Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Importance of research in the approach to reading experiences: teachers’ and students’ narratives

Abstract

The investigation points to a reality inside Institución Educativa in front of the reading process of First grade and Second grade students, that process makes a fundamental curiosity in researchers, creating a challenge for those who have interest in rethinking and redirecting children’s formation, presenting the importance of the experiences which have been faced by the kids in this process, in addition to this, the environment features are recognized inside the institution in regards to the teacher practices that are done in there. It constitutes a compendium of experiences and reading experiences of children, having reading as its main theme, supported by authors who describe the theoretical concept of this category of research, in which the educational activity is developed describing in detail the reading process that It is carried out in the Liceo Colombo Inglés Educational Institution of the municipality of Chiquinquirá, starting from the analysis of the reading experiences of the children taking into account the teaching practices and the importance of research for the teacher, remembering at the same time that the autobiography is the main analysis instrument regarding the process of experiences provided by children in their approach to reading.

Keywords

Reading, Stories, Autobiography, Experiences & Teachers’ practices

PDF (Español)

Author Biography

Carmen Helena Mateus Ojeda

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas.

Viviana Paola Cristancho Carvajal

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas. 

Camila Fernanda Rojas Romero

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas.

Gabriel Santiago Rodríguez Vargas

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas.

Sonia Lucía Romero Alfonso

Magíster en Educación, con énfasis en Evaluación y Gestión Educativa Especialista en Docencia Universitaria, Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas, Licenciada en Educación Preescolar. Terapeuta del Lenguaje. Profesora Licenciatura en Educación Preescolar.


References

  • Bolívar y Segovia (2006). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa.
  • Bolívar, Domínguez y Fernández (2013). La Investigación Biográfico-Narrativa en Educación.
  • Cabrera, K. (2019). Ambientes Lúdico Pedagógicos que Favorecen el Proceso Lector a partir de la Tradición Cultural en los Niños y Niñas de Grado Primero de la Fundación Semilla de Vida Eterna.
  • Fernández, P. (2014). Educación Literaria y Animación a la Lectura en Educación Primaria: “Formando Lectores”.
  • Ferreiro, E. (1999). Cultura escrita y educación: Conversaciones de Emilia Ferreiro con José Antonio Castorina, Daniel Goldin y Rosa María Torres.
  • Ferreiro, E. (2002). Pasado y Presente de los verbos leer y escribir.
  • Ferreiro, E. (2018). Si los docentes no leen son incapaces de transmitir el placer de la lectura.
  • Freire, P. (1981). “La importancia del acto de leer”.
  • Goodman (1994). Consideraciones pedagógicas para la promoción de la lectura dentro y fuera de la Escuela.
  • Hoyos (2014). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas.
  • Larrosa, J. (2006). Experiencia (y alteridad) en educación.
  • Larrosa, J. (2020). Sobre la experiencia
  • López y Farfán (2006), la investigación educativa como base de la nueva educación.
  • Mejía (2011). La investigación como estrategia pedagógica, una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo XXI.
  • Pérez, M. (2016). Las prácticas educativa y docente en un grupo de profesores universitarios.
  • Pineda, D. (2007). La Lectura como Búsqueda y Construcción de Significado.
  • Rivera C. y Arenas C. (2013). Las Historias de Vida Lectora como una Aproximación a la experiencia lectura infantil. Escrito por Constanza.
  • Saucedo, C. y Guzmán, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios: Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes.
  • Skliar, (2020). Lectura y educación entre argumentos pedagógicos y literarios.
  • Zabala, (2008). La importancia de las prácticas pedagógicas en el proceso de enseñanza y aprendizaje.

Downloads

Download data is not yet available.