La práctica pedagógica y su incidencia en el contexto educativo
Abstract
This article aims to reflect on the pedagogical practice and its incidence in the educational context. Furthermore, from a theoretical review are contrasted different positions that arise from the documentary exploration, to turn part from a reflection on this topic that is framed in the pedagogical endeavor, is it specifically addresses, in its definition and functionality, emphasizing the role in the realities of the different contexts, models, training and experiences. Among the Conclusions we highlight the importance of the pedagogical practice that is based on the work, being articulated from the school, due to the teacher is essential in the educational community and its practice permeates the reality in the classroom.
Keywords
Práctica pedagógica, Reflexión de la práctica, Contexto educativo
References
Aguilar, D. (2013). Las prácticas de formación de maestros para la infancia en la licenciatura de pedagogía infantil de la Universidad de Antioquia. Pedagogía y Saberes , 107-114.
Alanís, H. (2011). Actuación profesional en la Práctica Pedagógica. Mexico: Trillas.
Audirac, C. (2011). Sistematización de la Práctica Docente. Mexico: Trillas.
Beltrán, F. (2010). Hacia una concepción de práctica pedagógica y didáctica. Bogotá : Universidad Pedagógica Nacional .
Díaz Villa, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Bogotá : ICFES.
Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. . Revista de Educación, 88-103.
Echeverry, O. (10 de 07 de 2002). Pedagógica. Recuperado el 07 de 10 de 2016, de Pedagógica : www.pedagógica.edu.co
Elliot, J. (1997). La investigación - acción en educación. Madrid : Morata.
Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid : Morata.
Lanza, C. L. (2007). Nucleo de Práctica . Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Prieto, Zambrano, & Cuenca. (2006). Prácticas Pedagógicas. Revista Pedagogía y Saberes.
Restrepo & Campo, L. (2002). La docencia como práctica. Sistema de Prácticas investigativas “un asunto de todos”. Bogotá: Universidad Javeriana.
Salazar, S. (2005). El conocimiento pedagógico del contenido como categoria de estudio de la formación del docente. Actualidades Investigativas en Educación.
Valencia, W. (2008). La práctica pedagógica: un espacio de reflexion. Experiencia con grados primeros y segundo. . Medellin .
Villar Peñalver, D. (31 de 08 de 2010). Internostrum. Recuperado el 07 de 10 de 2016, de Internostrum: www.internostrum.com
Zabala, A. (12 de 09 de 2008). QuadernsDigitals. Recuperado el 07 de 10 de 2016, de QuadernsDigitals: www.quadernsdigitals.net
Zuluaga, O. (2001). El maestro y el saber pedagógico en Colombia. Medellin: Universidad de Antioquia.