Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo

Abstract

This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from  the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the pedagogical endeavor, is it specifically addresses, in its definition and functionality, emphasizing  the role in the realities of the different contexts, models, training and experiences. Among the Conclusions we highlight the importance of the pedagogical practice that is based on the work, being articulated from the school, due to the teacher is essential in the educational community and its practice permeates the reality in the classroom.

Keywords

Práctica pedagógica, Reflexión de la práctica, Contexto educativo

PDF (Español)

References

Aguilar, D. (2013). Las prácticas de formación de maestros para la infancia en la licenciatura de pedagogía infantil de la Universidad de Antioquia. Pedagogía y Saberes , 107-114.

Alanís, H. (2011). Actuación profesional en la Práctica Pedagógica. Mexico: Trillas.

Audirac, C. (2011). Sistematización de la Práctica Docente. Mexico: Trillas.

Beltrán, F. (2010). Hacia una concepción de práctica pedagógica y didáctica. Bogotá : Universidad Pedagógica Nacional .

Díaz Villa, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Bogotá : ICFES.

Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. . Revista de Educación, 88-103.

Echeverry, O. (10 de 07 de 2002). Pedagógica. Recuperado el 07 de 10 de 2016, de Pedagógica : www.pedagógica.edu.co

Elliot, J. (1997). La investigación - acción en educación. Madrid : Morata.

Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid : Morata.

Lanza, C. L. (2007). Nucleo de Práctica . Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Prieto, Zambrano, & Cuenca. (2006). Prácticas Pedagógicas. Revista Pedagogía y Saberes.

Restrepo & Campo, L. (2002). La docencia como práctica. Sistema de Prácticas investigativas “un asunto de todos”. Bogotá: Universidad Javeriana.

Salazar, S. (2005). El conocimiento pedagógico del contenido como categoria de estudio de la formación del docente. Actualidades Investigativas en Educación.

Valencia, W. (2008). La práctica pedagógica: un espacio de reflexion. Experiencia con grados primeros y segundo. . Medellin .

Villar Peñalver, D. (31 de 08 de 2010). Internostrum. Recuperado el 07 de 10 de 2016, de Internostrum: www.internostrum.com

Zabala, A. (12 de 09 de 2008). QuadernsDigitals. Recuperado el 07 de 10 de 2016, de QuadernsDigitals: www.quadernsdigitals.net

Zuluaga, O. (2001). El maestro y el saber pedagógico en Colombia. Medellin: Universidad de Antioquia.

Downloads

Download data is not yet available.