epistemológico con Resultados Metodológicos. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(3), 37-58.

Downloads

Download data is not yet available.