Articulación entre la educación media y la educación superior: una experiencia significativa en la FESAD
Abstract
The present paper describes the significant experience of the process developed by the University Pedagogical and Technological of Colombia in the implementa- tion of the Articulation Model focused on the implementation of programs by the propaedeutic cycles and the Competence training approach between middle and high school. Higher education within the framework of the agreement between the secretary of department education of Boyacá and the UPTC; it shows the institu- tional commitment that the University has had in the design and development of academic programs based on the contemporary demands and the requirements of the productive sector, as well as the pertinence and the social projection that characterize the supply of programs.
Keywords
Articulation, Propaedeutic cycles, Competences, Technical labor, Professional technician
References
Consejo Nacional de Acreditación (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Bogota: Colombia.
Ley 749 (2002). Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior en las modalidades de formación técnica profesional y tecnológica, y se dictan otras disposiciones. Bogotá, Colombia: MEN
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Lineamientos para la articulación de la Educación Media. Bogotá, Colombia: MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Orientaciones para la articulación de la educación media. documento de trabajo. Primera Versión. Bogotá, Colombia: MEN.
Tedesco, J. C. (2007). El Nuevo pacto educativo: educación, competitividad y ciu- dadanía. Aula XXI. Buenos Aires, Argentina: Santillana.