Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Ethnomathematics for the strengthening of basic operations in piapocos indigenous children.

Abstract

This article presents the challenges faced by indigenous students belonging to the Piapoco ethnic group in the department of Guainía, in the development of mathematical thinking, specifically in basic mathematical operations. Addressing this issue, to improve these abilities in students, through Ethnomathematics and the approach of Realistic Mathematics Education (RME), where the objective was the design of a didactic sequence with the implementation of the qualitative approach, of ethnographic type, with the technique of ethnomathematics, where they were approached with the different analyzes and the coexistence with the environment and the context that the researcher has had. Based on the data presented, on the information collected and the stories told by the grandparents and indigenous Piapoco scholars, the great need to generate activities through a didactic sequence that was contextualized to their environment, reality and traditions was evident; because they, in their worldview, traditions and culture, are immersed in basic operations during their daily activities, however, it is essential to enhance these processes from reality.

Keywords

Learning, Knowledge, Culture, Mathematics education, Didactic sequence

PDF (Español)

Author Biography

Angye Fernanda Rodríguez

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana, Especialista en Didáctica de la Matemática para la Educación Básica, Magíster en Didáctica de la Matemática, Doctorando en Ciencias de la Educación, Docente de la Secretaría de Educación de Soacha.

Martha Leonor Saiz Sáenz

Licenciada en matemáticas, Magíster en Educación, Doctorando en Ciencias de la Educación, Docente Facultad de Estudios a Distancia de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  • Alagia, H., Bressan, A., y Sadovsky, P. (2005). Reflexiones teóricas para la educación matemática. Buenos Aires, Argentina: Libros del Zorzal.
  • Alsina, Á. (2009). El aprendizaje realista: Una contribución de la investigación en Educación Matemática a la formación del profesorado.
  • Bressan, A., Zolkower, B., & gallego, F. (2005). Los principios de la educación matemática realista. Bariloche, Argentina: GPDM. Recuperado el 2020.
  • Bressan, A., Zolkower, B. E. T. I. N. A., & Gallego, M. F. (2004). Los principios de la educación matemática realista. Reflexiones teóricas para la educación matemática, 69-98.
  • D’Ambrosio, U., y Rosa, M. (2008). Um diálogo com Ubiratan D’Ambrosio: uma conversa brasileira sobre etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 1(2), 88-110.
  • D’Ambrosio, Ubiratan (2002). Etnomatemáticas. Bolonia: Pitágoras, p. 200. D’Ambrosio. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5, 44-8.
  • D’Ambrosio. (1999). Literacy, Matheracy, and Technoracy: A Trivium for Today. Mathematical Thinking and Learning 1(2), 131-153.DANE, Censo. 2005. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/files/censo2005/etnia/sys/colombia_nacion.pdf de Bogotá, D.C. (1994). Ley 115 de 1994.
  • Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, R., & Baptista-Lucio, P. (2017). Selección de la muestra. http://funes.uniandes.edu.co/874/1/11Conferencias.pdf.
  • MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias. Obtenido de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
  • Mora, C. (2019). Esta es la población indígena de Guainía, según el Censo 2018. Periódico El Morichal. Periódico de la Orinoquía Colombiana.
  • Perales Palacios, F. Javier. (1993). La resolución de problemas: Una revisión estructurada. Enseñanza de las ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, [en línea], 1993, Vol. 11, n.º 2, pp. 170-8, https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21188
  • Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23a. ed.).
  • Riviere, A. (1990). Problemas y dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: Una perspectiva cognitiva. A. Dins Marchesi, Coll, C. i Palacios, J.(Comp.): Desarrollo psicológico y educación (Ed.), 3, 155.
  • Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Tradición y enfoques en la investigación cualitativa. Metodología de la investigación cualitativa, 14.
  • Sampieri Hernández, R.; Collado, C. F. y Baptista Lucio, P. (2010). Capítulo 12. El inicio del proceso cualitativo: Planteamiento del problema, revisión de la literatura, surgimiento de las hipótesis e inmersión en el campo. En: Metodología de la investigación. 5ª edición (357-406). Bogotá: McGraw-Hill.

Downloads

Download data is not yet available.