Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Experience as a teacher in training from virtuality.

Abstract

This article aims to make a detailed description of the experience lived through the realization of a pedagogical practice subject to deepen the degree in basic education with an emphasis on mathematics, Spanish language and humanities, said practice was carried out at the Liceo Latinoamericano de Tunja and it performed abnormally since due to the pandemic generated by coronavirus in 2020 and 2021 this year it was developed virtually through encounters on the zoom platform. Having said this, the teacher in training described some successes and failures observed in the different classes, therefore, together with her head teacher, they propose the development of a classroom project that is focused on reinforcing the themes: solar system, planet earth, and their movements. And spatial relationships (cardinal points), said project was carried out in three phases: (first phase: diagnostic, second phase: design and third phase: results / conclusions); for the design of this degree project, the use of multimedia was taken into account as the main didactic strategy for learning these topics. In the same way, the experience lived through the days of said practice is described.

Keywords

Pedagogical practice, Virtuality, Training

PDF (Español)

Author Biography

Arelis Arias Melo

Licenciada en Educación Básica con énfasis de Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia,


References

  • Bravo. E. (2014). Universidad del Cauca. [En línea] disponible en: http://www.psicologiauv.com/palfa/Arch/Conectores_textuales.pdf
  • Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Barcelona, Ed. Anagrama.
  • Chamorro, I. L. (2010). El juego en la educación infantil y primaria. Autodidacta, 1(3), 19-37.
  • Chávez-Martínez, A. (2016). Variables de distribución en la estimulación sensorial durante el proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia & Futuro, 6(4), 124-140.
  • Díaz, A. (1987). Aproximación al texto escrito. Medellín, Universidad de Antioquia.
  • González, A. J., & Zepeda, F. J. R. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. EDUCATECONCIENCIA, 9(10), 106-113. Disponible en: http://192.100.162.123:8080/bitstream/123456789/1439/1/Las%20estrategias%20didacticas%20y%20su%20papel%20en%20el%20desarrollo%20del%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje.pdf
  • Herrero Nivela, M. L. (1997). La importancia de la observación en el proceso educativo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado.
  • Rodríguez-Sandoval, E., Vargas-Solano, É. M., & Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia” aprendizaje basado en proyectos”. Educación y educadores, 13(1), 13-25.
  • Rojas, O. L. (2017). La práctica pedagógica investigativa de profundización en la Licenciatura de Educación Básica de la Facultad de Estudios a Distancia. Rastros y Rostros del Saber; Volumen 2, número 3 (julio- diciembre, 2017.
  • Sierra Murillo, A. M. (2012). La metodología activa en el aprendizaje del área de Estudios Sociales (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
  • Villagrán, A. & Harris, P. (2009). Algunas claves para escribir correctamente un artículo científico. Revista Chilena de Pediatría

Downloads

Download data is not yet available.